«Θέλουμε να εξαπλωθεί ο Ελληνισμός».
«Η διαιώνιση της κουλτούρας μας, της ιστορίας μας και του πολιτισμού μας».
Της Ματίνας Δεμελή
womantoc.gr
Το Hellenic Classical Charter School είναι το μοναδικό ελληνικό τσάρτερ σε όλη τη Νέα Υόρκη. Ένα πρότυπο σχολείο το οποίο καθημερινά πράττει έργο για να κρατήσει την Ελλάδα όσο πιο ψηλά γίνεται.
Μέσα από τα μαθήματα Ελληνικών, τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς και τις εκδηλώσεις που διοργανώνει, διαιωνίζει τον ελληνικό πολιτισμό, τη γλώσσα, την πειθαρχημένη σκέψη και τον στοχαστικό διάλογο που δίδαξε ο Σωκράτης.
Φτάνοντας στο σχολείο, στην 5η Λεωφόρο στο Μπρούκλιν μας περίμεναν δύο στυλοβάτες του ελληνικού σχολείου, η Τζόι Πετράκου, υπεύθυνη διαχείρισης του σχολείου, και ο Αρχιμανδρίτης Δαμασκηνός Γκανάς, προϊστάμενος της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Μιλήσαμε για το σχολείο και την 15ετή πορεία του ως τσάρτερ.
«Είμαι ένας από αυτούς που στήριξαν ψυχή τε και σώματι την ιδέα του τσάρτερ σχολείου. Πριν 15 χρόνια ήταν Ημερήσιο, λεγόταν ‘Σωτήριος Ελληνας’. Όμως, είχαμε μείνει με μόνο 120 μαθητές και τα έξοδα ήταν τεράστια. Έτσι σκεφτήκαμε σαν ΔΣ ότι πρέπει να κάνουμε κάτι. Και αυτό που ήρθε σαν δώρο Θεού ήταν ιδέα του ελληνικού τσάρτερ σχολείου.
Προσωπικά δεν ήθελα να χάσουμε το σχολείο. Βέβαια γνώριζα ότι θα γινόταν δημόσιο αλλά από την άλλη θα ήταν η διατήρηση της ελληνικής γλώσσας που είναι υποχρεωτική σε αυτό το σχολείο. Η διαιώνιση της κουλτούρας μας, της ιστορίας μας και του πολιτισμού μας. Διότι δεν μπορεί να έρθει μαθητής εδώ αν δεν πάρει αυτά τα τρία. Έπειτα από μεγάλη προσπάθεια κατορθώσαμε να πείσουμε τους ενορίτες μας ότι δεν είχαμε άλλη προτίμηση από το να γίνουμε τσάρτερ δημόσιο σχολείο, κάτι το οποίο ενέκρινε η ολομέλεια των μελών της κοινότητας μας έπειτα από τρεις ή τέσσερις γενικές συνελεύσεις» είπε στον «Ε.Κ.» ο πατήρ Δαμασκηνός.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η κοινότητα είναι υπερήφανη «και εγώ προσωπικά για το έργο το οποίο επιτελείται εδώ. Γνωρίζαμε από την αρχή ότι δεν μπορούμε να διδάξουμε θρησκευτικά. Όμως, η κοινότητα για τα Ορθόδοξα παιδιά έχει τόσα προγράμματα, καθώς και τις μεγάλες θρησκευτικές γιορτές όπου μπορούν να συμμετέχουν. Όποιος έρχεται εδώ και δει το έργο το οποίο επιτελείται θα μείνει κατάπληκτος. Βέβαια πάντοτε υπάρχει μια κριτική από ανθρώπους οι οποίοι δεν γνωρίζουν.
Αυτοί που παρακολουθούν τις εκδηλώσεις και τις γιορτές μας θα διαπιστώσουν ότι εδώ είναι μια πηγή Ελληνισμού. Να βλέπεις τα μη ελληνόπουλα, παρακολουθώ τα στόματά τους όταν τραγουδούν ή όταν λένε τα ποιήματα. Δεν κάνουν ούτε ένα λάθος. Η προφορά τους είναι τέλεια. Και λέω: Το παιδάκι αυτό το οποίο είναι προνήπιο έως ότου τελειώσει την 8η τάξη θα μιλάει απταίστως την ελληνική γλώσσα. Αυτή είναι η αποστολή αυτού του σχολείου. Είμαι περήφανος και κατάπληκτος και η συνεργασία της κοινότητας με το σχολείο είναι σαν κόρη με μητέρα. Είμαστε τόσο συνδεδεμένοι που συνεργαζόμεθα, για αυτό δεν έχουμε και προβλήματα».
Η Τζόι Πετράκου, υπεύθυνη διαχείρισης, ήταν το πρώτο άτομο που προσελήφθη στο σχολείο. «Είδα από την αρχή τι δύναμη και τι αγάπη και τι θέληση υπήρχε για να γίνει αυτό το σχολείο. Σίγουρα ήταν δυσάρεστο που έκλεισε ένα από τα ελληνικά σχολεία μας αλλά δεν μπορούσαμε να το κρατήσουμε ανοιχτό. Είχαμε όμως πλάνο Β που λέμε εδώ στην Αμερική και χτίσαμε αυτό το σχολείο. Είχαμε μεγάλη υποστήριξη από το υπουργείο Παιδείας στην Ελλάδα. Τότε δεν υπήρχε κρίση και μας είχαν στείλει δασκάλους, βιβλία γιατί ήθελαν το σχολείο να πετύχει.
Μέσα στα 15 χρόνια που λειτουργούμε μας έχουν υποστηρίξει όλες οι κυβερνήσεις και όταν άρχισε η κρίση στην Ελλάδα και δεν μπορούσαν να μας βοηθήσουν όπως πριν, εμείς τους λέγαμε ‘μην ανησυχείτε όσο εσείς μας στηρίζετε, μας αγαπάτε και μας αγκαλιάζετε και είστε στο πλευρό μας, εμείς αυτούς τους δασκάλους που έχουμε θα τους κρατήσουμε’. Και όντως μέχρι σήμερα επτά εκπαιδευτικούς από Ελλάδα τους πληρώνουμε εμείς και τους δίνουμε και ασφάλεια και σύνταξη».
Το σχολείο έχει 500 μαθητές. Το 31% είναι λευκά παιδιά εκ των οποίων το 25% είναι Ελληνάκια, 47% είναι Λατίνοι, 14% Αφροαμερικανοί και τα υπόλοιπα από την Ασία.
Τι είναι λοιπόν το σχολείο τσάρτερ;
«Πρόκειται για ένα δημόσιο σχολείο που παίρνει τα δίδακτρα από την πολιτεία, οπότε υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί, όπως το ότι δεν μπορούμε να διδάξουμε θρησκεία. Το σχολείο μας σχολάει 3:45 που σημαίνει ότι έχουμε περισσότερες ώρες για να διδάξουμε Ελληνικά. Κάνουμε και ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς. Αν ρωτήσεις οποιονδήποτε μαθητή τι έμαθε στους χορούς σήμερα θα σου απαντήσει ποιος χορός είναι και ποια είναι η ιστορία του και από πού έρχεται.
Θέλω να δώσω συγχαρητήρια στην διευθύντριά μας Χριστίνα Τεττόνη που είναι για μένα η καλύτερη. Στα δικά μου μάτια. Αυτή η γυναίκα ζει για τα παιδιά και κάθε μέρα σκέφτεται πώς θα τα εκπαιδεύσει. Και η κοινότητα, μας κρατάει σαν κολώνες.
Οι γονείς που δεν είναι Έλληνες ξέρουν ότι για να μπουν τα παιδιά στο σχολείο είναι υποχρεωτικό να μάθουν ελληνικά. Το θέλουν, το αγαπάνε. Έχουμε λίστα αναμονής πάνω από 600 άτομα. Οι Έλληνες γονείς μας λατρεύουν. Κάθε μέρα μάς παίρνουν τηλέφωνο και ρωτάνε πώς μπορούν να μπουν στο σχολείο. Θέλουμε να εξαπλωθεί ο Ελληνισμός σε όλο τον Κόσμο. Να ξέρει ο κόσμος την Ιστορία μας. Η ελληνική κουλτούρα είναι πολύ δυνατή μέσα στο κτίριο μας αλλά δεν μπορεί να το καταλάβει κάποιος αν δεν έρθει να μας δει. Είμαστε ελληνικό δημόσιο σχολείο, όχι ελληνικό όπως τα άλλα που διδάσκουν Θρησκευτικά αλλά είμαι πολύ περήφανη που είμαι μέρος ενός μοναδικού τρόπου όπου εξαπλώνεται ο Ελληνισμός και η κουλτούρα μας σε μη Έλληνες αλλά και σε Έλληνες της Διασποράς».
Η Τζόι Πετράκου, τέλος, επισημαίνει πόσο σημαντικό είναι να «αγκαλιάσει» ο κόσμος τα τσάρτερ ελληνικά σχολεία.
«Τα ελληνικά τσάρτερ πρέπει να τα αγκαλιάσουμε και να τα έχουμε κοντά μας. Είμαστε ένα δώρο για όλο τον κόσμο γιατί έχουν περάσει χιλιάδες παιδιά από τα χέρια μας. Αυτά τα παιδιά την έχουν την Ελλάδα στην καρδιά τους και κυρίως τα μη Ελληνάκια. Αυτά που ήδη αποφοίτησαν από το κολέγιο έρχονται και μας λένε ‘όταν μάθαινα Ελληνικά δεν ήξερα. Αλλά με βοήθησε τόσο πολύ’ και βλέπεις τον ενθουσιασμό στα μάτια τους. Ακόμη, λένε πόσο ανυπομονούν να επισκεφθούν την Ελλάδα και πόσο την αγαπάνε. Και ανατριχιάζω.
Με τα παιδιά μαθαίνουμε και εμείς. Εκτός από τα προγράμματα τέχνης και μουσικής υπάρχει ακόμη ένα όπου 20 παιδιά επισκέπτονται κάθε χρόνο την Ελλάδα για πέντε ημέρες. Τα παιδιά διαγωνίζονται στην Ιστορία και μια άλλη ομάδα παιδιών στην αρχαία τραγωδία».
Ο Πέτρος Φουρνιώτης είναι ο χοροδιδάσκαλος του σχολείου. «Ένας άνθρωπος γεμάτος ζωή, γεμάτος Ελλάδα, ο οποίος διοργανώνει όλες αυτές τις εκδηλώσεις και το πρόγραμμα της ιστορίας και της τραγωδίας» θα πει ο πάτερ Γκανάς.
Τα παιδιά διδάσκονται τη Σωκρατική μέθοδο και ξέρουν να συζητάνε και να κάνουν διάλογο. Μαθαίνουν να σκέφτονται και να κάνουν συγκεκριμένες ερωτήσεις.
«Ο τρόπος που διδάσκουμε είναι ελληνικός. Δάσκαλοι από τη Βραζιλία ήρθαν να δουν το πρόγραμμά μας. Αλλά και άλλοι από σχολεία της Νέας Υόρκης. Τα τελευταία 5 χρόνια η Πολιτεία μάς έδωσε δύο επιχορηγήσεις για να διδάξουμε σε τρία δημόσια σχολεία την εκπαιδευτική μας μέθοδο. Συνεργαζόμαστε με το πανεπιστήμιο Columbia (Κολούμπια). Έρχονται και κάνουν ‘μέντορ’ τις δασκάλες μας».
Πηγή: Εθνικός Κήρυκας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου