ΕΛΛΗΝΙΚΑ, κάτω από το αγγλικό
Dan Brown’s tales of mystery and
intrigue have dominated the bestseller lists for the last decade with
their heady mix of crime, mystery and religion. But now a real life
plot, so unlikely that even Brown could not have dared to imagine it,
has come to light in Bulgaria.
Six small bones were said to be the
remains of John the Baptist when they were dug up two years ago during
excavations at a medieval monastery in Bulgaria, leading to laughter,
ridicule and allegations of a scam. One of the bones was later stolen,
presumably by a believer, but authorities were slow to act, declaring it
‘worthless’.
Icon from here
Saint John the Forerunner preaches in Hades, to prepare the souls of the people about the arrival of Christ, Who was to descend there after His Crucifixion in order to plunder it and to open up Paradise.
However, a research team led by Thomas
Higham, an atheist professor from the University of Oxford, agreed to
use carbon dating to test the veracity of the claims. Expectations were
low, but, to their surprise the bones dated from the correct period, the
first century AD. And they were all from the same man. And, even more
surprising, this man came from what was then the ‘near east’.
Professor Higham said that there was
little that could prove beyond doubt that the bones were, indeed, those
of John the Baptist, but that it remains a distinct possibility.
Believers have queued for hours to see the bones, on display in Sofia,
and the results of the Oxford tests could make the city a renewed centre
of pilgrimage for Christians from around the world.
One way of ‘proving’ whether these bones
are indeed those of St John the Baptist is to conduct similar tests on
other medieval relics – bones of St John the Baptist – which are stored
in other churches throughout Europe.
The bones examined by the Oxford team
were uncovered in July 2010 at a medieval monastery on Sveti Ivan, a
Black Sea island near Sozopol. Three animal bones were also found in the
sarcophagus. Also uncovered, close to the sarcophagus, was a small box
made from hardened volcanic ash. It bears inscriptions in ancient Greek
that refer to John the Baptist and his feast day, and text asking God to
“help your servant Thomas”. The archaeologists believe that the bones
probably came to Bulgaria via Antioch, an ancient Turkish city, where a
relic which was said to be the right hand of John the Baptist was kept
until the tenth century.
The Monastery on Sveti Ivan
Professor Higham concludes, however,
that “The result from the metacarpal hand bone is clearly consistent
with someone who lived in the early first century AD. Whether that
person is John the Baptist is a question that we cannot yet definitely
answer and probably never will.”
Epiphany: The Baptism of Christ (& the Theophany Icon)
God in Trinity - A Communion of Persons
Orthodoxy
LOVERS OF TRUTH: THE LIFE OF HIEROMONK SERAPHIM ROSE
Lover of Truth: St John, The Wonderworker of San Francisco
OUR TALENT OF FREEDOM & SOME PITFALLS
LOVERS OF TRUTH: THE LIFE OF HIEROMONK SERAPHIM ROSE
Lover of Truth: St John, The Wonderworker of San Francisco
OUR TALENT OF FREEDOM & SOME PITFALLS
"Ιδού ο αμνός του Θεού": Ο Πρόδρομος δείχνει το Χριστό στους μαθητές του Ανδρέα και Ιωάννη, που κατόπιν έγιναν μαθητές του Χριστού. Το επεισόδιο περιγράφεται στο κατά Ιωάννην, κεφ. 1, στίχ. 29 και κάτω. Η εικόνα (μονή αγίας Φιλοθέης, Αθήνα, 17ος αι.) από εδώ. |
Επιστημονικές επιβεβαιώσεις σε λείψανα του τιμίου Προδρόμου - Ποια τα σωζόμενα σήμερα λείψανά του
Εισαγωγή του blog μας (από εδώ):
Στις 7 του Γενάρη, η
Εκκλησία της Ελλάδος, το Οικουμενικό Πατριαρχείο και οι τοπικές
Εκκλησίες που υπάγονται σ' αυτό, καθώς και άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες και
Πατριαρχεία σε όλο τον πλανήτη, όσες ακολουθούμε το Νέο Εορτολόγιο,
γιορτάζουμε τη σύναξη του Τιμίου Προδρόμου,
μια τιμητική γιορτή που θεσπίστηκε επειδή ο άγ. Ιωάννης ο Πρόδρομος
έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο γεγονός της βάφτισης του Χριστού (έτσι, μία
μέρα μετά τα Χριστούγεννα π.χ. είναι η Σύναξη της Θεοτόκου, στις 26
Μαρτίου η Σύναξη του αρχαγγέλου Γαβριήλ, στις 3 Φεβρουαρίου η Σύναξη του
αγίου Συμεών του Θεοδόχου - που πρωταγωνιστεί στην Υπαπαντή, 2 Φεβρ -
κ.λ.π. "Σύναξη" = συγκέντρωση, ενν. των χριστιανών στους ναούς).
Ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος βρέθηκε στο
επίκεντρο του ενδιαφέροντος επιστημόνων, καθώς και της συντακτικής
ομάδας του Νational Geographic. Αφορμή υπήρξαν οι ανασκαφές στο νησί
Sveti Ivan (Άγιος Ιωάννης) στη Μαύρη Θάλασσα κοντά στις νοτιοδυτικές
ακτές της Βουλγαρίας. Οι ανασκαφές αρχαιολόγων έφεραν στην επιφάνεια μια
σαρκοφάγο με ανθρώπινα οστά: μικρά κομμάτια κρανίου, οστά από το
σαγόνι, φάλαγγα από χέρι ή αστράγαλο, ένα δόντι, και ένα κιβώτιο από
ηφαιστειακή πέτρα με την επιγραφή «Θεέ, σώσε τον υπηρέτη σου Θωμά. Προς
Άγ. Ιωάννη 24 Μαΐου».
Τα οστά βρέθηκαν κάτω από την αγία
Τράπεζα της Εκκλησίας. Το κιβώτιο με την επιγραφή δεν απετέλεσε ισχυρό
τεκμήριο για τους εμπειρογνώμονες. Τις έντονες αμφισβητήσεις ήρθε να
παρακάμψει η ανάλυση των οστών που έγινε με τη μέθοδο Άνθρακα 14 στο
Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Οι Τόμας Χίγκαμ και Κρίστοφερ Ράμσεϊ
προσπάθησαν να χρονολογήσουν τα οστά, αλλά μόνο η φάλαγγα περιείχε
αρκετό κολλαγόνο για να μπορεί να εφαρμοστεί η μέθοδος του Άνθρακα 14.
Τα αποτελέσματα εξέπληξαν καθώς απεδείχθη ότι πρόκειται για οστά του 1ου
αι μ.Χ. Χαρακτηριστικά ο Δρ Χίγκαμ τόνισε: “Μας προκάλεσε έκπληξη το
γεγονός ότι τα οστά είναι τόσο παλιά. Πιστεύαμε ότι ήταν πιο πρόσφατα
του 3ου ή του 4ου αιώνα….Το αν είναι ή όχι ο Ιωάννης ο Βαπτιστής είναι
μια ερώτηση στην οποία δεν μπορούμε να απαντήσουμε σήμερα και ίσως δεν
θα μπορέσουμε να το κάνουμε ποτέ”, επισήμανε. Ερευνητές από το
πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης κατάφεραν να ανασυνθέσουν τμήμα του
γονιδιώματος των οστών και η ακολουθία του DNA έδειξε ότι ανήκουν στο
ίδιο άτομο, που το πιθανότερο είναι να πρόκειται για άντρα, με γενετικά
χαρακτηριστικά από τη Μέση Ανατολή. Γεγονός αποτελεί ότι το National
Geographic, σύμφωνα με ανακοίνωσή του, πρόκειται να παρουσιάσει σε
ντοκιμαντέρ τα σχετικά με την ανασκαφή και τα επιστημονικά πορίσματα.
Το ενδεχόμενο να βρισκόμαστε μπροστά σε
λείψανα του «εν γεννητοίς γυναικών μείζονος» δεν μπορεί να μην μας
ενδιαφέρει σαν Ορθοδόξους. Ωστόσο, δεν μας εκπλήσσει η ιστορία αυτή αφού
στην παράδοσή μας κατά τα εγκαίνια των ναών τοποθετούνται ιερά λείψανα
στην αγία τράπεζα. Το πρόσωπο δε του Προδρόμου είναι στενά συνδεδεμένο
με τον μοναστικό βίο, και πολλές μονές είναι αφιερωμένες στη μνήμη του
και τον τιμούν. Στην Ιερά Μονή Διονυσίου του Αγίου Όρους, η οποία
αναφέρεται και ως το μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου, σώζεται αδιάφθορη η
δεξιά του. Είναι ιδιαίτερη αξιοσημείωτη η σχέση των μελών της Εκκλησίας
με τα ιερά λείψανα του Προδρόμου.
Σύμφωνα με την συναξαριστική παράδοση
«…όταν ο Ευαγγελιστής Λουκάς μετέβη στην πόλη Σεβαστή στην οποία είχε
ενταφιασθεί το τίμιο λείψανο του Προδρόμου, παρέλαβε από τον τάφο τη
δεξιά χείρα του Αγίου Ιωάννου και την μετέφερε στην Αντιόχεια. Δια της
δεξιάς χειρός του Προδρόμου γίνονταν στην Αντιόχεια πολλά θαύματα.
Λέγεται μάλιστα ότι κατά την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού ο
Επίσκοπος ανύψωνε και την τιμία Χείρα. Την ώρα της ανυψώσεως άλλοτε
εκτεινόταν και άλλοτε συστελλόταν. Με την έκτασή της δήλωνε ευφορία
καρπών, ενώ με την συστολή δήλωνε ανέχεια και φτώχεια.
Για τον λόγο αυτό
πολλοί αυτοκράτορες του Βυζαντίου επιθυμούσαν να την πάρουν και,
κυρίως, οι Κωνσταντίνος και Ρωμανός, οι Πορφυρογέννητοι. Έτσι, λοιπόν,
κατά την περίοδο που διετέλεσαν αυτοκράτορες αυτοί οι δύο, κάποιος
διάκονος της Εκκλησίας των Αντιοχέων, Ιώβ ονομαζόμενος, ένα βράδυ που
κατά την παράδοση οι Χριστιανοί τελούσαν την ακολουθία του Αγιασμού,
άρπαξε την αγία χείρα του Προδρόμου και την μετέφερε στην
Κωνσταντινούπολη. Εκεί ο φιλόχριστος αυτοκράτορας, αφού την ασπάσθηκε με
πολύ σεβασμό, την τοποθέτησε στα βασιλικά ανάκτορα. Η σύναξη των
πιστών, σε ανάμνηση του γεγονότος της μετακομιδής της τιμίας Χειρός του
προδρόμου στην Κωνσταντινούπολη, ετελείτο στην περιοχή του Φορακίου (ή
Σφωρακίου)».
Ίσως το γεγονός που παρουσιάζουν οι
επιστήμονες και το National Geographic να αποτελεί ένδειξη της παρουσίας
των ιερών λειψάνων του Αγ. Προδρόμου στην ευρύτερη περιοχή των
Βαλκανίων και της Μαύρης Θάλασσας. Ακόμα ένα τεκμήριο της τιμής του
Αγίου στα Βαλκάνια που μπορεί να σχετίζεται και με την παρουσία των
ιερών λειψάνων του είναι μια τοιχογραφίας της ιεράς μονής Διονυσίου στην
οποία οι ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος εμφανίζεται δίπλα στον Άγιο Νήφωνα
Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, τον Άγιο Διονύσιο τον κτήτορα της μονής,
τον Άγιο Νεάγκοε Μπασαράμπ ηγεμόνα της Βλαχίας και τον Αλέξιο Κομνηνό,
οι οποίοι τον προσκυνούν. ["Ν": ο αυτοκράτορας Αλέξιος φέρει φωτοστέφανο, με το οποίο δηλώνεται ότι το αυτοκρατορικό αξίωμα είναι λειτούργημα δοσμένο απ' το Θεό - με τρομερή ευθύνη - και όχι σημείο αγιότητας. Το φωτοστέφανο αυτό δεν είναι χρυσό, όπως των αγίων, που συμβολίζει την είσοδο του ανθρώπου στο άκτιστο Φως του Θεού. Δεν είναι τυχαίο αυτό ασφαλώς. Δείτε και τα posts μας: Τιμάται ως αγία η αυτοκράτειρα Ειρήνη η Αθηναία; & Εκκλησία και εξουσία στο Βυζάντιο].
Η Εκκλησία τιμά την μνήμη του καθ όλο
το έτος στις εξής ημερομηνίες: την Σύλληψή του την 23η Σεπτεμβρίου, την
Γέννησή του την 24η Ιουνίου, την Αποτομή της Κεφαλής του την 29η
Αυγούστου, την Α’ και Β’ Εύρεση της Κεφαλής του την 24η Φεβρουαρίου, την
Γ’ Εύρεση της την 25η Μαΐου και την Σύναξη την 7η Ιανουαρίου.
Από τα Λείψανα του Τιμίου Προδρόμου σήμερα σώζονται:
1. Μέρος της Κάρας του στη Μονή Δοχειαρίου Αγίου Όρους·
2. Μέρος της Κάρας του στο Μεγάλο Τζαμί της Δαμασκού
3. Τό επάνω μέρος της Κάρας του στο Μουσείο τῶν Ανακτόρων Τοπ Καπί ΚΠόλεως
4. Μέρος της σιαγόνας “μετά τριῶν ὀδόντων” στη Μονή Σταυρονικήτα Αγίου Όρους
5. Η αδιάφθορη δεξιά του στη Μονή Διονυσίου Αγίου Όρους·
6. Η αδιάφθορη αριστερά του στο Μουσείο των Ανακτόρων Τοπ Καπί ΚΠόλεως
7. Μέρος της αριστεράς στη Μονή Μεγάλου Μετεώρου·
8. Δάκτυλος στη Μονή Βατοπεδίου Αγίου Όρους·
9. Απότμημα της αριστεράς στη Μονή αγ. Ιωάννη Μακρυνού Μεγάρων·
10. Αποτμήματα στις Μονές Ιβήρων, Παντοκράτορος και αγ. Παντελεήμονος Αγίου Όρους.
11. Ακόμη στην Μονή Ταξιαρχών Αιγιαλείας σώζεται ἡ “πλεξίδα” του.
Το πρόσωπο του Προδρόμου κατέχει
ιδιαίτερη θέση στη λειτουργική ζωή και τη μνήμη της Εκκλησίας. Πολλά δε
θα μπορούσαν να ειπωθούν σχετικά με το ιστορικό των λειψάνων του
Προδρόμου, αλλά αυτό θα αποτελέσει αφορμή για μια άλλη αναφορά μας. Θα
περιμένουμε με ανύσταχτο ενδιαφέρον για κάτι νεότερο από το νησί Sveti
Ivan και τα ευρεθέντα οστά.
Πηγές:
Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας, Επισκόπου Φαναρίου Αγαθαγγέλου, τ. Ιανουαρίου, σελ. 99-102.
Πολλές ιστοσελίδες, που δημοσιεύονται αναλυτικά εδώ.
Δείτε και:
Άλλες επιστημονικές μελέτες ιερών λειψάνων και κειμηλίων:
Τα λείψανα και το μύρο του αγ. Νικολάου
Τα λείψανα και ο τάφος του αγίου ευαγγελιστή Λουκά (προς το τέλος του αφιερώματος)
Η σάρκα και το αίμα της θείας Ευχαριστίας στο Λαντσιάνο (βλ. & αναφορά στο άρθρο Έκανε θαύματα ο γέροντας Παΐσιος ή όχι;)
Η Σινδόνη του Τορίνο
Το Άγιο Φως (& σε άλλες γλώσσες)
Τα δέντρα πάνω στο εκκλησάκι της αγίας Θεοδώρας στο Βάστα Αρκαδίας (απόψεις επιστημόνων προς το τέλος του post)
Και: Τεκμήρια του μαρτυρίου στο λείψανο της αγίας Αναστασίας της Ρωμαίας
Θαυματουργοί άγιοι: αλήθεια ή μύθος;
1 σχόλιο:
The archaeologists believe that the bones probably came to Bulgaria via Antioch, an ancient Turkish city, where a relic which was said to be the right hand of John the Baptist was kept until the tenth century. ???????
Δημοσίευση σχολίου