Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2014

O Άγιος Ληστής του Γολγοθά απέκτησε στη Θεσσαλονίκη τον πρώτο του ναό



Προσκυνητής (& εκεί από εδώ)

Ο ληστής κρεμόταν πάνω στον σταυρό, μόλις λίγα μέτρα μακριά από το Σταυρό του Χριστού, πάνω στον Γολγοθά. Βαθιά μετανιωμένος είπε προς τον Θεάνθρωπο: "Κύριε, μνήσθητί μου, όταν έλθεις εν τη Βασιλεία σου". Ο Χριστός ανταποκρίθηκε στην ειλικρινή μεταμέλειά του και του είπε: "Αμήν λέγω σοι, σήμερον μετ' εμού έση εν τω παραδείσω".
Ήταν ο πρώτος άγιος που πέρασε στον Παράδεισο. Ο Άγιος Ληστής του Γολγοθά τιμάται από την ορθόδοξη εκκλησία αλλά ουδέποτε Ιερός Ναός είχε αφιερωθεί σε αυτόν! Πριν από ένα μήνα, ο Άγιος Ληστής του Γολγοθά απέκτησε το πρώτο του ναΰδριο (εκκλησάκι) σε όλο τον κόσμο! Βρίσκεται στην "αγκαλιά" της Ορθοδόξου Ιεραποστολικής Φιλοπτώχου Αδελφότητας "Η Οσία Ξένη", στη Θεσσαλονίκη και πλέον αποτελεί τον προστάτη άγιο της Διακονίας Αποφυλάκισης Απόρων Κρατουμένων.
"Ψυχή" τόσο της Αδελφότητας όσο και της Διακονίας είναι ο αρχιμανδρίτης πατέρας Γερβάσιος. Για 36 χρόνια ο πατέρας Γερβάσιος στέκεται δίπλα από τους φυλακισμένους όλου του κόσμου, ανεξάρτητα από φύλο, φυλή ή θρήσκευμα. Η Διακονία του έγινε γνωστή σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη και το έργο του έχει αναγνωριστεί από τους πάντες. Άλλωστε, έχει βραβευτεί πολλές φορές, ενώ η φήμη του έφτασε έως την επιτροπή των βραβείων Νόμπελ.


Όμως, η Διακονία στερούνταν από έναν προστάτη άγιο. Πέρασαν πολλά χρόνια μέχρι να επιλέξει τον Άγιο Ληστή του Γολγοθά. Ο πατέρας Γερβάσιος έψαξε στα βιβλία και με έκπληξη διαπίστωσε ότι κανένας ναός σε όλο τον κόσμο δεν είναι αφιερωμένος στον πρώτο άγιο της Ορθοδοξίας. "Βάλαμε στόχο να ανεγείρουμε στην έδρα της αδελφότητας και της διακονίας ένα μικρό ιερό ναό στη μνήμη του Αγίου μας. Έστω, ένα ναΰδριο για να προσευχόμαστε σε αυτό για όλους τους κρατούμενους της γης. Να ανάβουμε ένα κερί γι' αυτούς. Και για όσους πέθαναν στο χώρο των φυλακών, εντός και εκτός Ελλάδας. Να μπορούμε να τελούμε στο δικό τους ναϋδριο, κάθε χρόνο, μία ορισμένη μέρα, μνημόσυνο για την ανάπαυση των ψυχών τους", ανέφερε στον Τύπο της Κυριακής. Παραδέχθηκε ότι ήταν αδύνατη η ανέγερση Ιερού Ναού. "Το κόστος θα ήταν τεράστιο. Γι' αυτό επιλέξαμε ένα προκάτ ναϋδριο. Μία προκατασκευασμένη μικρή εκκλησία, πάντα με την άδεια και την ευλογία του Μητροπολίτη Κασσανδρείας κκ Νικοδημου", πρόσθεσε ο πατέρας Γερβάσιος.
Με μεγάλο κόπο, θυσίες, δόσεις και πολλές δωρεές από τους πιστούς, το ναΰδριο τοποθετήθηκε στην αυλή της αδελφότητας στην Περαία Θεσσαλονίκης. Η πρώτη λειτουργία τελέστηκε ανήμερα του εορτασμού του Αγίου Ληστή του Γολγοθά, την 12η Οκτωβρίου.

 

Έκτοτε, ο Άγιος αποτελεί τον προστάτη της Διακονίας Αποφυλάκισης Απόρων Κρατουμένων, η οποία έχει αποφυλακίσει περισσότερους από 15.000 κρατουμένους καταβάλλοντας τουλάχιστον τέσσερα εκατομμύρια ευρώ. Ο αεικίνητος γέροντας δέχεται κάθε μέρα φαξ από αστυνομικά τμήματα και φυλακές. Τον ενημερώνουν για κάποιο άπορο κρατούμενο που δεν μπορεί να βγει καθώς αδυνατεί να πληρώσει το χρηματικό πρόστιμο. Αμέσως αξιολογείται η κατάσταση και κατατίθενται τα χρήματα. «Είναι άτομα που βρίσκονται στα κρατητήρια για μικροαδικήματα. Έχουμε θέσει ως όριο τα 400 ευρώ για κάθε αποφυλάκιση. Το χαμηλότερο ποσό που έχουμε πληρώσει είναι 8,10 ευρώ και αφορούσε συνάνθρωπό μας που δεν είχε να εξαγοράσει δύο μέρες από τη συνολική ποινή που του είχε επιβληθεί. Βέβαια, εξετάζουμε την κάθε περίπτωση χωριστά. Έτσι, έχουμε πληρώσει 9.900 ευρώ για καταδικασθέντα ο οποίος είχε υποστεί τρία εγκεφαλικά και η κράτησή του στις φυλακές θα σήμαινε βέβαιο θάνατο», είπε στον ΤτΚ.


Ποιος είναι ο πατέρας Γερβάσιος

Ο π. Γερβάσιος (κατά κόσμον Γεώργιος) Ραπτόπουλος γεννήθηκε το 1931 τα Αιμιλιανά Γρεβενών. Το 1950 πέρασε στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ. Έγινε κληρικός και στη συνέχεια χειροτονήθηκε Αρχιμανδρίτης. Υπηρέτησε στις Μητροπόλεις Σιδηροκάστρου Σερρών, Θεσσαλονίκης, Σερρών & Νιγρίτης και Κασσανδρείας. Το 1966 ίδρυσε την Αδελφότητα «Η Οσία Ξένη» και το 1978 συστάθηκε η «Διακονία Αποφυλακίσεως Απόρων Κρατουμένων και Φυγοποίνων». Έχει επισκεφτεί όλες τις ελληνικές φυλακές και σωφρονιστικά καταστήματα στην Αλβανία, την Αίγυπτο, το Ισραήλ, την Κύπρο, τη Μαδαγασκάρη, τη Ρουμανία, τη Ρωσία, την Αυστραλία, τα νησιά Φίτζι κ.α. 


 
Φωτο από αυτό το αφιέρωμα στον π. Γερβάσιο (μπείτε).

Για τον π. Γερβάσιο δείτε και εδώ.

Τι εντυπωσίασε το ληστή;

Γράφει: π. Αθανάσιος Γιουσμάς*
Ακτίνες, «Εμπρός»20/04/2011

Τούτες τις μέρες της Μεγάλης βδομάδας ο νους μου επίμονα σκάλωσε στην περίπτωση του ληστή, πάνω στο σταυρό. Οι Ευαγγελιστές δεν μας έχουν διασώσει το όνομά ή την καταγωγή του. Αγνοούμε τα πάντα γι’ αυτόν! Οι Πατέρες και οι υμνογράφοι της Εκκλησίας μας τον εγκωμιάζουν ανώνυμα και τον προβάλλουν ως παράδειγμα! Οι αγιογράφοι τον παριστάνουν εντός του Παραδείσου κουβαλώντας στην πλάτη το σταυρό του και γύρω από το φωτοστέφανο σημειώνουν: «Ο Άγιος Ληστής»! Ήταν «κακούργος» (Λουκ. 23, 39) κι έγινε Άγιος, πρώτος πολίτης του Παραδείσου!
Ο ληστής ήταν μέλος συμμορίας που δρούσε στην ύπαιθρο. Λήστευε τους περαστικούς. Δεν ήταν ένας επαναστάτης που αγωνιζόταν ενάντια στη ρωμαϊκή κυριαρχία - τέτοιος ήταν ο Βαραββάς. Ήταν κακοποιός! Στο ενεργητικό του είχε φόνους και ληστείες. Ο ίδιος ομολόγησε πως είχε διαπράξει σωρό άτοπα και απρεπή. Την ύστατη στιγμή ξεφύτρωσε μέσα του ο φόβος του Θεού. Πίστεψε στη μέλλουσα ζωή! Πιθανότατα να είχε ιουδαϊκή καταγωγή, γιατί αναγνώρισε τη μεσσιανική ιδιότητα του Ιησού και γνώριζε την προφητεία του Ησαΐα, πως ο Μεσσίας θα ανάσταινε τους άξιους Ισραηλίτες, για να λάβουν μέρος μαζί με τους Πατριάρχες στη μεσσιανική πανήγυρη (Ησ. 26, 19 και Δαν. 12, 2), γι’ αυτό ζήτησε από τον εσταυρωμένο Χριστό να τον συγχωρήσει. Κι Εκείνος απλόχερα χάρισε στον αφυδατωμένο από την αιμορραγία και πνιγμένο στην αμαρτία ληστή τη συμπάθεια και την αιωνιότητα!
Τι στάθηκε, αλήθεια, ικανό να μεταστρέψει την πονηρή διάθεση του ληστή, αφού δεν ήταν παρών σε νεκραναστάσεις και σε θαύματα του Ιησού; Αυτή την ώρα εμπρός του είχε έναν Ιησού εγκαταλελειμμένο, εξευτελισμένο, σταυρωμένο, πικραμένο. Έναν Ιησού φαινομενικά αδύναμο. Τι τον εντυπωσίασε;
Κάτω από τους τρεις σταυρούς έβλεπε ένα πλήθος να βρίζει και να περιγελά το σταυρωμένο Δάσκαλο της Γαλιλαίας κι ενώ περίμενε να δει σ’ Αυτόν έστω έναν ελάχιστο θυμό, Τον άκουσε να λέει: «Πατέρα, συγχώρησέ τους, διότι δεν ξέρουν τι κάνουν» (Λουκ. 23, 34)! Στο άκουσμα αυτό, ο ληστής αναλογίστηκε: Ο Ιησούς έχει αγάπη, συγχωρεί και τους σταυρωτές Του, άρα θα συγχωρήσει και θ’ αποδεχθεί κι εμένα, όποιος κι αν είμαι, ό,τι κι αν έχω διαπράξει. Και δε διαψεύστηκε.
Ο ληστής εξομολογήθηκε σωστά πάνω στο σταυρό. Μετάνιωσε. Κατηγόρησε τον εαυτό του. Ομολόγησε τις αμαρτίες του. Δεν προέβαλε δικαιολογίες. Πεθύμησε την αιωνιότητα. Κι ο Θεός της αγάπης και της συγγνώμης, ο Ιησούς, ξεψυχώντας ως άνθρωπος, ως Θεός πήρε για συνοδό Του στη Βασιλεία Του ένα διάσημο κακούργο! Ο ληστής «αυθημερόν» στον Παράδεισο!
Η αθωότητα και η ανεξικακία του Θεού μας, συγκλόνισε και ράγισε την πέτρινη καρδιά του ληστή! Εμείς, αλήθεια, ως πότε θα παραμένουμε ασυγκίνητοι κι αμετανόητοι μπροστά στο πέλαγος της αγάπης Του;

* Ο π. Αθανάσιος Γιουσμάς είναι καθηγητής θεολόγος και εφημέριος Ι.Ν. Αγίου Θεράποντα Μυτιλήνης.

 
Αναρτήσεις μας που σχετίζονται με φυλακές:

π. Μωυσής Μπέρυ
π. Μωυσής Μπέρυ: από τις φυλακές στον Κήπο του Θεού
Στις αθεϊστικές φυλακές της Ρουμανίας (και β΄ μέρος εδώ).
Από το Ημερολόγιο της Ευτυχίας, του Νικολάε Στάινχαρτ. 
Η μετάνοια της Ζαμφίρας της τσιγγάνας
Οι φυλακές ανηλίκων, η παρακμή, ο Χριστός, τα δάκρυα της Παναγίας... (ντοκιμαντέρ για ένα συστηματικό πρόγραμμα ορθόδοξης πνευματικότητας στις φυλακές)

Και:
Πόνος & Φως
Άγιοι της διπλανής πόρτας
Σύγχρονοι άγιοι
Ιστορίες Φωτός
Αγάπη
Ψυχοθεραπευτικά

6 σχόλια:

  1. Ανώνυμος25/1/14 21:40

    ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ!
    ΥΠΕΡΟΧΗ ΕΙΔΗΣΗ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος25/1/14 22:23

    ευγε στον "νεκρο",ευγε σε ολους τους ακουραστους εργατες της διακονιας...
    ο αγιος Νικολαος Βελιμιροβιτς,μας
    εκανε γνωστα τα ονοματα και των δυο ληστων. Ο εκ δεξιων,πρωτος κατοικος του παραδεισου, ονομαζοταν Δυσμας,
    ενω ο αμετανοητος, εξ ευωνυμων,ονομαζοταν Γεστας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σας ευχαριστώ. Η παράδοση για τα ονόματα των ληστών προέρχεται από τα "απόκρυφα ευαγγέλια" και συγκεκριμένα αναφέρεται στο "Ευαγγέλιο του Νικοδήμου". Βέβαια στα "απόκρυφα" (το βάζω σε εισαγωγικά, επειδή αυτά δεν είναι απόκρυφα του γνωστικισμού, αλλά πρωτοχριστιανικά κείμενα που ενίοτε διασώζουν αληθινές παραδόσεις) αναφέρονται και άλλα ονόματα αγίων που η Αγία Γραφή παραλείπει, όπως οι άγιοι Ιωακείμ και Άννα ή ο άγιος Λογγίνος ο Εκατόνταρχος.
    Όμως, δεν ξέρω αν την πληροφορία για τα ονόματα των ληστών πρέπει να τη θεωρήσουμε ιστορικά αξιόπιστη, δεδομένου ότι εκτός από τον άγιο Νικόλαο Βελιμίροβιτς δεν έχω υπόψιν κανένα άλλο Πατέρα της Εκκλησίας να την επικαλείται, ούτε και στα λειτουργικά βιβλία βλέπω να γράφονται ονόματά τους. Ούτε στην απεικόνιση του Ληστή - π.χ. στην εικόνα των αγίων πάντων, όπου εικονίζεται - γράφει όνομα. Μόνο "ο ληστής ο εν τω παραδείσω".
    Ένας άγιος, π.χ. ο άγ. Νικόλαος Βελιμίροβιτς ή κάθε άλλος άγιος, μπορεί να κάνει και λάθος σε κάτι. Γι' αυτό δεν έκανα αναφορά στην πληροφορία στο εσωτερικό της ανάρτησης.
    Χαίρομαι όμως που το αναφέρετε, για να το σχολιάσουμε. Ελπίζω να μη σας λυπεί η απάντησή μου. Τονίζω ότι δεν αποκλείω να είναι όντως αυτά τα ονόματα, αλλά είμαι επιφυλακτικός. Ας σημειωθεί ότι έχουμε πολλούς ανώνυμους αγίους, μάρτυρες, ασκητές κ.λ.π., που εορτάζονται στη μνήμη τους ως "ανώνυμοι". Γι' αυτό, δε μας πειράζει αν ο άγιος Ληστής λεγόταν έτσι ή όχι.
    Όπως κι αν είναι, ας έχουμε την ευχή του αγίου και του Κυρίου. Σας ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολύ ωραία και συγκινητική,βαθιά χριστιανική είδηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος6/2/14 13:30

    Στον Άγιο Γεράσιμο τον Ιορδανίτη κάτω από την εκκλησία είναι μια σπηλιά μόλις μπεις στην αυλή της εκκλησίας στα αριστερά. Εκεί λένε ότι διανυκτέρευσαν ο Ιωσήφ και η Μαρία όταν έφυγαν από την Βηθλεέμ.
    Το σπήλαιο αυτό ήταν το σπίτι του πατέρα του ληστή και οτι και αυτός ήταν ληστής και μετά έγινε και ο γιός του.
    Ο άνθρωπος αυτός σκέφτηκε να σκοτώσει τον Ιωσηφ και τη Μαρία και το βρέφος αλλά άλλαξε γνώμη όταν η γυναίκα του του ανάφερε το εξής. Είχαν λούσει το μικρούλη Χριστό και μέσα στο ίδιο νερό η μήτερα του ληστή τον έλουσε και αυτό θεραπευτηκε μετά από φοβερούς πυρετούς που είχε. Δεν ξέρω αν είναι σωστό αυτό που αναφέρω ψάξτε το.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σας ευχαριστώ για την πληροφορία. Για την αξιοπιστία της παράδοσης αυτής έχω να πω ό,τι και για το θέμα του ονόματος των ληστών. Πρόκειται για μια παράδοση, όμορφη μεν, αλλά όχι ιδιαίτερα τονισμένη από την Εκκλησία - συνεπώς, αμφίβολη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή