ΑΝ ΠΕΘΑΝΕΙΣ ΠΡΙΝ ΠΕΘΑΝΕΙΣ, ΔΕ ΘΑ ΠΕΘΑΝΕΙΣ ΟΤΑΝ ΠΕΘΑΝΕΙΣ

(ΠΑΡΟΙΜΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΜΟΝΑΧΩΝ)

Παρασκευή 15 Ιουνίου 2012

Σέρβοι άγιοι - Το σερβικό εθνόσημο & η πνευματική σημασία του


Ο άγ. Λάζαρος της Σερβίας
Στις 15 Ιουνίου γιορτάζουν πολλοί άγιοι της γειτονικής μας ορθόδοξης Σερβίας. Ας τους δούμε:

Λάζαρος ὁ Μάρτυρας πρίγκιπας τῶν Σέρβων (και εδώ)


Σπυρίδων Πατριάρχης Σερβίας

Ἐφραὶμ Πατριάρχης Σερβίας

τῶν Ἁγίων Σέρβων Νεομαρτύρων 

(οι Σέρβοι νεομάρτυρες του 20ού αιώνα ανέρχονται σε εκατοντάδες χιλιάδες και θανατώθηκαν από τα στρατεύματα κατοχής το Β΄ Παγκ. Πόλεμο για την ορθόδοξη πίστη τους - συγκλονιστικές λεπτομέρειες στο: Σέρβοι νεομάρτυρες του 20ού αιώνα).

Αξίζει να δείτε επίσης: 
Οι άγιοι Σάββας και Συμεών της Σερβίας
Παύλος, ο σύγχρονος άγιος πατριάρχης των Σέρβων (& εδώ)
Δύο σύγχρονοι Σέρβοι άγιοι: Νικόλαος Βελιμίροβιτς - Ιουστίνος Πόποβιτς
Σύγχρονοι μάρτυρες & ορθόδοξοι αγώνες στο Κόσοβο: εδώ & εδώ

Αλλά και: υπέροχα σέρβικα τραγούδια από την ορθόδοξη πολιτισμική κληρονομιά: εδώ & εδώ.
Σέρβος συγγραφέας DEJAN LUČIĆ: "Η Ελλάδα δέχτηκε επίθεση γιατί είναι Ορθόδοξη".
***



Η σημαία της Σερβίας με τα σλαβικά χρώματα και το σερβικό εθνόσημο. Όπως βλέπετε, το εθνόσημο είναι καθαρά βυζαντινό: δικέφαλος αετός και 4 C, κατά τα 4 Β των Βυζαντινών.
Tα 4 C σημαίνουν Samo sloga Srbina spasava (Само слога Србина спасава = μόνο η ενότητα σώζει το Σέρβο). Τα 4 Β των Βυζαντινών σήμαιναν Βασιλεύ Βασιλέων Βασιλεί Βοήθει = Βασιλιά των Βασιλέων (Χριστέ), βοήθα το βασιλιά (το Βυζαντινό αυτοκράτορα).
Η Σερβία νιώθει ότι ανήκει στην ίδια ιστορική και πνευματική οικογένεια με εμάς - α, ξέχασα, εμείς αυτή την οικογένειά μας την έχουμε αποκηρύξει: όχι Βυζάντιο, προς Θεού (;), μόνο Ευρώπη και ευρώ!...
Για την πολιτισμική και πνευματική σπουδαιότητα του Βυζαντίου προσκαλώ σε μια επίσκεψη εδώ.

7 σχόλια:

sapphire είπε...

Για τα 4Β υπάρχει και άλλη εκδοχή που λέει ότι σημαίνουν "Βασιλείς Βασιλέων Βασιλευόντων Βασιλευούσι" (δηλαδή ότι οι Παλαιολόγοι είναι οι Βασιλείς των Βασιλέων που βασιλεύουν από την βασιλεύουσα)

sapphire είπε...

Επίσης περί του Λαζάρου Χρεμπελιάνοβιτς,αυτού του μεγάλου ήρωα για όλους τους ορθόδοξους επιτρέψτε μου να έχω διαφορετική άποψη περί του "ονείρου" ή "οράματος" που δήθεν είδε...μάλλον επινόηση σκοτεινού "βλαταδινού" νου μου μοιάζει παρά έχουσα οποιαδήποτε σχέση με την πραγματικότητα.Ο μύθος αυτός φαίνεται πως επινοήθηκε για να δικαιολογήσει την οθωμανική τυραννία (που φαίνεται πως ορισμένοι τελευταία αναπολούν) και να θέση τον πληθυσμό σε κατάσταση νομιμοφροσύνης απέναντι στον Τούρκο μιας και ο Θεός έτσι το ήθελε...
Με άλλα λόγια άγιος ο Δαβίδ Κομνηνός που παρέδωσε την Τραπεζούντα (και είναι αφού μαρτύρησε αλλά πολιτικά έκανε μέγα λάθος αφού τελικά δεν κέρδισε και κάτι ο λαός),άγιος ο Λάζαρος Χρεμπελιάνοβιτς που δήθεν ουσιαστικά παρέδωσε την Σερβία στην τυραννία σύμφωνα με το μύθο αυτό αλλά μόνο με τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο έχουν πρόβλημα ορισμένοι κύκλοι...μάλλον γιατί αντιστάθηκε (οι ίδιοι κύκλοι τελευταία διαδίδουν ότι ο Μωάμεθ ήταν κρυφορθόδοξος άρα όλα καλά...)
Βέβαια η αγιοκατάταξη των ηγεμόνων της Σερβίας ήταν παράδοση στην εκκλησία αυτή,σχεδόν όλοι αγιοποιήθηκαν εκτός από τον Στέφανο Δουσάν ο οποίος είχε αφοριστεί από το Οικουμενικό Πατριαρχείο για την άτοπη και αυθαίρετη εκκλησιαστική συμπεριφορά του.

Υ.Γ.1 "Βλαταδινός" εντός εισαγωγικών πάντα υπονοώντας την προδοτική συμπεριφορά των μοναχών την μονής Βλατάδων που πρόδοσαν την πόλη στον Μουράτ μετά από 8 χρόνια πολιορκείας,όχι απλώς κρατώντας γαίες και όποια προνόμια αλλά αυξάνοντάς τα.
Υ.Γ.2 Ο Δαβίδ Κομνηνός και ο Λάζαρος Χρεμπελιάνοβιτς μαρτύρησαν,ο Αλέξανδρος του Νέβα πως έγινε άγιος,έχετε μήπως κάποιες πληροφορίες περί αυτού.

ΝΕΚΡΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ είπε...

Προσωπικά θεωρώ ότι δεν υπάρχουν μύθοι στους βίους των αγίων. Βεβαίως, μπορείτε να έχετε άλλη άποψη.
Ο άγιος Λάζαρος δεν πέρασε στην ιστορία ως προδότης, άρα η πράξη του δεν εξελήφθη από το λαό ως παράδοση της χώρας. Έχει ένα βαθύτερο πνευματικό νόημα: τη σωτηρία των στρατιωτών που θα πήγαιναν στη μάχη αφού θα είχαν λειτουργηθεί και κοινωνήσει, αντί να σκοτώνονταν ακοινώνητοι.
Το ότι οι δύο ηγεμόνες είναι άγιοι ενώ ο Παλαιολόγος όχι δεν έχει σχέση με κάποια δήθεν κρυφή αντιπάθεια. Ο άγιος Λάζαρος φαίνεται ότι είναι άγιος από το όραμα και την ευωδία των λειψάνων του:
"Έναν χρόνο αργότερα, κατά την ανακομιδή τους τα τίμια λείψανα ανέδιδαν εξαίσια ευωδία αφθαρσίας και μεταφέρθηκαν στην Μονή Ραβάνιτσα. Κατά την μεγάλη έξοδο των Σέρβων τον 17° αιώνα, τα λείψανα του ηγεμόνα μεταφέρθηκαν από την Ραβάνιτσα στο Βρντνίκ (Νέα Ραβάνιτσα) στην βόρεια Σερβία. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο κατατέθηκαν στον καθεδρικό ναό του Βελιγραδίου, και κατά τήν επέτειο της μάχης του Κοσσυφοπεδίου, το 1989, εκτέθηκαν για προσκύνημα στους πιστούς όλης της χώρας, πριν αποκατασταθούν στην Μονή Ραβάνιτσα" (http://www.diakonima.gr/2010/06/28/%CE%AC%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CE%BC%CE%B5%CE%B3%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%BC%CE%AC%CF%81%CF%84%CF%85%CF%82-%CE%BB%CE%AC%CE%B6%CE%B1%CF%81%CE%BF%CF%82-%CE%B7%CE%B3%CE%B5%CE%BC%CF%8C%CE%BD%CE%B1%CF%82/).
Ο άγιος Δαβίδ μαρτύρησε. Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, από πού συνάγεται ότι είναι άγιος;
Η πολιτική δεν έχει σχέση με τη θρησκεία. Οι ηγεμόνες των Σέρβων - ή έστω πολλοί από αυτούς - είναι άφθοροι και θαυματουργοί.
Ο άγιος Αλέξανδρος Νέφσκι έγινε άγιος για την αγία ζωή του. Γράφει ο καθηγητής Νικ. Ζερνώφ στο "Οι Ρώσοι και η Εκκλησία τους" πως ο Αλέξανδρος όντας ηγεμόνας της Ρωσίας αναγκάστηκε να γίνει φόρου υποτελής των Τατάρων, που κυριάρχησαν για πολλά χρόνια εκεί. Ο σταυρός που σήκωσε, να εκπροσωπεί το ρωσικό λαό μπροστά τους τυραννικούς κατακτητές, και επιπλέον να χαρακτηρίζεται και από κάποιους προδότης, είναι αυτό που τον αγίασε.
Δηλαδή - ίσως πείτε τώρα - οι προδότες αγιάζονται; Η απάντηση είναι ότι οι κατά κόσμον ηττημένοι, αυτοί αγιάζονται.
Μακάρι ο Παλαιολόγος να είναι άγιος. Όμως αν δεν είναι, είναι τραγικό να αγιοποιηθεί, ενώ μπορεί να χρειάζεται τις προσευχές μας για τη σωτηρία του. Ο Θεός θα δείξει αν είναι άγιος.
Ευχαριστώ.

sapphire είπε...

"Ο άγιος Λάζαρος δεν πέρασε στην ιστορία ως προδότης, άρα η πράξη του δεν εξελήφθη από το λαό ως παράδοση της χώρας"...μα φυσικά και δεν πέρασε ως προδότης γιατί δεν ήταν!Μάζεψε ό,τι στράτευμα είχε και έπεσε για την υπεράσπιση της πατρίδας,ο μύθος που αναφέρετε δεν είναι γνωστός πουθενά,στο κάτω κάτω αν ήξερε ότι θα έχανε γιατί να πολεμήσουν τα στρατεύματα;απλά θα κοινωνούσε,θα έστειναν ένα χωρό και θα υποδεχόταν τον Μουράτ αν θυμάμαι καλά σαν το νέο αφέντη και όλα καλά.θα το ψάξω και μακάρι να βρω πότε πρωτογράφτηκε και από ποιον ο μύθος αυτός,τη γνώμη μου γι'αυτόν τον μύθο την είπα παραπάνω και πως πιστεύω ότι κάποιοι οσμανλήδες εκκλησιαστικοί τον εφηύραν.Σε καμία περίπτωση δεν δέχομαι πως ο Χριστός ήθελε οι ορθόδοξοι λαοί της χερσονήσου μας να περάσουν την απίστευτη τούρκικη σκλαβιά την οποία κάποιοι σκοτεινοί φαναριώτικοι και "γιανναρικοί" κύκλοι ανιστόρητα και βλακωδώς αναπολούν.Αλλά και με στενά έως στενοκέφαλα θεολογικά κριτήρια να το δει κανείς δεν νομίζω πως ο Χριστός ήθελε ολόκληρο έθνος οι Βόσνιοι να γίνουν μουσουλμάνοι και τόσοι άλλοι βέβαια...
Επίσης εγώ δεν ισχυρίστηκα ότι ο Κ.Παλαιολόγος είναι άγιος και δεν θα φέρω καν άποψη περί του θέματος αυτού.Αυτό που ξεκάθαρα λέω είναι πως τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια υποτίμησής του έως και ύβρεων από εκκλησιαστικούς νεο-οσμανλήδικους κύκλους.Επίσης ναι μου φαίνεται ύποπτο πως όλοι οι Σέρβοι ηγεμόνες αγίασαν εκτός από έναν...Και ναι λέω ευθέως πως μου φαίνεται εξαιρετικά περίεργο που η εκκλησία αγιοποίησε μόνο αμφιλεγόμενες πολιτικά προσωπικότητες και σίγουρα καμία που να μην συντάχθηκε με τα οσμανλήδικα συμφέροντα.Γιατί δηλαδή ο μύθος περί προδοσίας του Χρεμπελιάνοβιτς να είναι αληθινός αλλά όχι ο περί μαρτυρίου του Αθανασίου Διάκου;
Ελπίζω ο Τσολάκογλου να γλιτώσει την αγιοκατάταξη μιας και με τη λογική αυτή ο Τσολάκογλου δεν ήταν προδότης και μάλιστα μαρτύρησε από τη ρετσινιά την άδικη της προδοσίας,αν η εκκλησιαστική ηγεσία είχε ταχθεί τότε με τους Γερμανούς (πράγμα που δεν έγινε φυσικά,πολλοί ιερείς μας πολέμησαν ηρωικά τον κατακτητή) μάλλον θα θεωρούνταν κι αυτός άγιος,θα έφτιαχναν και κανένα όραμα και όλα οκ,ο ίδιος αυτό ισχυρίστηκε.
Επίσης φαντάζομαι πως είναι δεν μεμπτό να κρίνουμε πολιτικές ενέργειες αγίων,δεν νομίζω ότι εκεί υφίσταται θέμα,πχ για μένα ο Δαυίδ Κομνηνός είναι μάρτυρας επειδή μαρτύρησε και δεν απαρνήθηκε την πίστη όταν του τέθηκε το θέμα,αλλά δεν θεωρώ πως έκανε σωστά με το να παραδώσει την Τραπεζούντα ή δεν συμφωνώ καθόλου με τις πολιτικές απόψεις περί σκυψίματος του κεφαλιού στον Τούρκο του μέγα αντεπαναστάτη και Αθανασίου του Παρίου,το αν είναι ή όχι άγιος για άλλους λόγους το έκριναν άλλοι.
Τώρα περί μύθων που λέτε στους βίους αγίων αν και δεν αρνούμαι τις υπερφυσικές καταστάσεις γιατί αν θέλει ο Θεός όλα γίνονται αλλά ναι πολλά από αυτά που αναφέρονται φαίνεται πως έχουν παρθεί και από άλλες παραδόσεις και πολιτισμούς ακόμα.
Περί του Αλεξάνδρου του Νέβα πάλι δεν καταλαβαίνω...οι ενέργειές του αυτές ήταν πολιτικές/στρατιωτικές που είχαν βέβαια θρησκευτική σημασία από την άποψη ότι αν οι περιοχές αυτές έπεφταν στους Γερμανούς θα γίνονταν παπικές αλλά αυτό θα μπορούσαμε να το πούμε για πολλές άλλες περιπτώσεις,ακόμα και για την Ελλάδα,πχ αν ο εικονομάχος αυτοκράτορας δεν είχε πάρει την Ελλάδα από το πατριαρχείο Ρώμης τότε μάλλον θα είμασταν δυτικού δόγματος σήμερα.Επίσης όντως ο αλέξανδρος δεν είχε και την πατριωτικότερη στάση απέναντι στους Μογγόλους,δεν λέω να άφηνε τον πληθυσμό να σφαγεί ανοήτως αλλά όχι και να πουλήσει τον αδερφό του τον ίδιο...βέβαια αυτό δεν το δείχνει η κομμουνιστική (υπέροχη βέβαια και πατριωτική) ταινία του Άιζενσταϊν :)

ΝΕΚΡΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ είπε...

Ουδείς αναπολεί την τουρκική σκλαβιά, ούτε εκείνοι που υπαινίσσεστε. Ο δε Χριστός φυσικά δε θέλει το κακό, άρα ούτε τη σκλαβιά, αλλά αυτό που κυρίως θέλει - και μας δίνει τη δυνατότητα, είτε μέσα στη σκλαβιά είτε στην ελευθερία - είναι να σωθούμε ή ακόμη και να γίνουμε άγιοι. Γι' αυτό και η αξία των νεομαρτύρων. Άγιος γίνεσαι και μέσα στη σκλαβιά. Τότε μάλιστα είσαι αληθινά ελεύθερος.
Για τα λοιπά και το ποιος είναι άγιος, γιατί και πώς και τι χαρακτήρα είχαν οι πράξεις του (από τις οποίες εμείς απέχουμε αιώνες, ενώ εκείνοι που τον τίμησαν ως άγιοι συνήθως δεν απέχουν τόσο) κ.τ.λ., καλύτερα ν' αφήσουμε την Εκκλησία ν' αποφασίζει. Το δικό της κριτήριο είναι το ορθό, γιατί έναν άγιο τον τιμούν και τον καθιερώνουν οι άγιοι. Η Εκκλησία λοιπόν δεν ανακηρύσσει αγίους κατά λάθος. Αυτή ξέρει γιατί τους ανακήρυξε. Εμείς ίσως δεν ξέρουμε, αλλά αυτή ξέρει. Αν είμαστε χριστιανοί, ας την εμπιστευτούμε και λίγο και ας μην εμπιστευόμαστε μόνο τις δικές μας υποκειμενικές ερμηνείες και εκτιμήσεις.
Ακόμη κι αν κάποιοι αρχιερείς που θα αναγνωρίσουν έναν άγιο δεν είναι οι ίδιοι άγιοι, οι άγιοι της εποχής της αναγνώρισης και οι μετέπειτα είναι εκείνοι που θα κρίνουν την ορθότητα της απόφασης (όλος ο λαός φυσικά, αλλά κυρίως οι άγιοι). Λοιπόν, δε νομίζω πως κάποιοι άγιοι απέρριψαν την αγιότητα εκείνων που αναφέρουμε εδώ ή υπαινίχθηκαν αγιότητα του... Τσολάκογλου (εντάξει, χιούμορ κάνετε, το κατάλαβα).
Αυτά για μένα αρκούν. Τα λοιπά είναι πολιτική. Οι πολιτικές ερμηνείες δεν σώζουν, αντίθετα, πολλές φορές προδίδουν.
Εσείς δηλαδή βλέπετε την πολιτική πλευρά των πνευματικών ζητημάτων (που ίσως και να μην υπάρχει ή τουλάχιστον να μην υπάρχει πάντα). Εγώ, επιτρέψτε μου, βλέπω την πνευματική πλευρά των πολιτικών ζητημάτων, που θεωρώ ότι υπάρχει πάντα και είναι η πραγματικά σημαντική.
Ευχαριστώ.

sapphire είπε...

"Εσείς δηλαδή βλέπετε την πολιτική πλευρά των πνευματικών ζητημάτων (που ίσως και να μην υπάρχει ή τουλάχιστον να μην υπάρχει πάντα). Εγώ, επιτρέψτε μου, βλέπω την πνευματική πλευρά των πολιτικών ζητημάτων, που θεωρώ ότι υπάρχει πάντα και είναι η πραγματικά σημαντική." Κι αυτός είναι ένας από τους λόγους που διαβάζω το ιστολόγιό σας,πέραν από τους πολλούς άλλους όπως ότι μας δίνετε σημαντικές πληροφορίες για πολλά θέματα (πχ για τους μονοφυσίτες) αλλά και το ότι βλέπετε τα πράγματα από μια πλευρά που δεν είναι η συνήθης ιστορικά και προσπαθώ να καταλάβω και με ενδιαφέρει πολύ και η δική σας οπτική της ιστορίας με την οποία ασχολούμε αρκετά.Γι'αυτό είμαι σίγουρος ότι θα σας παιδέψω και σε άλλες αναρτήσεις σας...

ΝΕΚΡΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ είπε...

Ευχαριστώ, αδελφέ. Είσαι καλοδεχούμενος.