Σε ιστολόγια αδελφών που ακολουθούν το παλαιό ημερολόγιο δημοσιεύονται αποσπάσματα επιστολής του αγίου Γέροντα Φιλόθεου Ζερβάκου προς τον ασυμβίβαστο επίσκοπο Φλωρίνης Αυγουστίνο Καντιώτη
(ν.ημ.), όπου ο Γέροντας Φιλόθεος τον πληροφορεί ότι αποφάσισε να ακολουθεί στο
εξής το παλαιό ημερολόγιο και ότι ενημέρωσε σχετικά τον επίσκοπό του, μητροπολίτη Παροναξίας (ν.ημ.).
Αυτό έδωσε αφορμή σε παλαιοημερολογίτες αδελφούς μας να θεωρούν το Γέροντα Φιλόθεο ως δικό τους. Κατηγορούν μάλιστα εμίας τους νεοημερολογίτες ότι δημοσιεύουμε ψευδή κείμενα - δήθεν του Γέροντα Φιλόθεου - κατά του παλαιοημερολογιτισμού.
Για το θέμα αυτό, συν Θεώ, δημοσιεύεται σχετικό αφιέρωμα στο ιστολόγιό μας που αφορά στο ημερολογιακό ζήτημα. Μπορείτε να το διαβάστε εδώ.
Φρονούμε ταπεινά (χωρίς ικανοποίηση) ότι το άρθρο αυτό θα προκαλέσει έκπληξη, τόσο σε παλαιοημερολογίτες όσο και σε νεοημερολογίτες.
ΥΓ. Επειδή έχω κουραστεί από τα βέλη αδελφών κατά αδελφών - και επειδή αδελφούς θεωρώ και τους παλαιο- & τους νεο/γίτες - σκέφτομαι να μη δημοσιεύσω σχόλια, εκτός αν προσφέρουν κάποιες πρόσθετες πληροφορίες για το ζήτημα.
Ευχαριστώ. Ο Χριστός μαζί σας. Δόξα τω Θεώ.
9 σχόλια:
Αν δεν το έχεις ήδη δει διάβασε κι αυτό, Νεκρέ:
http://www.oodegr.com/oode/biblia/Sxisma_Zilwtikou_Palaioimerologitismou/2_1_8.htm
Μπορεί να σας ενδιαφέρει και αυτό το κείμενο: http://krufo-sxoleio.blogspot.gr/2013/01/blog-post_22.html
Ο αείμνηστος Γέρων ακολούθησε το παλαιό ημερολόγιο προσωπικά, μη διακόπτωντας όμως την επικοινωνία με τους νεοημερολογίτες, αυτή είναι η αλήθεια. Υπόψιν ότι υπάρχουν πολλά στοιχεία ακόμη για τον Γέροντα που δεν έχουν δει το φως της δημοσιότητος.
Δυστυχώς πολλοί αδελφοί, τόσο παλαιοημερολογίτες, όσο και νεοημερολογίτες, παραθέτουνε τα κείμενά του ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΑ με σκοπό να ενισχύσουν την άποψή τους. Φρονώ ότι σε γενικές γραμμές το άρθρο σας στην "Συγχώρηση" περί του Γέροντος προσεγγίζει σε μεγάλο βαθμό την αλήθεια.
Ο Γέροντας επιθυμούσε την επιστροφή στο παλαιό ημερολόγιο για να σταματήσει ο διχασμός. Φυσικά όπως πολύ σωστά επισημαίνετε το μείζον πρόβλημα είναι ο Οικουμενισμός (θα σώσει άραγε τους Ρώσους π.χ. ή τους Σέρβους το παλαιό ημερολόγιο αν αναγνωρίσουν ως κεφαλή τον Πάπα;).
Αγαπητοί αδελφοί, ευχαριστώ για τις παρεμβάσεις σας.
Το βιβλίο του π. Βασιλείου Παπαδάκη το γνωρίζω (έχουμε & κάποια αποσπάσματα στη "Συγχώρηση"). Το θεωρώ πολύ καλό - βέβαια οι π.ημ. αδελφοί θα έχουν άλλη άποψη και ήδη κάποιοι επιχειρούν αναίρεσή του. Πάντως το συγκεκριμένο κεφάλαιο όπου παραπέμπετε (για τις χειροτονίες των "Φλωρινικών" ΓΟΧ από τους Ρώσους της Διασποράς) χρησιμοποιείται από τους ΓΟΧ για να επιβεβαιώσουν ότι έχουν αποστολική διαδοχή και έγκυρη ιεροσύνη.
Την άποψή μας θα καταθέσουμε συν Θεώ σε άρθρο στη "Συγχώρηση".
Αγαπητέ Δάσκαλε, ευχαριστώ για την παραπομπή σας.
Εύχομαι ο Θεός να φωτίζει όλους (νεο- και παλαιο/γίτες) για τη σωτηρία όλων μας.
Τώρα τι έγκυρη ιεροσύνη, όταν η χειροτονία γίνεται παρά την απαγόρευση της συνόδου, από 2 μητροπολίτες αντί για 3, και μάλιστα του νέου ημερολογίου (ή κοινωνούντες με αυτό) που κατά τους αδελφούς του παλαιού στερούνται Θείας Χάρης, βγάλε άκρη...
ΥΓ: Από κληρικό που είχε υπογράψει εκείνη την περιβόητη ομολογία πίστεως κατά του οικουμενισμού έμαθα ότι μετά τη δημοσίευσή της αδελφοί του παλαιού ημερολογίου επέστρεψαν στο νέο. Προφανώς είχαν όντως αποχωρήσει γιατί αυτό θεωρούσαν καλόπιστα ως το πνευματικό τους συμφέρον,και όχι από απλό εγωισμό, για να αυτοεπιβεβαιωθούν ως "αγωνιστές". Κι όταν είδαν ότι δεν έχει πέσει όλη η Εκκλησία της Ελλάδος στην αίρεση, δεν έβρισκαν πλέον λόγο να μένουν μακριά της.
+ Αγαπητέ ανώνυμε 00:03 ας μη είμαστε απόλυτοι. Πρώτον, δεν θεωρούν όλοι οι παλαιοημερολογίτες (ούτε καν η πλειοψηφία) τους νεοημερολογίτες ως εστερημμένους της Θείας Χάριτος. Δεύτερον, μην εκφράζεσαι έτσι για την εγκυρότητα της ιεροσύνης (προσοχή άλλο αντικανονική χειροτονία, άλλο άκυρη), διότι είναι μεγάλη αμαρτία και ιεροκατήγορος η γλώσσα κατά τον Άγιο Νικόδημο. Σου παραθέτω και τον Α΄ Αποστολικό Κανόνα: "Επίσκοπος χειροτονείσθω υπό επισκόπων ΔΥΩ Ή ΤΡΙΩΝ"
Ειρήνευε.
+ Νεκρέ αύριο θα αναρτήσω και άλλη μία επιστολή του αειμνήστου Γέροντος Φιλοθέου επί του θέματος, που δεν έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο.
Στείλε μας παραπομπή, αδελφέ.
Όσο για τα λοιπά, νομίζω ότι οι παλαιοημερολογίτες που δεν θεωρούν εμάς εστερημένους της θείας χάριτος θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν ποια κατά τη γνώμη τους είναι η θέση παλ/τών και νεο/τών στην Ορθόδοξη Εκκλησία και γιατί δεν κοινωνούν με εμάς (διότι είμαστε σχισματικοί ή αιρετικοί; απλώς σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τον Οικουμενισμό; διακόπτουν προσωρινά την κοινωνία ελπίζοντας να λυθούν τα προβλήματα στο μέλλον; τι συμβαίνει; Και ποια η άποψή τους για τους αντιοικουμενιστές αγίους της καθ' ημάς Εκκλησίας, όπως Ιουστίνος Πόποβιτς ή Φιλόθεος Ζερβάκος). Συνήθως αυτά τα θέματα αποσιωπώνται. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, είναι θέματα σωτηρίας, άρα φλέγοντα.
Οι Ενιστάμενοι, απ' όσο ξέρω, έχουν κάνει προσπάθειες να τα ξεκαθαρίσουν κάπως αυτά. Άλλοι τούς κατηγορούν ως προδότες του κινήματος των ΓΟΧ (που το ταυτίζουν με την ίδια την Εκκλησία).
Επίσης ένα μεγάλο θέμα είναι η ακοινωνησία μεταξύ των ίδιων των "παρατάξεων" (όπως λέμε) των ΓΟΧ. Δηλ. για κάθε μερίδα των ΓΟΧ, τι ακριβώς είναι οι "άλλοι" ΓΟΧ; (Σημ. ότι όταν γίνονται οι αποσχίσεις ανταλλάσσονται σκληρά κείμενα). Ιδιαίτερα σκληροί σε όλα αυτά τα θέματα εμφανίζονται οι λεγόμενοι "Ματθαιικοί", τουλάχιστον στα δικά μας μάτια.
Όλα αυτά - που τα γνωρίζεις - ασφαλώς εμποδίζουν την ενότητα της Ορθοδοξίας.
Ευχαριστώ θερμά.
Μα ακριβώς από σεβασμό στην ιεροσύνη εκφράστηκα έτσι, αγαπητέ ΔΑΣΚΑΛΕ, γιατί είχα διαβάσει και αυτό:
"Καθώς είναι γνωστό, «υπό δύο μεν ή και τριών Επισκόπων Επίσκοπος χειροτονείται, κατά τον πρώτο κανόνα των Αγ. αποστόλων, υπό τριών δε το ελάχιστον ψηφίζεται, των υπολοίπων της Επαρχίας Επισκόπων συμψήφων γιγνομένων, εφ όσον δια κατεπείγουσαν ανάγκην ή δια μήκος οδού δεν δύνανται να συνέλθωσιν επί το αυτό."
(από εδώ
http://www.oodegr.com/oode/biblia/Sxisma_Zilwtikou_Palaioimerologitismou/2_1_9.htm )
Ο εν λόγω χειροτονηθείς από ποιους 3 το ελάχιστον ψηφίσθηκε; Αυτοί που τον χειροτόνησαν έπραξαν έτσι κατά παράβαση της απόφασης της συνόδου τους. Αφήστε που τίθεται και θέμα εισπήδησης: χειροτόνησαν οι Ρώσοι της Αμερικής επίσκοπο Ταλαντίου, που βρίσκεται απέναντι από την Εύβοια! Και προφανώς οι τελέσαντες την χειροτονία γνώριζαν ότι δεν έπραξαν καλώς, γι' αυτό απέκρυπταν τη συμμετοχή τους (ο εις εξ αυτών μάλιστα αρνήθηκε, αν διαβάσετε το κείμενο, τη συμμετοχή του, όταν βγήκε το όνομά του στην επιφάνεια).
Και είναι ένα μεγάλο θέμα το αν μια αντικανονική χειροτονία είναι μια έγκυρη χειροτονία. Οι Πατέρες της Εκκλησίας σέβονταν απόλυτα τους κανόνες της. Οι ορθόδοξοι το δικό τους παράδειγμα δεν (οφείλουμε να) ακολουθούμε; Αλλιώς ας φορέσουμε όλοι από μια μήτρα στο κεφάλι και ας αυτοαναγορευθούμε σε αυθεντίες, σαν τον καημένο το Λούθηρο...
Σε βαθιά νερά μπήκες Νεκρέ - χαρά στο κουράγιο σου! Ελπίζω κάτι καλό να βγει από αυτήν την προσπάθεια. Καλό βράδυ!
+ Αγαπητέ ανώνυμε, κανείς δεν αμφιβάλλει ότι η χειροτονία του Ακακίου υπήρξε αντικανονική. Σου ξαναλέω όμως πως άλλο αντικανονική, άλλο άκυρη. Αν μελετήσεις εκκλησιαστική ιστορία θα το διαπιστώσεις. Αν δεν εμπιστεύεσαι εμένα ρώτησε όποιον καθηγητή κανονικού δικαίου θέλεις για να σου απαντήσει επί του θέματος.
Ο Θεός μαζί σου
+Όσο για τα βαθειά νερά, ο Κύριος μας (που ξεχνούμε το πόσο φιλάνθρωπος είναι) δεν αφήνει τους αγαπώντες Αυτόν να πνιγούν.
+ Αγαπητέ Νεκρέ, θέτεις σωστά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν. Θα προσπαθήσω με τη βοήθεια του Θεού και την ευχή του πνευματικού μου να σας δώσω μία απάντηση για όλα αυτά εν καιρώ ευθέτω, σύντομα πάντως.
+Η επιστολή του π. Φιλοθέου που σας προανέφερα εδώ: http://krufo-sxoleio.blogspot.gr/2013/03/blog-post.html
Αξιόλογη και συγκινητική η επιστολή του Γέροντα Φιλόθεου. Προτρέπω στην ανάγνωσή της.
Απευθύνεται προς τον τότε βασιλέα της Ελλάδος και τον παρακαλεί να μεριμνήσει για την ενότητα της Εκκλησίας, όπως μεριμνούσαν οι Βυζαντινοί ορθόδοξοι βασιλείς.
Το κείμενο, αλλά και η πράξη (να σταλεί επιστολή στο βασιλιά), φανερώνει την αγωνία του Γέροντα, αλλά και το ρωμαίικο φρόνημά του: αντιμετωπίζει το νεότερο βασιλιά σαν να ήταν ένας από τους παλαιούς. Αν είχε δίκιο ή όχι, δε θα το κρίνω. Ευχαριστώ.
Αγαπητέ Δάσκαλε, μακάρι οι ίδιες οι Σύνοδοι των ΓΟΧ να έδιναν επαρκείς απαντήσεις και να έκαναν βήματα τέτοια, που η κριτική του Γ. Φιλόθεου να μην ήταν επίκαιρη πια... Ο Θεός μας, ο Εύσπλαγχνος, όπως σωστά λέτε, να δώσει.
Δημοσίευση σχολίου