Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2025

Τάσος Οικονομόπουλος (ΝΙΚΗ): Άνθρωποι με αναπηρίες - Εξαναγκαστική ύπαρξη κάρτας - Προστασία της μητρότητας και της παιδικής ηλικίας

Τοποθέτηση του Τάσου Οικονομόπουλου, βουλευτή Α΄ Ανατολικής Αττικής της ΝΙΚΗΣ στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων του σ/ν του Υπ. Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας με θέμα: 

«Μέτρα για την ισόρροπη εκπροσώπηση των φύλων σε θέσεις διευθυντικών στελεχών των εισηγμένων εταιρειών, των μη εισηγμένων ανωνύμων εταιρειών και των δημοσίων επιχειρήσεων- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2022/2381 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Νοεμβρίου 2022 – Ρυθμίσεις για την ενδυνάμωση των πιλοτικών προγραμμάτων για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής»

Μέρος Α: Όλοι οι άνθρωποι με αναπηρίες έχουν ανάγκη ισότιμης πρόσβασης σε όλα τα αγαθά

Ο Τάσος Οικονομόπουλος αναφέρθηκε σε μερικά κομβικά σημεία του νομοσχεδίου του Μέρους Δ΄ που δεν απαντήθηκαν ως τώρα. Για παράδειγμα το ζήτημα του πιλοτικού προγράμματος πρόσβασης για ΑΜΕΑ ότι ούτε η κα Υπουργός ούτε η κα Υφυπουργός προέβαλαν κάποιο πειστικό λόγο που να εξηγεί γιατί περιορίστηκε σε τρία είδη αναπηρίας μόνο (οπτική, ακουστική και κινητική), ενώ αρχικά περιλάμβανε όλους τους αναπήρους όπως είναι και λογικό.

Για ποιο λόγο κάποιος που έχει νευρολογικά προβλήματα ή άλλα πιο σύνθετα, να μην συμπεριλαμβάνεται; Δεν είναι ζήτημα κόστους όπως παραδέχτηκε και η κα Υπουργός όταν μίλησε στην 1η συνεδρίαση διότι δεν αφορά πολλά άτομα. Συνεπώς δεν είναι ορθό το σκεπτικό της «λεπτολογίας» και της αφαίρεσης περιπτώσεων αναπηρίας, αλλά θα πρέπει να ακολουθηθεί σκεπτικό συμπερίληψης όλων των αναπήρων, διότι όλοι έχουν ανάγκη ισότιμης πρόσβασης σε όλα τα αγαθά. Αν θέλετε να αυξήσετε τη συμμετοχή των αυτιστικών ατόμων που είναι ειδική κατηγορία, όπως φάνηκε και στην ομιλία της κας Υπουργού, μπορείτε να αυξήσετε τα ποσοστά τους σε ειδικές θέσεις που μπορούν να ανταποκριθούν με επιτυχία. Ίσως η διαδικασία επιλογής να μην είναι κατάλληλη γιατί ο αυτισμός δεν είναι μία μόνο περίπτωση.

Στη συνέχεια πρότεινε να υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία στις αιτήσεις των αναπήρων σε ότι αφορά τη θέση επιλογής, δηλαδή να μπορούν να επιλέξουν όλες τις πιθανές θέσεις που μπορούν να εργαστούν ή και να αλλάξουν επιλογή και επιπλέον να δοκιμαστούν σε περισσότερες από μία θέσεις και αυτό να ισχύει για όλους, σε όλες τις προκηρύξεις. Θα ήταν σκόπιμο όταν υπάρχουν λίγες αιτήσεις για θέσεις αναπήρων ή και γενικότερα λιγότερες από τις διαθέσιμες θέσεις να αυξάνεται η περίοδος των αιτήσεων αυτεπαγγέλτως, δια νόμου και παγίως, ώστε να μην χρειάζεται νέα διαδικασία που θα απαιτήσει μήνες μέχρι να ολοκληρωθεί.

Τέλος, το επιτελικό κράτος θα πρέπει να είναι και ευέλικτο και συμπεριληπτικό και όχι στυγνά γραφειοκρατικό. 

 

Μέρος Β: Εξαναγκαστική ύπαρξη κάρτας = Πλουτισμός τραπεζών - Ανώφελη για τους πολίτες 

Στη συνέχεια, τόνισε πως με τα Μητρώα Αναπήρων και γενικά του λεγόμενου ψηφιακού κράτους θα πρέπει επιτέλους να ξεπεραστεί αυτή η νοοτροπία του μηχανιστικού τρόπου λειτουργίας που αποκλείει τους αδυνάτους. Σωστά κάνετε που έστω και καθυστερημένα προβλέψατε, το αυτονόητο, να συμπεριλαμβάνετε ακόμη και τους μη εγγεγραμμένους στο Μητρώο, αρκεί να έχουν σε ισχύ απόφαση ΚΕΠΑ για την αναπηρία τους, αλλά αυτό να το κάνετε σε όλες τις περιπτώσεις και όχι μόνο σε αυτή.

Από τη στιγμή που κάποιο ΚΕΠΑ έχει εκδώσει μια απόφαση αναπηρίας αυτή υπάρχει στο Κράτος και θα πρέπει να καταχωρηθεί στο οικείο Μητρώο άμεσα, αυθημερόν, με ευθύνη του Κράτους και όχι του πολίτη. Επίσης, η έλλειψη κάποιων εγγράφων προβάλλεται ως αιτία μη έγκαιρης απάντησης στο αίτημα των πολιτών. Αυτά τα φαινόμενα πρέπει να εκλείψουν παντελώς. Ως προς το θέμα της προπληρωμένης κάρτας θα πρέπει να επισημάνουμε ότι αυτό δεν είναι ψηφιοποίηση, αλλά εν μέρει στρεβλή διαδικασία και θα εξηγήσω το γιατί.

Με την εισαγωγή της κάρτας τι ωφελείται το Κράτος; Ωφελείται επειδή παρακολουθεί τις αγορές και τα φορολογούμενα έσοδα των παρόχων υπηρεσιών ή πωλητών αγαθών. Οι τράπεζες ομοίως ωφελούνται γιατί πωλούν υπηρεσίες με το αζημίωτο. Και ερχόμαστε στον πολίτη που είναι ο λόγος για τον οποίο όλα υπάρχουν. Ο πολίτης ωφελείται από την κάρτα μόνο υπό προϋποθέσεις. Θα έπρεπε οι κάρτες αυτές να χορηγούνται μόνο με τη σύμφωνη γνώμη των αναπήρων ή έστω με κάποια ανταποδοτικότητα.

Προτείνουμε να αλλάξει ο τρόπος χορήγησης και να γίνεται μόνο με τη σύμφωνη γνώμη των δικαιούχων. Η προπληρωμένη κάρτα δεν συμβάλει σε τίποτε στο να γίνουν οι πληρωμές του ΟΠΕΚΑ και της ΔΥΠΑ. Εξυπηρετεί ελάχιστα τον πολίτη και πλουτίζει το τραπεζικό σύστημα με κέρδη από αδικαιολόγητο πλουτισμό η εξαναγκαστική ύπαρξη της προπληρωμένης κάρτας. Γι’ αυτό και τα άρθρα 22 και 23 πρέπει να αναθεωρηθούν ριζικά. 

 

Μέρος Γ: Τασσόμαστε υπέρ της προστασίας της μητρότητας και της παιδικής ηλικίας 

«Αγωγή» και «διαπαιδαγώγηση» υπάρχει σε όλες τις ηλικίες, από τη βρεφική ακόμη, έστω και αν ασκείται υποσυνείδητα πολλές φορές, και δεν είναι απλά «φροντίδα». Το παιδί υφίσταται επιδράσεις από το σύνολο του περιβάλλοντός του και από τα πρόσωπα που το περιστοιχίζουν στους σταθμούς είτε είναι βρεφικοί είτε βρεφονηπιακοί ή παιδικοί. Οπότε προτείνουμε την διατήρηση της ορολογίας που υπήρχε πριν το νομοσχέδιο.

Η θέση μας ως Κίνημα είναι σαφώς υπέρ της προστασίας της μητρότητας και της παιδικής ηλικίας γιατί τότε διαμορφώνεται η εσωτερική υπόσταση του ανθρώπου ιδίως στην προσχολική ηλικία. Προτείνουμε ως απαραίτητη προϋπόθεση τη συμπερίληψη των αναγκών της εργαζόμενης μητέρας στο σχεδιασμό της Πολιτείας. Δεν μπορούμε να λειτουργούμε μόνο πιλοτικά, αλλά πρέπει σε μεγάλη κλίμακα να υποστηριχθεί η οικογένεια.

Οι σταθμοί είτε είναι βρεφικοί, βρεφονηπιακοί ή παιδικοί πρέπει να καλύπτουν όλες τις ανάγκες. Δεν μπορεί να αποκλείονται οικογένειες από αυτούς ή να λειτουργούν με το καθεστώς «όποιος προλάβει».

Τέλος, τονίζει την ανάγκη προγραμματισμού προσλήψεων προσωπικού και την εκπαίδευσή τους, όπου χρειάζεται, ώστε το συντομότερο δυνατό να λειτουργήσουν κανονικά. Υπάρχουν πολλές ειδικότητες πτυχιούχων με συναφή πτυχία που θα μπορούσαν να διοριστούν.

 

Αποτίμηση των μέχρι τώρα εργασιών για την ισόρροπη εκπροσώπηση των φύλων:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου