Κυριακή του Ζακχαίου = Εκλογές 2015
Αυτό το κομμάτι από το ευαγγέλιο, που διαβάζεται τούτη την Κυριακή το πρωί στις εκκλησίες, δε θα μπορούσε να είναι πιο επίκαιρο (αν βέβαια - και συγχωρέστε με - πάμε και το ακούσουμε).
Ο Χριστός έρχεται στην πόλη Ιεριχώ και σταματά μπροστά στον αρχιτελώνη Ζακχαίο, έναν φοροεισπράκτορα των Ρωμαίων κατακτητών, που (όπως όλοι οι τελώνες = εφοριακοί) είχε το δικαίωμα να αρπάζει όσα λεφτά ήθελε από το φουκαρά το λαό, να δίνει στους Ρωμαίους τους φόρους που ήθελαν και τα υπόλοιπα να τα βάζει στην τσέπη του, νόμιμα!
Ιησούς και Ζακχαίος (εικ. από εδώ) |
Ο Χριστός, χωρίς να τον γνωρίζει από πριν, του είπε: "Ζακχαίε, σήμερα πρέπει να μείνω στο σπίτι σου". Ο Ζακχαίος, ως γνωστόν, είχε ανεβεί σ' ένα δέντρο για να βλέπει, επειδή ήταν κοντός και η κοσμοσυρροή τον εμπόδιζε.
Ο κόσμος που είδε τη σκηνή, σοκαρίστηκε! "Σ' αυτό το κάθαρμα θα μείνει;" έλεγαν έκπληκτοι οι άνθρωποι για το Χριστό. Ο Ζακχαίος όμως, συγκλονισμένος απ' αυτή την πράξη του Χριστού, είπε: "Κύριε, θα δώσω τη μισή περιουσία μου στους φτωχούς και, σε όποιον αδίκησα, θα του τα επιστρέψω τετραπλάσια!".
Και ο Χριστός είπε: "Σήμερα ήρθε σωτηρία σ' αυτό το σπίτι, γιατί κι αυτός παιδί του Αβραάμ είναι, και ο υιός του ανθρώπου ήρθε ν' αναζητήσει και να σώσει αυτό που έχει χαθεί".
(Υιός του Ανθρώπου = ο Χριστός. "Αυτό που έχει χαθεί": υπονοείται το χαμένο πρόβατο, δηλ. ο αμαρτωλός άνθρωπος, όπως έχει πει σε άλλο σημείο του ευαγγελίου ο Κύριος).
Το επεισόδιο περιγράφεται στο κατά Λουκάν ευαγγέλιο, κεφ. 19, στίχοι 1-10. Πρόκειται για την "ΙΕ΄ Κυριακή του Λουκά", δηλ. τη 15η Κυριακή όπου διαβάζεται απόσπασμα από το κατά Λουκάν ευαγγέλιο. Μπορείτε να το διαβάσετε εδώ & εδώ (στ' αρχαία) και εδώ σε νεοελληνική μετάφραση.
Συγχωρέστε με τώρα, να το συνδέσω με τη σημερινή κατάσταση, όπως νομίζω.
Ο Ζακχαίος ήταν όπως οι πολιτικοί που κυβερνούν τη χώρα μας: άνθρωπος των ξένων κατακτητών, που αρπάζει χωρίς έλεος τα λεφτά των φτωχών, δίνει στους ξένους όσα εκείνοι θέλουν και τα υπόλοιπα τα κρατάει και γίνεται όλο και πιο πλούσιος.
Σ' αυτές τις εκλογές θέλουμε - και πολύ σωστά - να ψηφίσουμε για να διώξουμε αυτούς τους κυβερνήτες.
Τι μας λέει το ευαγγέλιο γι' αυτό το θέμα;
Στους ίδιους τους διεφθαρμένους πολιτικούς (αλλά και γενικά δημόσιους λειτουργούς, ιδιώτες κ.λ.π.), λέει να μετανοήσουν και να σωθούν, ακολουθώντας το παράδειγμα του Ζακχαίου, που κέρδισε την αιώνια ζωή (στη συνέχεια ο Ζακχαίος έγινε μαθητής του Χριστού και αργότερα επίσκοπος στην Καισάρεια της Παλαιστίνης, μάρτυρας και άγιος - γιορτάζει 20 Απριλίου).
Σ' εμάς, το λαό, λέει να μη μισούμε αυτούς που μας ρημάζουν και μας τυραννούν, ακόμη κι όταν αγωνιζόμαστε για να τους διώξουμε από την εξουσία, να μην τους μισούμε, να μην επιθυμούμε την εκδίκηση και την εξόντωσή τους, αλλά τη μετάνοια και τη σωτηρία τους. Αν είμαστε χριστιανοί φυσικά.
Αβάσταχτος αυτός ο λόγος και χρειάζεται πολλή προσευχή, πολύ λιβάνι, πολλή εκκλησία, πολλή θεία κοινωνία και εξομολόγηση για να τον αντέξουμε. Άραγε το θέλουμε ή θέλουμε να γράψουμε στα παλιά μας τα παπούτσια τη διδασκαλία του Χριστού για αγάπη στους εχθρούς και να μείνουμε με την άγρια ικανοποίηση που μας δίνει το μίσος και η δίψα για εκδίκηση (ή "δικαιοσύνη" όπως προτιμάμε να τη λέμε);
Το ευαγγέλιο επισημαίνει ότι ο κόσμος (που δεν καταλάβαινε το Χριστό) σκανδαλίστηκε. Όμως ο αμαρτωλός σώθηκε κι ο Χριστός χάρηκε.
Μη μισείς λοιπόν, σε παρακαλώ, αδελφέ. Αγωνίσου για το ψωμί των παιδιών σου και για την κοινωνία, αλλά μη μισείς τον αμαρτωλό, μόνο την αμαρτία. Η ψυχή μας, που είναι αιώνια, είναι πολύ πιο πολύτιμη από τα γήινα αγαθά, δόξα τω Θεώ, και δεν πρέπει να τη γεμίζουμε σκοτάδι, αλλά φως.
Αυτό το φως δεν εμπόδισε τους Πατέρες της Εκκλησίας να παλέψουν με όλες τους τις δυνάμεις για τους φτωχούς και τους αναξιοπαθούντες. Η αγάπη δεν εμποδίζει τον αγώνα, αλλά παρακινεί σε έναν άλλο αγώνα, ακατανόητο για τους πολλούς. Αγώνα και επίγειο, αλλά και ουράνιο.
Να τι λένε ο ίδιος ο Χριστός και οι άγιοί μας για τα καθάρματα - πρόσεχε, ίσως κι εμείς να είμαστε καθάρματα σε άλλα θέματα. Άρα αυτά ισχύουν και για μας. Και είναι η αφορμή μας για μετάνοια (εσωτερική αλλαγή προς το πιο χριστιανικό) και η μόνη ελπίδα της σωτηρίας μας...
Επιδόρπιο:
Αγία Ξένη της Πετρούπολης, η διά Χριστόν σαλή, 24 Ιανουαρίου (& εδώ)
Άγιος Νεόφυτος ο Έγκλειστος
Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, 25 Ιανουαρίου
Άγιοι στις 24 & 25 Ιανουαρίου
Για τις εκλογές:
«ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗΝ ΨΗΦΟ ΜΑΣ!...»
Νεομάρτυρες της κρίσης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου