Η ορθόδοξη εικόνα της Πεντηκοστής.
Δώδεκα
απόστολοι, στους οποίους συμβολικά ζωγραφίζονται και ο απόστολος Παύλος
& οι ευαγγελιστές Μάρκος και Λουκάς (αν & δεν ήταν από τους
12), ενώ στο γεγονός της Πεντηκοστής συμμετείχαν περισσότεροι από 120
μαθητές & μαθήτριες του Κυρίου - Πράξεις 1, 15.
Στο κέντρο, ως γέρος βασιλιάς, ο Αρχαίος Κόσμος (γερασμένος,
παρηκμασμένος, γεμάτος μανία εξουσίας και βυθισμένος στο σκοτάδι),
κρατάει ένα ύφασμα με 12 περγαμηνές, το κήρυγμα των 12 αποστόλων, που
πρόκειται ν' ακούσει.
Πενήντα μέρες μετά το Πάσχα η Εκκλησία μας εορτάζει την κάθοδο του
Αγίου Πνεύματος στους μαθητές του Χριστού, με την οποία ιδρύθηκε η
Εκκλησία και άρχισε η ύπαρξη του χριστιανισμού στον κόσμο. Το γεγονός
περιγράφεται στο 2ο κεφάλαιο του βιβλίου Πράξεις των Αποστόλων, που έγραψε ο άγιος ευαγγελιστής Λουκάς και βρίσκεται μέσα στην Καινή Διαθήκη, μετά τα ευαγγέλια.
Η εορτή αυτή θεωρείται ανάλογης σπουδαιότητας με το Πάσχα και τιμάται πανηγυρικά σε όλες τις ορθόδοξες ενορίες και ιερές μονές. Μάλιστα, μετά το τέλος της θείας λειτουργίας, τελείται ο Εσπερινός της Γονυκλισίας, με τις υπέροχες ευχές, που αναπέμπει ο ιερέας μαζί με όλο το χριστιανικό λαό προς το Θεό, πέφτοντας στα γόνατα.
Η εορτή αυτή θεωρείται ανάλογης σπουδαιότητας με το Πάσχα και τιμάται πανηγυρικά σε όλες τις ορθόδοξες ενορίες και ιερές μονές. Μάλιστα, μετά το τέλος της θείας λειτουργίας, τελείται ο Εσπερινός της Γονυκλισίας, με τις υπέροχες ευχές, που αναπέμπει ο ιερέας μαζί με όλο το χριστιανικό λαό προς το Θεό, πέφτοντας στα γόνατα.
Από την Κυριακή του Πάσχα μέχρι
την ημέρα της Πεντηκοστής (όπως και κάθε Κυριακή, όλο το έτος) η
Ορθόδοξη Εκκλησία έχει θεσπίσει να μη γονατίζουν οι χριστιανοί για να
προσευχηθούν, για να θυμούνται ότι, εξαιτίας της ανάστασης του Χριστού,
οι άνθρωποι δεν είναι πια δούλοι του διαβόλου, της αμαρτίας και του
θανάτου, ούτε δούλοι κανενός ανθρώπου, αλλά ελεύθεροι. Έτσι, την ημέρα
της Πεντηκοστής, όλη η Εκκλησία (ο ορθόδοξος χριστιανικός λαός)
γονατίζει ξανά, όχι σε ένδειξη δουλικής υποταγής, αλλά λόγω της
συντριβής μας για τις αμαρτίες μας και για τις θλίψεις μας – όποιες
είναι για τον καθένα – και τις θλίψεις και τις πληγές όλου του κόσμου,
με τον οποίο συμπάσχουμε. Το γονάτισμα αυτό συμβολίζει και την ανόρθωσή
μας (καθώς σηκωνόμαστε), δηλ. την απελευθέρωσή μας διά του Χριστού από
ό,τι και όποιον μας σκλαβώνει. [Περισσότερα εδώ].
Η Αγία Τριάδα, κλασική εικόνα του κορυφαίου Ρώσου αγιογράφου αγίου Ανδρέα Ρουμπλώφ. Αυτή είναι η ορθόδοξη εικόνα της Αγ. Τριάδας (βασισμένη στην επίσκεψη του Θεού στον Αβραάμ, κεφάλαιο 18 της Γένεσης, στην Παλ. Διαθήκη) και όχι εκείνη που παρουσιάζει το Θεό Πατέρα σαν γέρο και το Άγιο Πνεύμα σαν περιστέρι (για την απεικόνιση του Θεού δες εδώ). |
Τη Δευτέρα, μια μέρα μετά την Πεντηκοστή, εορτάζουμε την περίφημη γιορτή του Αγίου Πνεύματος, κατά την οποία τιμούμε το τρίτο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, που την προηγούμενη ημέρα είδαμε να επισκέπτεται τους αποστόλους και να παραμένει μαζί με τους χριστιανούς εις τον αιώνα. [Και εδώ].
Δείτε επίσης:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου