Πέμπτη 8 Ιουνίου 2023

Τα "κορίτσια παπαδάκια" και η υποκρισία μας...


Διαβάζουμε την είδηση εδώ:

Σε αργία τέθηκε σύμφωνα με πληροφορίες ιερέας της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, που για πρώτη φορά στην Ελλάδα έθεσε δύο κορίτσια στην «υπηρεσία» της Εκκλησίας κάνοντας τα παπαδάκια, όπως συμβαίνει επί αιώνες με τα αγόρια.

Το «σκανδαλώδες» γεγονός εκτυλίχθηκε στον Άγιο Νικόλαο Ραγκαβά στην Πλάκα και ο ιερέας, που τέθηκε σε αργία, είναι ο πρωτοπρεσβύτερος Αλέξανδρος Καρυότογλου. Η απόφαση του κληρικού προκάλεσε την μήνη συντηρητικών κύκλων με συνέπεια να κληθεί άρον – άρον στην Αγίας Φιλοθέης ["Ν": στην Αρχιεπισκοπή δηλ.] όπου ενημερώθηκε ότι δεν μπορεί να ιερουργεί κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας ούτε έχει το δικαίωμα να τελεί Μυστήρια (Γάμους, Βαφτίσεις, Εξομολογήσεις κ.λ.π.) έως ότου η 12μελής Ιερά Σύνοδος συζητήσει το θέμα και αποφανθεί.

Η τιμωρία

Η Ιερά Σύνοδος αναμένεται να συνεδριάσει την επόμενη εβδομάδα και κανένας δεν είναι σε θέση να γνωρίζει εάν ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος θέσει το θέμα προς συζήτηση και ποια θα είναι η εισήγηση του, όμως, όπως επισημαίνουν συνεργάτες του: «στόχος της απόφασης είναι να νουθετήσει τον κληρικό καθώς δεν υπήρχε καμία συνεννόηση με τα στελέχη της Αρχιεπισκοπής» και όπως προσθέτουν «ο ιερέας δεν έλαβε κάποια επιστολή» αλλά «είχε μία συνομιλία με τον Αρχιεπίσκοπο και τον πρωτοσύγκελο. Κανένας μας δεν αποφασίζει μόνος του».

Από την άλλη πλευρά θεολόγοι τονίζουν ότι τέτοιου είδους επιχειρήματα αποτελούν προφάσεις…

Από το 1982 τα «παπαδάκια» στο Πατριαρχείο Αντιοχείας – όμηρος των φονταμενταλιστών η Αθήνα

Τα κορίτσια – «παπαδάκια» αποτελούν «θεσμό» από τις αρχές της δεκαετίες του ’80. Όλα ξεκίνησαν από την ενορία του Αγίου Δημητρίου της Κολωνίας, η πρωτοβουλία μάλιστα του ιερέα συνοδεύτηκε και από σχετική απόφαση του τότε Πατριάρχη Αντιοχείας Ιγνατίου. Έκτοτε δεκάδες κορίτσια – παπαδάκια στην Ευρώπη αλλά και σ’ αυτή ακόμη, την Δαμασκό, έδρα του Πατριαρχείου Αντιοχείας το οποίο επισκέφθηκε μάλιστα πρόσφατα ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος αποτελούν σύνηθες γεγονός.

«Η αγανάκτηση και η άρνηση των συντηρητικών είναι υποκριτικές. Πολλές γυναίκες υπηρετούν από καιρό στο Ιερό Βήμα: μοναστήρια, ιδρύματα, κατασκηνώσεις, ακόμη και ενορίες» δηλώνει στο «Βήμα» ο πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Θερμός. Όπως προσθέτει ο κληρικός που αποτελεί έναν από τους κορυφαίους ιερείς της χώρας: στο μεταξύ «οι περισσότεροι μητροπολίτες δεν νοιάζονται για την ουσία. Ο λόγος για τον οποίο δεν θέλουν κορίτσια στο ιερό είναι ο πόλεμος των «κολλημένων». Η Εκκλησία μας κατάντησε όμηρος των φονταμενταλιστών. Τυχόν τιμωρία του π. Αλεξάνδρου θα σκανδαλίσει βαθιά ανθρώπους με ποιοτική σκέψη, σοβαρή και σοβαρό προβληματισμό. Ήδη παίρνουμε μια γεύση των αντιδράσεων. Δυστυχώς αρκετοί μητροπολίτες μας αγνοούν ότι υπάρχει αυτή η μερίδα ανθρώπων. Έτσι, όταν πρόκειται να αποφασίσουν, προτιμούν την ησυχία τους και θυσιάζουν τους σοβαρούς αναζητητές. Οι ακραίοι κάνουν φασαρία δυσανάλογη με τον αριθμό τους. Αν οι μετριοπαθείς βομβάρδιζαν την Σύνοδο με αιτήματα για αλλαγές, τότε οι Επίσκοποι μας θα εκπλήσσονταν. Αγαπούμε την Σύνοδό μας και δεν θέλουμε να κλονίζεται το κύρος της».

Τα δύο κορίτσια

Τα δύο κορίτσια 14 ετών που φόρεσαν το στιχάριο και κράτησαν την λαμπάδα κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας είναι μεταξύ των παιδιών που εκκλησιάζονται κάθε Κυριακή. Είναι τρίδυμα και έχουν κι έναν αδελφό ενώ οι γονείς τους βρίσκονται κοντά στην Εκκλησία και ουδείς περίμενε τέτοιου είδους αντίδραση…

Και αξίζει να σημειωθεί ότι δεν πραγματοποιήθηκε κάποιου είδους ειδική τελετή αφού δεν προβλέπεται ούτε για τα αγόρια.

"Ν": Προσέξτε παρακαλώ ότι, σύμφωνα με το δημοσίευμα, πρόκειται για παιδιά που εκκλησιάζονται κάθε Κυριακή, παιδιά οικογένειας που βρίσκεται πολύ κοντά στην εκκλησία, άρα εισήλθαν για να βοηθήσουν και όχι για να επιδείξουν μια καινοτομία.

Για την δήθεν απαγόρευση της εισόδου των γυναικών στο ιερό βήμα (με ταυτόχρονη δυνατότητα εισόδου των ανδρών) γνωρίζουμε ότι ισχύει το εξής (το παραθέτω, μια και το βρήκα συνοπτικά εδώ):

Ένα άλλο ζήτημα αφορά την απαγόρευση εισόδου στο Ιερό Βήμα για τις γυναίκες, ενώ αντίθετα επιτρέπεται στους άνδρες. Η άποψη αυτή είναι εντελώς λανθασμένη! Η Εκκλησία, με συγκεκριμένους κανόνες της, απαγορεύει την είσοδο στο Άγιον Βήμα «εις πάντα λαϊκόν», άνδρα και γυναίκα. Το «Ιερό» -ένας τόπος «φρικτός»- είναι μόνο για τους Κληρικούς, που πρόκειται να προσφέρουν εκεί τη λατρεία προς τον Θεό. Και επιτρέπεται η προσωρινή παραμονή σε αυτό σε κάποιους λαϊκούς, που έχουν ειδικά «διαβασθεί» από τον Επίσκοπο, προκειμένου να βοηθούν τον Ιερέα, π.χ. τα «παπαδάκια», οι νεωκόροι κλπ. Η ευχή αυτή του Επισκόπου μπορεί να διαβασθεί και σε γυναίκες. Έτσι η απαγόρευση εισόδου ισχύει εξίσου και για τους άνδρες και για τις γυναίκες, οι οποίοι πρέπει όλοι να βρίσκονται στον κυρίως Ναό και από εκεί να συμμετέχουν στην λατρευτική πράξη. Αυτή είναι η διδασκαλία και η τάξη της Εκκλησίας μας.

Προσωπικά, δεν θεωρώ πρόβλημα την κίνηση του π. Αλέξανδρου Καριώτογλου να βάλει κορίτσια να κρατήσουν τις λαμπάδες. Γνωρίζω ότι είναι ο ιερέας που βάπτισε το υιοθετημένο μωρό ενός ζευγαριού ομοφυλοφίλων, άρα έχει μια τάση προς "ρηξικέλευθες" κινήσεις. Επίσης (το διαβάζουμε και εδώ) είναι υπέρ της τέλεσης ιερών μυστηρίων στα νέα ελληνικά - όχι για να καταστρέψει την Εκκλησία, αλλά για να καταλαβαίνει ο κόσμος τι γίνεται. Μήπως πρέπει να τον σταυρώσουμε για όλα αυτά; Ακόμη και λάθος να είναι, καλό είναι να το αντιμετωπίσουμε με διάκριση και σεμνότητα, χωρίς φωνασκίες και "ιερή αγανάκτηση". Υπενθυμίζω ότι, όταν ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης εξήγησε τους ιερούς κανόνες στη δημοτική, επικρίθηκε ότι διέπραξε ασέβεια!

Κάνε προσευχή, αδελφέ μου, αγάπησέ τον, συγχώρησέ τον, "καὶ τότε διαβλέψεις ἐκβαλεῖν τὸ κάρφος ἐκ τοῦ ὀφθαλμοῦ τοῦ ἀδελφοῦ σου" (Ματθ. 7, 5). Μην κρίνεις τον αδελφό σου με μίσος, αλλά με αγάπη. Αλλιώς, δεν σώζεις ψυχές.

ΡΩΤΑΩ ΑΠΛΩΣ κάθε "αγανακτισμένο" εν Χριστώ αδελφό μου:

  • Γιατί δεν γίνεται μείζον θέμα ότι όποιος άντρας θέλει μπουκάρει στο ιερό; Δεν επιτρέπεται να μπαίνουμε ούτε εμείς. Πότε τηρήθηκε αυτό ή πότε ξεσηκώθηκε το σύμπαν ή επιβλήθηκε ποινή σε ιερέα γι' αυτό;
  • Γιατί δεν ξεσηκώνεται το σύμπαν για το ότι υπάρχουν ψάλτες και επίτροποι που έχουν χρόνια να κοινωνήσουν;
  • Γιατί δεν διαμαρτυρόμαστε (με την ίδια ένταση) που η Εκκλησία η ίδια δεν έχει από κοντά τα ζευγάρια που παντρεύει και τα παιδιά που βαπτίζει, αλλά τα εγκαταλείπει κυριολεκτικά στο έλεος του Θεού; Γιατί δεν καταρτίζει ένα πρόγραμμα με συγκεκριμένες συναντήσεις κατήχησης, εξομολόγησης, συμμετοχής στη θεία λατρεία κτλ στα ζευγάρια πριν παντρευτούν, στους κουμπάρους, στους αναδόχους, στα νεοφώτιστα εφ' όρου ζωής; Δεν έχει μετατραπεί η Εκκλησία σε δημόσια υπηρεσία; ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ η αγανάκτηση των πιστών για όλα αυτά;
Το μόνο πρόβλημα είναι τα κορίτσια παπαδάκια; ΑΝ είναι καν πρόβλημα... Μέχρι στιγμής δεν έχω δει θεολογική ή κανονική τεκμηρίωση για το θέμα, που να τεκμηριώνει δηλαδή ότι τα αγόρια επιτρέπεται να βοηθούν στη θεία λειτουργία και τα κορίτσια όχι. 
Προσοχή: δεν είμαι υπέρ της χειροτονίας γυναικών ιερειών στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Αλλά και δεν αντέχω τις επιλεκτικές διαμαρτυρίες, μόνο σε ό,τι φοβόμαστε ότι "γκρεμίζει την παράδοση" (και δεν μας νοιάζει καν το κίνητρο του ιερέα, αν δηλαδή όλα αυτά - και λάθη να είναι, το ξαναγράφω - τα κάνει για να βοηθήσει ψυχούλες να σωθούν), τη στιγμή που συμβαίνουν τα μύρια όσα και κανείς δεν μιλάει!
Η πρόταση δε αυτού του ασήμαντου ιστότοπου είναι να συγκληθεί μια ιερά σύνοδος με προσευχή και ταπεινότητα, με συμμετοχή και γεροντάδων και θεολόγων, μάλιστα με εκπροσώπηση όλων των απόψεων (και των "μοντέρνων" και των παραδοσιακών), μήπως και βρεθεί μια σωστή απάντηση σε όλα τα επίμαχα ζητήματα που κατά καιρούς τίθενται.
 
Αλλά, προς Θεού, οι φωνές, οι διαμαρτυρίες και η "ιερή αγανάκτηση" δεν σώζουν ψυχές!! Αγάπησέ τον, συγχώρησέ τον, συγχώρησε αν θέλεις κι εμένα που σε σκανδαλίζω, "καὶ τότε διαβλέψεις". Με αγάπη Χριστού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου