Τρίτη 31 Μαΐου 2022
Κυριακή 29 Μαΐου 2022
Σάββατο 28 Μαΐου 2022
Κυριακή του Τυφλού 2022 μ.Χ. // Sunday of the Blind Man A.D.
Για την ημέρα:
Από το Πάσχα ώς του Αγίου Πνεύματος
Η ατελής θεραπεία ενός τυφλού
Όλες οι Κυριακές δεν είναι ίδιες
Sixth Sunday of Pascha: Sunday of the Blind Man
The Sundays after Easter in the Orthodox Christian Heritage!
ΗΛΙΚΙΑΝ ΕΧΕΙ, ΑΥΤΟΝ ΕΡΩΤΗΣΑΤΕ, ΑΥΤΟΣ ΠΕΡΙ ΕΑΥΤΟΥ ΛΑΛΗΣΕΙ
ΠΟΛΛΑΣ ΕΠΙΘΕΝΤΕΣ ΑΥΤΟΙΣ ΠΛΗΓΑΣ, ΕΒΑΛΟΝ ΕΙΣ ΦΥΛΑΚΗΝ
ΑΓΑΠΑΣ ΜΕ ΖΗΛΟ;
Και πώς θα μπούμε στον Παράδεισο, πάτερ μου; - Ξυπόλυτοι, πώς αλλιώς;
Την
Τετάρτη είναι η "απόδοση του Πάσχα", δηλ. η τελευταία μέρα που λέμε
"Χριστός ανέστη" για φέτος. Η λειτουργία της ημέρας - πρωινή - είναι
ίδια με τη λειτουργία της νύχτας της Αναστάσεως (τρώμε ψαράκι... [επειδή είναι Τετάρτη, δηλ. κανονικά μέρα νηστείας]).
Και την Πέμπτη είναι της Αναλήψεως, δηλ. η ανάμνηση της σωματικής αποχώρησης του Ιησού από τη Γη: Ανάληψη, μια άγνωστη γιορτή.
Απόδοση του Πάσχα + Ανάληψη: η αποθέωση της ανθρώπινης φύσης!...
Χριστός ανέστη!
Από τον άγιο Ιωάννη το Ρώσο στον άγιο Ανδρέα τον διά Χριστόν σαλό & την Άλωση (τέλος Μαΐου)...
Πέμπτη 26 Μαΐου 2022
Τετάρτη 25 Μαΐου 2022
Πάτερ Ραφαήλ Νόικα, μέχρι ποιο σημείο μπορεί να φτάσει η υπακοή ενός λαϊκού χριστιανού στον πνευματικό του;
Κύριος Ιησούς Χριστός & Υπεραγία Θεοτόκος
Ερώτηση: Μέχρι ποιο σημείο μπορεί να φτάσει η υπακοή ενός λαϊκού χριστιανού στον πνευματικό του;
Απάντηση: Να ακόμη μία σημαντική ερώτηση! Η υπακοή δεν είναι πειθαρχία. Στην Ορθοδοξία -την ορθή πίστη- η υπακοή είναι ένα μυστήριο.
Ας με συγχωρήσουν οι αδελφοί θεολόγοι! Η Εκκλησία μας δεν περιορίζει τη χάρη στα επτά μυστήρια- πολλά είναι τα μυστήρια! Αν και τα επτά, ή καλύτερα οκτώ, θα πρέπει να τα ονομάζουμε κεφαλαιώδη μυστήρια. Θα μου πείτε, ποιο είναι το όγδοο; Αν ο γάμος είναι μυστήριο, ο μοναχισμός δεν είναι; Ας θεωρούμε, όμως, αυτά τα επτά ως τα κεφαλαιώδη μυστήρια- όμως όλα τα της Εκκλησίας είναι μυστήρια! Όταν μιλάμε για πνευματική ζωή, στην ουσία μιλάμε για μυστηριακή, για μυστική ζωή.
Η υπακοή είναι το μυστήριο, μέσα στο οποίο ο άνθρωπος ψάχνει να βρει ποιο είναι το θέλημα του Θεού για τον ίδιο, και πώς μπορεί να μείνει σταθερός στις βουλές και στην πρόνοια του Θεού. Και αυτό γίνεται μέσω του πνευματικού.
Ο π. Σωφρόνιος τόνιζε πως δεν σώζεται αλλιώς ο μοναχός και αλλιώς ο λαϊκός. Γιατί, αν ίσχυε αυτό, ο Χριστός θα είχε δώσει άλλες εντολές για μοναχούς και άλλες για λαϊκούς, διαφορετικό Ευαγγέλιο για άνδρες και διαφορετικό για γυναίκες, άλλο για Κινέζους και άλλο για Ρουμάνους, κτλ.Έδωσε όμως τις ίδιες εντολές για όλο τον κόσμο• έδωσε για όλους ένα και το αυτό Ευαγγέλιο, δηλαδή την καλή αγγελία της ανάστασης από τους νεκρούς. Επομένως και ο λαϊκός είναι το ίδιο άνθρωπος, σαν τον Αδάμ, σαν την Εύα, σαν και εμένα τον μοναχό- και μας είναι κοινή η ανάγκη της κατανόησης του θελήματος του Θεού.
Θα πρέπει να καταλάβετε ότι η υπακοή είναι η αναζήτηση του θελήματος του Θεού, μέσα στο οποίο πρέπει τελικά να μπούμε. Πρέπει να μας απασχολούν τα ερωτήματα: Τι έχει στον νου Του ο Θεός; Ποιος είμαι εγώ; Ή, όπως μου είπε ένας λαϊκός από το Βουκουρέστι: «Θα ήθελα να ήξερα ποιος είμαι και τι θέλει ο Θεός από μένα». Αυτό είναι το σημαντικότερο ερώτημα. Και για μένα, αυτό είναι η υπακοή! Ο Θεός, ο Πλάστης μου, πρέπει να μου πει ποιος είμαι και τι θέλει από μένα, δηλαδή ποιος είναι ο δικός μου ρόλος πάνω στη γη και, συγχρόνως, πώς θα βρω την αληθινή μου φύση και τη σωτηρία μου.
Στην ορθά νοούμενη υπακοή δεν έχουμε να κάνουμε με μια οριζόντια σχέση ανάμεσα σ’ εσένα και στον πνευματικό, αλλά μάλλον με μια κάθετη: την αναζήτηση του θελήματος του Θεού για σένα μέσω του πνευματικού σου. Αυτή είναι η υπακοή στην ορθή της έννοια. Στην πράξη το μυστήριο γίνεται ως εξής: Εσύ, ως πνευματικό τέκνο, όταν πηγαίνεις να μιλήσεις με τον πνευματικό σου, είτε για να εξομολογηθείς είτε να του ζητήσεις μια συμβουλή, πρώτα μίλα μυστικά μέσα στην καρδιά σου με τον Κύριο και ζήτα αυτό που θέλεις από τον Κύριο. Όσες φορές αισθάνεσαι αμαρτωλός, προσευχήσου στον Κύριο: «Κύριε, είμαι αμαρτωλός• συγχώρησέ με, θεράπευσέ με!» Και ζήτα Του συγχώρηση.
Όταν πρόκειται να πας στον πνευματικό, ζήτα από τον Θεό, ώστε μέσω της ιεροσύνης του πνευματικού και μέσω του μυστηρίου της Εκκλησίας να σου συγχωρηθούν ο αμαρτίες. Και πιστεύω ότι ενεργώντας, όσο το δυνατό με αυτόν τον τρόπο και «εν πνεύματι καί αλήθεια», θα φεύγεις μετά από κάθε εξομολόγηση πετώντας. Και αυτό το “πετώντας” δεν είναι μια ψυχική, μια ψυχολογική κατάσταση -δεν είσαι ψυχολογικά ελαφρύς. Πνευματικά, και όχι ψυχικά, μας συμβαίνει αυτή η ελαφρότητα, και μακάρι να μας τη χαρίσει ο Κύριος, και τώρα και στην αιωνιότητα.
Όταν θέλεις να πας στον πνευματικό σου για να του ζητήσεις μια συμβουλή, προσευχήσου πρώτα στον Θεό: «Κύριε, να πράξω έτσι ή αλλιώς; Μίλησέ μου μέσω του πνευματικού μου». Και όταν στην προσευχή σου νιώσεις ότι ήρθε η στιγμή, ότι ωρίμασε ο καιρός, τότε πήγαινε στον πνευματικό σου κρατώντας τον νου σου σε κατάσταση προσευχής. Εκεί πες με λίγα λόγια την ουσία του προβλήματος σου και δώσε προσοχή στον πρώτο λόγο που θα σου πει ο πνευματικός. Έτσι έκανε ο άγιος Σεραφείμ του Σαρώφ, και αυτή είναι ολόκληρη η φιλοκαλική παράδοση μέχρι και σήμερα: προσοχή στον πρώτο λόγο!
Ο παντοδύναμος Θεός είναι πράος. Είναι αυτή η «φωνή αύρας λεπτής» που άκουσε ο προφήτης Ηλίας και από την οποία εντυπωσιάστηκε περισσότερο απ’ ότι από την καταιγίδα και τη φωτιά. Είναι «φωνή αύρας λεπτής», αλλά πιο γρήγορης από όλους τους δαίμονες, αν εργαζόμαστε μέσα στην υπακοή του παντοδύναμου Θεού. Αυτή τη φωνή της λεπτής αύρας που σου λέει: «Κάνε έτσι!» υπάκουσέ την, δέξου αυτό το «έτσι» και σφράγισέ το με την ευλογία του πνευματικού σου λέγοντας: «Ευλόγησον, πάτερ!» Η ευλογία του πνευματικού θα σε ακολουθήσει και θα σου δώσει μεγάλη δύναμη στο να ολοκληρώσεις την υπακοή σου. Και από εδώ και πέρα είσαι κάτω από το θέλημα του Θεού! Μη ρωτήσεις τον πνευματικό σου τίποτε περισσότερο- δέξου τον λόγο. Αυτός είναι λόγος για σένα, είναι ο λόγος σου. Ο πνευματικός δεν μπορεί να σου τον εξηγήσει. Είναι ο εσωτερικός διάλογός σου με τον Θεό.
Όταν με αυτόν τον τρόπο έχεις απευθυνθεί στον Θεό και έχεις ακούσει τον πρώτο λόγο του πνευματικού, μην γκρινιάσεις και μην αντισταθείς, διότι κινδυνεύεις να διακόψεις τον διάλογό σου με τον Θεό. Ακόμη και αν πεις: «Πάτερ, εξηγήστε το μου καλύτερα», έχασες τη σύνδεση με τον Θεό. Έκλεισες το τηλέφωνο, και τώρα μιλάς με την πλαστική συσκευή (αν πρόκειται για τηλέφωνο)• τώρα μιλάς με τον πνευματικό ως άνθρωπο. Αυτό λοιπόν μην το κάνεις! Δέξου τον λόγο με πίστη, ζήτα την ευχή του πνευματικού σου, και θα καταλάβεις εσύ τον λόγο εφαρμόζοντάς τον.
Μια εικόνα της υπακοής παίρνουμε από το θαύμα των δέκα λεπρών. Οι δέκα λεπροί φώναξαν: «Ιησού, έπιστάτα, ελέησον ημάς». Ο Χριστός όμως τους είπε έναν λόγο “άσχετο”: «Πορευθέντες έπιδείξατε εαυτούς τοίς ίερεύσιν».
Ο λόγος του Κυρίου φαινομενικά δεν έχει κανένα νόημα. Διότι, πρώτα πρώτα, τι θα μπορούσε να τους κάνει ο ιερέας; Και δεύτερον, ο νόμος του Μωυσή έλεγε ότι, αφού καθαριστείς ή νομίζεις ότι καθαρίστηκες, τότε να πας στον ιερέα για να σε ελέγξει, και αν σε βρει καθαρό, με την άδειά του μπορείς και πάλι να ενταχθείς στην κοινωνία. Μόνο που οι συγκεκριμένοι λεπροί εξακολουθούσαν να είναι λεπροί. Και όμως, τι έκαναν; Έκαναν υπακοή, χωρίς να κρίνουν και χωρίς να σχολιάσουν, και ξεκίνησαν να πάνε στους ιερείς. Και πώς θεραπεύτηκαν; Η εντολή μέσα της περιείχε θεϊκή δύναμη, την οποία αφομοίωσαν με την υπακοή τους. Αυτή η υπακοή τους καθάρισε- αυτή τους ανέστησε από τους νεκρούς. Αυτήν πρέπει να μάθετε να εξασκείτε και εσείς τα πνευματικά τέκνα- και εμείς οι πνευματικοί πρέπει να μάθουμε να ζητάμε λόγο από τον Θεό και να μην απαντάμε από τον νου μας.
Ο άγιος Σεραφείμ του Σαρώφ έλεγε: «Όταν απαντούσα από τον νου μου, γίνονταν λάθη». Και ο άγιος Σιλουανός συμπληρώνει: «Τα λάθη μπορεί να είναι μικρά, αλλά μπορεί να είναι και μεγάλα». Πρέπει λοιπόν εμείς οι πνευματικοί να προσευχόμαστε, ώστε ο Θεός να δίνει λόγο στην καρδιά μας. Να διακρίνουμε αυτόν τον πρώτο λόγο. Πιστεύω όμως ότι αν εσύ, το πνευματικό τέκνο, πηγαίνεις στον πνευματικό σου με πίστη, η πίστη σου αυτή θα μπορέσει να τον κάνει προφήτη. Προφήτη για σένα -όχι όμως και για εκείνον που πηγαίνει με ανυπακοή. Αλλά αν εσύ πηγαίνεις στον πνευματικό σου με τέτοια καρδιά, μετά από προσευχή, με αυτή τη διάθεση, θα κάνεις τον πνευματικό σου προφήτη, κάθε φορά που θα προσέρχεσαι με υπακοή.
Πολλά θα μπορούσαν να ειπωθούν ακόμη, αλλά εύχομαι τα υπόλοιπα να τα πει ο Θεός στις καρδιές σας, αδελφοί μου εξομολόγοι και αγαπητοί εξομολογούμενοι.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ.
ΑΠΑΝΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Η ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΣΤΙΓΜΗ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΛΩΝΕΙΣ
«Όταν γίνονται σφάλματα, να μην εκφράζεις έντονη αγανάκτηση, αλλά να υποδεικνύεις ήρεμα την βλάβη που προέκυψε από το λάθος που έγινε και, αν χρειαστεί να επιτιμήσεις κάποιον, να αναζητείς την κατάλληλη στιγμή» (Αββάς Δωρόθεος)
Το να λειτουργούμε παιδαγωγικά σημαίνει να μην έχουμε υπερηφάνεια, αλλά επίγνωση μέσα μας ότι ο άλλος δεν είναι υφιστάμενος, υπηρέτης, κατώτερός μας, ότι δήθεν δεν ξέρει και πρέπει εμείς να του τα μάθουμε όλα. Σημαίνει ακόμη σκέψη και μέτρο στις αντιδράσεις μας.
Η σκέψη συνεπάγεται αγάπη, που γίνεται παρατήρηση της στάσης του, της διάθεσης της καρδιάς του, ώστε να δούμε τι δεν γίνεται καλά. Η σκέψη συνεπάγεται σχέδιο, προσανατολισμό, ώστε να δουλέψουμε μαζί του, για να μην χαθεί η αγάπη, αλλά και να του ανοιχτούν δρόμοι ανάληψης της ευθύνης για τις πράξεις του. Διότι δεν θα είμαστε πάντοτε δίπλα στον άλλον, για να τον προστατεύσουμε ή να τον κινητοποιήσουμε ή να τον βοηθήσουμε να βρει τον δρόμο του. Χρειάζεται να μάθει να στέκεται στα πόδια του, να έχει επίγνωση των επιπτώσεων από λάθη, να πειστεί ποιο είναι το πραγματικό του όφελος. Κι αυτό χωρίς να νοιώθει την αγάπη, δεν είναι κατορθωτό.
Και οι αντιδράσεις μας όμως χρειάζεται να έχουν μέτρο. Ούτε φωνή μεγάλη, ούτε παθητικότητα. Ούτε έντονο συναίσθημα, ούτε διαπίστωση, χωρίς συζήτηση. Ούτε στον θυμό του άλλου να αντιτάσσουμε θυμό, ούτε όμως και όταν βλέπουμε ότι χρήζει άμεσης παρέμβασης να φοβόμαστε να του πάμε κόντρα. Δεν μπορείς να παιδαγωγήσεις ατσαλάκωτος. Η αλήθεια θέλει κόπο. Μπορεί να περάσει και από σφιγμένο στομάχι. Το μέτρο όμως έχει να κάνει με την απόφαση ότι θα επιμείνεις, όσο διακριτικά γίνεται, να δώσεις το μήνυμα πως κάτι που είναι λανθασμένο, είναι λανθασμένο και δεν σώζεται με ωραιοποιήσεις.
Σήμερα ζούμε σε μια εποχή δικαιωματισμού. Ο καθένας προβάλλει τον εαυτό του και το τι δικαιούται, χωρίς να εισέρχεται στην προοπτική του συνόλου, χωρίς να τον νοιάζει αν με την συμπεριφορά του πληγώνει τους άλλους. Κι αυτό διότι μείζον το εγώ παρά η αγάπη. Γι’ αυτό και η παιδαγωγία δεν είναι ευχάριστη. Το βλέπουμε στις σχέσεις μας. Αν υποδείξεις στο πρόσωπα που αγαπάς κάτι που δεν σου αρέσει, εύκολα θυμώνει. Αντιτάσσει τα δικά σου σφάλματα. Σε μαλώνει, για να σε προλάβει.
Το βλέπουμε στο σχολείο, όταν οι γονείς είναι έτοιμοι να αντιδράσουν σε οποιαδήποτε παρατήρηση λαμβάνει το παιδί τους, σε οποιοδήποτε σφάλμα κι αν υποπέσει, καθώς δεν δέχονται την τιμωρία του. Νομίζουν πως θίγονται οι ίδιοι με τα τυχόν λάθη του παιδιού τους, ενώ ο καθένας είναι υπεύθυνος για την στάση του και μπορεί να κάνει λάθος, ανεξάρτητα από το όποιο περιβάλλον κι αν προέρχεται. Υπάρχει αμφισβήτηση των κινήτρων της κριτικής που το παιδί υφίσταται. Κι έτσι αυτό θα συνεχίσει να αμφισβητεί την υποχρέωση της παιδαγωγίας, διότι πάντα θα «αδικείται».
Το ίδιο συμβαίνει και στην Εκκλησία. Η παιδαγωγία είναι αμοιβαία και στους ποιμένες και στους ποιμαινόμενους. Όποιος λειτουργεί στην προοπτική της απολυτότητας, ότι κατέχει την αλήθεια και δεν είναι έτοιμος να ακούσει για τα σφάλματά του, δεν θα μπορέσει να ενταχθεί αγαπητικά στο σώμα του Χριστού. Θα είναι και δεν θα είναι. Όλα όμως θέλουν την κατάλληλη στιγμή. Αυτήν της ηρεμίας και της εξόδου από όποια φόρτιση. Και να είναι, τελικά, καρπός προσευχής κι αγάπης.
π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός
Δημοσιεύθηκε στην «Ορθόδοξη Αλήθεια»
Στο φύλο της Τετάρτης 25 Μαΐου 2022
Τρίτη 24 Μαΐου 2022
Συγκινεί ο Παλαιστίνιος πρέσβης για την ανιψιά του αγίου Παϊσίου: "Τώρα ενώθηκε μαζί του"
Καθήλωσε ο Πρέσβης της Παλαιστίνης Yussef Dorkhom με μήνυμά του για την εις Κύριον εκδημία της Ειρήνης Μουρελάτου, ανιψιάς του Αγίου Παϊσίου.
"Μακάρι η ψυχή της να αναπαυθεί εν Ειρήνη, τώρα έχει ενωθεί με τον Θεό και τον θείο της Άγιο Παίσιο", αναφέρει στο μήνυμά του στο ΕΚΚΛΗΣΙΑ ONLINE ο Πρέσβης, ορθόδοξος Χριστιανός και ο ίδιος, που θαυμάζει τον Άγιο Παίσιο.
"May her soul Rest In Peace, now she is united with God and her uncle Saint Paisios".
Έφυγε σε ηλικία 77 ετών.
Θλίψη μεγάλη στην τοπική κοινωνία, ήταν μια Άγια Γυναίκα
Του Δημητρίου Στρουμπάκου
Εκοιμήθη σε ηλικία 77 ετών στο Ληξούρι η Ειρήνη Μουρελάτου, το γένος Εζνεπίδη, ανιψιά του Αγίου Παϊσίου, καθώς ήταν κόρη της αδελφής του Ζωής.
Η μακαριστή υπήρξε ιδιαίτερα αγαπητή στην περιοχή και όπως μας τόνισαν κάτοικοι της περιοχής υπήρξες μια πηγή μαρτυρίας για την οικογένεια Εζνεπίδη που ήρθε από τα Φάρασα της Καππαδοκίας, ιδιαίτερα όμως για τον θείο της Άγιο Παΐσιο τον οποίο μετά την Αγιοκατάταξή του τιμούσε ιδιαιτέρως κατά την ημέρα μνήμης του, 12 Ιουλίου, όπως φαίνεται και στην κεντρική φωτογραφία, η οποία είναι λήψη από εορτή του Αγίου στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Μηνιατών στο Ληξούρι.
Δευτέρα 23 Μαΐου 2022
ΟΙ «ΕΠΤΑ» ΤΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ Η ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ
ΕΝ ΜΕΣΩ ΔΕΙΝΟΤΑΤΗΣ ΚΡΙΣΕΩΣ ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΕΝΑΝ ΝΕΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ…
Εικ. από εδώ (Θρησκευτικά Στ΄ Δημοτικού)