ΑΝ ΠΕΘΑΝΕΙΣ ΠΡΙΝ ΠΕΘΑΝΕΙΣ, ΔΕ ΘΑ ΠΕΘΑΝΕΙΣ ΟΤΑΝ ΠΕΘΑΝΕΙΣ

(ΠΑΡΟΙΜΙΑ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΜΟΝΑΧΩΝ)

Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2021

Ὁ γκραφιτᾶς τῆς Ἐπανάστασης: Ὁ Εὔρυτος γεμίζει τὴν Ἀθήνα μὲ ἡρωικὲς μορφὲς τοῦ 1821



«Σκοπός μου εἶναι νὰ περάσουν τὰ ὀρθὰ μηνύματα τοῦ 1821, καὶ ὄχι τοῦ γραικυλισμοῦ καὶ τοῦ ἀνθελληνισμοῦ τῶν διαφόρων ἐπιτροπῶν».Τὴν ἴδια στιγμὴ ποὺ κάποιοι -στοὺς ὁποίους ἔχει ἐπίσημα ἀνατεθεῖ ἡ διοργάνωση τῶν ἑορτασμῶν γιὰ τὰ 200 χρόνια ἀπὸ την Εθνεγερσία τοῦ 1821- βγάζουν… ἀφροὺς ξυρίσματος καὶ κάνουν ταξίδια αὐτοπροβολῆς ἀνὰ τὴν ἐπικράτεια, ἁπλοὶ πολίτες, νέοι ἄνθρωποι τὴν τιμοῦν μὲ τὸν δικό τους τρόπο.

Ἕνας ἀπὸ αὐτοὺς καὶ ὁ Εύρυτος, καλλιτέχνης γκράφιτι, ἔργα τοῦ ὁποίου μὲ θέμα μορφὲς ἀγωνιστῶν τοῦ 1821 σὲ τοίχους τῆς Ἀθήνας ἔγινα viral στά μέσα κοινωνικῆς δικτύωσης καὶ ἀναπαράχθηκαν χιλιάδες φορές, ξεπερνώντας ἔτσι κατὰ πολὺ… τὸν ἀριθμὸ τῶν ἀνθρώπων ποὺ θὰ μποροῦσαν νὰ τὰ δοῦν στὸν δρόμο.

Γεγονὸς ποὺ ἀποτυπώνει καὶ τὴν ἐπιθυμία τῶν Ἑλλήνων γιὰ ἕναν ξεκάθαρο «ἑορτασμὸ» τοῦ 1821, χωρὶς τὶς μυριάδες ἀπόπειρες ἀπὸ διάφορους κύκλους νὰ ἐνσωματώσουν σὲ αὐτὸν τὰ στοιχεῖα ποὺ αὐτοὶ θέλουν, εἴτε ἀφοροῦν τὴ μεγέθυνση ἱστορικῶν λεπτομερειῶν εἴτε τὶς ἀτζέντες τους γιὰ τὸ μέλλον τῆς χώρας.

Ὁ Εὔρυτος ἀποτυπώνει μορφὲς ἀγωνιστικές, ἀσκητικὲς θὰ ἔλεγε κάποιος, ποὺ ἐκπέμπουν ὅμως δυναμικότητα μὲ τὴν ἁπλότητά τους. Ένας ἀνώνυμος ἀγωνιστής, ὁ Καραϊσκάκης, ὁ Νικηταρᾶς καὶ ἕνας ἁπλὸς ἱερέας εἶναι τὰ πρῶτα ἀπὸ τὰ ἔργα του, ποὺ -ὅπως δηλώνει στὴ «δημοκρατία»- γίνονται ὑπὸ καθεστὼς «φόβου», καθὼς ὑπάρχει πάντοτε τὸ «φόβητρο» τῆς ΕΛ.ΑΣ., πού μπορεῖ νὰ τὸν συλλάβει ἐπειδὴ κάνει αὐτὸ ποὺ κανονικὰ θὰ ἔπρεπε νὰ κάνει τὸ ἴδιο τὸ κράτος. Ὅπως τονίζει, σκοπὸς τῶν προσπαθειῶν του εἶναι νὰ περάσουν τὰ ὀρθὰ μηνύματα τῆς Ἐπανάστασης, καὶ ὄχι τοῦ γραικυλισμοῦ καὶ τοῦ ἀνθελληνισμοῦ τῶν διαφόρων ἐπιτροπῶν. Προσπάθειες πού, ὅπως τονίζει, θὰ συνεχιστοῦν μέχρι τὴν 25η Μαρτίου, καθὼς θὰ ἀφιερωθεῖ σὲ θέματα ποὺ ἔχουν νὰ κάνουν μὲ τὸ 1821 καὶ τὸν σκοπὸ τῆς Ἐπανάστασης.

«Τὸ ἰδανικὸ θὰ ἦταν ὅλα τὰ γκράφιτι νὰ εἶναι σὲ κεντρικὰ σημεῖα, σὲ χώρους ἀπὸ τοὺς ὁποίους περνοῦν χιλιάδες Ἕλληνες, προκειμένου νὰ μὴν ξεχνοῦν τὸ μήνυμα τῆς Ἐπανάστασης καὶ τοῦ Ἀγώνα, ἂν καὶ κάτι τέτοιο εἶναι πολὺ δύσκολο, ἀφοῦ, ἐκτὸς ἀπὸ τὴν Ἀστυνομία, κάποιοι συγκεκριμένοι θὰ φρόντιζαν νὰ τὰ βεβηλώσουν. Γι’ αὐτὸ καὶ οἱ περισσότερες δουλειές μου εἶναι σὲ σχολεῖα, ταράτσες, ἐγκαταλειμμένα κτίρια, προκειμένου νὰ μπορῶ νὰ τὰ τελειώσω μὲ ἡσυχία καὶ ἀσφάλεια» δηλώνει ὁ «Εὔρυτος».

Στὴν προσπάθειά του πάντως βρῆκε ἤδη συμπαραστάτες, καθώς, ὅπως εἶπε, μετὰ τὴν εὐρεία κοινοποίηση τῶν ἔργων του στὸ διαδίκτυο, δὲν ἦταν λίγοι αὐτοὶ ποὺ τὸν προσέγγισαν γιὰ νὰ τὸν βοηθήσουν καὶ νὰ τὸν στηρίξουν ἔμπρακτα, μὲ τὸν ἕναν ἢ τὸν ἄλλον τρόπο. Φυσικά, ὄχι κάποιος ἐπίσημος φορέας, ἀφοῦ τὰ ἔργα του δὲν ἐξυπηρετοῦν τὴν πολιτικὴ ἀτζέντα τῶν «διερευνητικῶν», τῆς «πράσινης ἀνάπτυξης», τῆς «μεγάλης ἐπανεκκίνησης» καὶ τῶν λοιπῶν ἰδεολογημάτων ποὺ ἔχουν προτεραιότητα σήμερα…

Πηγή: Ἐφημερίδα Δημοκρατία

Ἀναδημοσίευση (πολυτονικό) ἀπό: Ρωμαίικο Ὁδοιπορικό

Συνέντευξη: Σωτήρης Σκουλούδης

zougla.gr

Και ξαφνικά, διάφοροι τοίχοι και ταράτσες της Αθήνας παίρνουν τη μορφή του Καραϊσκάκη, του Μπότσαρη, του Διάκου και άλλων ηρωικών μορφών της Επανάστασης του 1821, ενώ η χώρα μας γιορτάζει φέτος τα 200 χρόνια από την απαρχή των γεγονότων που μας χάρισαν την ελευθερία μας...

Πρόκειται για μια πρωτοβουλία ενός νεαρού Αθηναίου, ο οποίος, όπως και άλλοι καλλιτέχνες, θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του, επιλέγοντας το παρατσούκλι «Εύρυτος», που αποτελεί τον ήρωα μιας άλλης περιόδου της ελληνικής ιστορίας: Επρόκειτο για έναν από τους 300 Σπαρτιάτες του Λεωνίδα, ο οποίος τυφλώθηκε από ασθένεια λίγες ημέρες πριν τη μάχη, αλλά προτίμησε να πέσει ηρωικά μαζί με τους συντρόφους του στις Θερμοπύλες, από το να επιστρέψει στη Σπάρτη, όπως του ζήτησε ο αρχηγός του.

Σκοπός του σημερινού «Εύρυτου» είναι να αναδείξει με τον δικό του τρόπο τους ήρωες του 21 και την προσφορά τους στο έθνος μας, μέσω μιας τέχνης που προέκυψε πρόσφατα ως «προσωπικός πειραματισμός», όπως μας αναφέρει. Θεωρώντας το 1821 ως «την απαρχή της ελεύθερης ύπαρξής μας, ατομικής και συλλογικής», θέλει να περάσει ένα μήνυμα στην κοινωνία μέσω της δικής του «προσωπικής εξομολόγησης»...

Το zougla.gr τον εντόπισε και είχαμε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση:

Zougla.gr: «Εύρυτος»... Πώς θα παρουσιάζατε τον εαυτό σας; Είστε καλλιτέχνης, ακτιβιστής, μήπως και τα δύo; Εξασκείτε καιρό την τέχνη του graffiti και με ποια άλλα θέματα έχετε ασχοληθεί;

«Εύρυτος»: Θα ήταν κατάχρηση να αυτοχαρακτηριστώ καλλιτέχνης ή ακτιβιστής, είμαι απλά ένα παιδί που ασκεί το χόμπι του. Δεν είμαι γκραφιτάς, είμαι ερασιτέχνης ζωγράφος, το γκράφιτι προέκυψε ως προσωπικός πειραματισμός εδώ και μερικές εβδομάδες. 

Εξηγήστε μας τον λόγο που προβήκατε στην πρωτοβουλία να "γεμίσετε" την Αθήνα με μορφές των Αγωνιστών του 1821, πέραν του προφανούς, της επετείου των 200 ετών. Θεωρείτε ίσως ότι υπάρχει ένα "κενό" στην ανάδειξη της προσφοράς και της προσωπικότητάς τους από τη νεοελληνική κοινωνία;

Είναι υπερβολή να πούμε ότι πέντε γκράφιτι γεμίζουν την Αθήνα. Φυσικά και δεν υφίσταται κάποιο κενό. Από τη στιγμή που υπάρχουν οι ονοματοδοσίες των οδών, τα μνημεία σε δημόσιους χώρους, τα ιστορικά βιβλία, οι ιστορικές ταινίες, τα μουσεία και πάσης φύσεως εκδηλώσεις πολιτείας και συλλόγων. Ακόμη και το κράτος και το Σύνταγμά μας έχουν αναφορές που φτάνουν μέχρι το 1821.

Με τι κριτήρια επιλέγετε τους Αγωνιστές που ζωγραφίζετε; Ποιοι είναι οι "αγαπημένοι" σας και γιατί;

Κάθε αγωνιστής δυνητικά βρίσκεται στη λίστα μου.

Τι είναι για εσάς το 1821 και γιατί;

Είναι η απαρχή της ελεύθερης ύπαρξής μας, ατομικής και συλλογικής.

Έχετε σκεφτεί να συνεργαστείτε με κάποια Αρχή, ώστε να αξιοποιηθεί το ταλέντο σας πιο οργανωμένα από την Πολιτεία, εν όψει και των εορτασμών για τα 200 χρόνια;

Δεν το έχω φανταστεί, υπάρχουν πιο έμπειροι και πιο ικανοί από εμένα. Ωστόσο, εγώ είμαι διαθέσιμος σε οποιονδήποτε θέλει να βοηθήσει και να ενισχύσει αυτή την προσπάθεια.

Ποιο μήνυμα θέλετε να περάσετε στον κόσμο με αυτή σας την ενέργεια;

Η εικόνα είναι εκεί, δημόσια ορατή και ο καθένας αποκομίζει τα συμπεράσματα και τα μηνύματα που του προκαλεί η θέασή της. Το μήνυμα της κάθε τέχνης δεν είναι κάτι δεδομένο και προσλαμβάνεται από τον καθένα διαφορετικά...

Αυτό που κάνω είναι μια μορφή προσωπικής έκφρασης, μια προσωπική μου ανάγκη «εξομολόγησης».

Δείτε τα έργα που έχει δημιουργήσει μέχρι σήμερα, σε διάφορα σημεία της Αθήνας.

 

Ο Ρήγας του μυστηριώδους Ευρύτου στον Κορυδαλλό

Δεν υπάρχουν σχόλια: