Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2025

Η αγάπη ως ένωση στην πίστη & την επιστήμη / Από τον Γαλιλαίο στον Ησυχασμό - Υπέρ του Σύμπαντος Κόσμου

Θρησκευτικά... αλλιώς!

Ένα ρητό λέει πως η επιστήμη είναι μια κατανόηση που αποζητά να αληθεύσει, ενώ η θρησκεία είναι μια αλήθεια που αποζητά να κατανοηθεί. Κατά πόσο είναι αλήθεια αυτό; Είναι η σχέση πίστης και επιστήμης τόσο απλή; Μερικές φορές είναι πιο γόνιμη η μελέτη της ανατροπής της ισορροπίας, της αντιπαράθεσης και τριβής παρά τα ειρηνικά σημεία τους. 

Συζητάμε τα 4 μοντέλα σχέσης του Barbour (Σύγκρουση, αλληλοσυμπλήρωση, διάλογος, συνύφανση). Η επιστήμη αναπτύχθηκε κατά κύριο λόγο στον χριστιανικό κόσμο. Η καθυστέρηση των κρουστικών κυμάτων σύγκρουσης της πίστης με την επιστήμη στη δύση, έδωσε τη δυνατότητα στην ανατολική Εκκλησία να διαχειριστεί πιο ώριμα και ψύχραιμα τα σημεία τριβής. 

Το αίνιγμα της αγάπης είναι μια προσωπική μελέτη του κ. Κωνσταντούδη, όπου αναγνωρίζεται πως ο χριστιανισμός εμφανίστηκε για να καταθέσει την ιστορία της αγάπης του Θεού για τον κόσμο και τον άνθρωπο. Παράλληλα αναζητείται η εφαρμογή της έννοιας της αγάπης στην επιστήμη. Μια πρόταση είναι πως η αγάπη είναι η ένωση, η ένωση των θεωριών σε μια, η ένωση/συγχώρεση των σωματιδίων, ίσως η εκμηδένιση του χώρου ως χωρισμού και του χρόνου ως σκορπισμού. 

Επίσης κάθε τεχνολογικό αντικείμενο αποτελεί τον κόπο, μόχθο, όνειρα και απογοητεύσεις όλων των ανθρώπων που συνέβαλαν στη τελική του δημιουργία, από την τεχνολογική παραγωγή του, μέχρι και το χτίσιμο του θεωρητικού υποβάθρου από τις απαρχές της επιστήμης. 

Αυτό είναι το πρώτο από τα 2 επεισόδια με τον Ερευνητή στον Δημόκριτο κ. Κωνσταντούδη Βασίλη.

 

Η συζήτηση με τον ερευνητή Βασίλειο Κωνσταντούδη εξετάζει τη δυναμική σχέση μεταξύ επιστήμης και πίστης, προτείνοντας την υπόθεση ότι κοινά χαρακτηριστικά, εμπνευσμένα από τη θρησκευτική σκέψη, επηρέασαν την ανάπτυξη της επιστήμης. Η έναρξη της επιστημονικής επανάστασης με τον Γαλιλαίο αποτελεί ένα κεντρικό σημείο αναφοράς. Η προσέγγιση του Γαλιλαίου διαφοροποιήθηκε ριζικά από τον κυρίαρχο σχολαστικό κόσμο της εποχής, ο οποίος βασιζόταν κυρίως στην ερμηνεία και το σχολιασμό των έργων του Αριστοτέλη από θεολόγους και φιλοσόφους. Αυτή η διαφορά δεν ήταν απλώς μια επιστημονική διαφωνία, αλλά μια θεμελιώδης αναδιαμόρφωση του τρόπου αναζήτησης της γνώσης, θέτοντας τα θεμέλια για τη σύγχρονη επιστημονική μεθοδολογία.

Η ουσιαστική καινοτομία του Γαλιλαίου ήταν η καθιέρωση του πειράματος ως κύριου μέσου απόκτησης γνώσης και η ανάδειξη της προσωπικής σχέσης με το μελετούμενο αντικείμενο. Αντί να αποδέχεται ως δεδομένα τις αρχαίες αρχές, ο Γαλιλαίος τις υπέβαλε σε πειραματική δοκιμασία, επιδιώκοντας να κατασκευάσει ένα "μικρό κόσμο" για να εστιάσει στο φαινόμενο. Αυτή η εμπλοκή απαιτούσε αφιέρωση και άμεση επαφή, αμφισβητώντας την αποκλειστική αξία της εγγράμματης κουλτούρας. Επιπλέον, ο Γαλιλαίος τόνισε τον κρίσιμο ρόλο των αισθήσεων σε αυτή τη διαδικασία. Οι πειραματικές μετρήσεις και παρατηρήσεις, είτε άμεσα είτε μέσω οργάνων που αποτελούν επέκταση των αισθήσεών μας, προσφέρουν γνώση που δεν μπορεί να προέλθει αποκλειστικά από λογικούς συλλογισμούς ή διανοητική επεξεργασία.

Μια ενδιαφέρουσα αναλογία εντοπίζεται στην ησυχαστική έριδα, περίπου δύο αιώνες πριν τον Γαλιλαίο. Εκεί, οι ησυχαστές, σε αντίθεση με τους αντιπάλους τους, υπογράμμισαν την ανάγκη για προσωπική, ασκητική προσπάθεια και βίωμα για την προσέγγιση της γνώσης του Θεού, αντί για την αμιγώς λογική επεξεργασία. Τόνισαν την καθαρότητα της καρδιάς και τη συμμετοχή όχι μόνο του νου αλλά και των αισθήσεων στην πνευματική πορεία. Η υπόθεση είναι ότι αυτά τα δύο κοινά χαρακτηριστικά—η προσωπική συμμετοχή και η ενεργοποίηση των αισθήσεων—έχουν μια ενδεχόμενη ιστορική σύνδεση, καθώς ο κόσμος του Βαρλάμ, που αντιμαχόταν τους ησυχαστές, μεταφέρθηκε στην Ιταλία και πιθανόν επηρέασε τη σχολαστική σκέψη που αντιμετώπισε ο Γαλιλαίος. Αυτή η προοπτική μας καλεί να δούμε τη σύγχρονη επιστήμη διαφορετικά, αναγνωρίζοντας ότι δεν είναι μια απλή ορθολογική σκέψη, αλλά περιλαμβάνει εκπλήξεις, ανατροπές και μυστήριο, στοιχεία που βρίσκονται και στον πυρήνα της θρησκευτικής πίστης.

Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η σύγχρονη επιστήμη αναπτύχθηκε μέσα σε ένα χριστιανικό περιβάλλον. Επιστήμονες όπως ο Νεύτωνας εμπνεύστηκαν από την πίστη σε έναν «νομοθέτη» για την ανακάλυψη των φυσικών νόμων. Η πεποίθηση ότι ο κόσμος είναι δημιούργημα και όχι η απόλυτη αλήθεια (δηλαδή, έχει «ενδεχομενικότητα») επέτρεψε την πειραματική του τροποποίηση. Παρόλα αυτά, σήμερα παρατηρείται μια ισχυρή τάση αθεΐας στους επιστημονικούς κύκλους, η οποία, όπως προτείνεται, μπορεί να οφείλεται σε μια απλουστευτική ή «παιδική» κατανόηση της θρησκείας. Ωστόσο, η επιστήμη βιώνει τώρα μια ανθρωποκεντρική στροφή. Η σύγχρονη εμπειρία επικεντρώνεται όλο και περισσότερο στις ανθρώπινες σχέσεις και την αστική ζωή, δημιουργώντας την ανάγκη για κατανόηση της κοινωνίας και της ανθρώπινης φύσης—ένα πεδίο όπου η θρησκεία μπορεί να προσφέρει πολύτιμη σοφία, συμπληρώνοντας την έως τώρα «απρόσωπη» αντικειμενικότητα της επιστήμης.

Η ανάγκη για γέφυρα μεταξύ επιστήμης και θρησκείας είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Προτείνεται η ενίσχυση του διαλόγου, με αμοιβαία προσπάθεια για πιο κατανοητή έκφραση των αληθειών τους, ξεπερνώντας τις ιδιολέκτους. Η «αποκάλυψη» δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο της θρησκείας, καθώς μεγάλες επιστημονικές ανακαλύψεις συχνά περιγράφονται ως στιγμές έντονης μη γραμμικότητας, ένα είδος «εύρηκα» που έρχεται απρόβλεπτα μετά από περίοδο απογοήτευσης. Αυτές οι στιγμές αποκαλύπτουν μια κρυμμένη αλήθεια και ανατρέπουν αυτονόητες παραδοχές. Η επιστήμη, αναγνωρίζοντας το υποκειμενικό στοιχείο που τη δομεί, από τη δημιουργία της γνώσης από υποκείμενα μέχρι την ανάγκη για προσωπικές αφηγήσεις στη διδασκαλία της, μπορεί να επωφεληθεί από την ενσωμάτωση τέτοιων στοιχείων. Ο διάλογος μπορεί να βοηθήσει στην ισορροπία της αντικειμενικότητας με την κατανόηση του ανθρώπινου παράγοντα, οδηγώντας σε μια πιο πλούσια και ολιστική κατανόηση του κόσμου.

Αυτό είναι το δεύτερο από τα 2 επεισόδια με τον ερευνητή στο ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος Δρ. Κωνσταντούδη Βασίλη. 

Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2025

Ο Μητροπολίτης Κίτρους Γεώργιος αποδοκιμάζει το Halloween: «Λυπηρή Παραφωνία» στην Εθνική Επέτειο

 

Οrthodoxia.info (φωτο)

Την άμεση και σφοδρή αντίδραση του Μητροπολίτη Κίτρους Γεωργίου προκάλεσε η διοργάνωση Halloween από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κατερίνης, που καλούσε μικρούς και μεγάλους σε μία βραδιά δημιουργίας και μεταμφίεσης, μία μόλις ημέρα πριν από την Εθνική Επέτειο της 28ης Οκτωβρίου.

Ο Μητροπολίτης Γεώργιος με δήλωσή του έβαλε στο στόχαστρο την επιλογή της Δημοτικής Αρχής να φιλοξενήσει τη βραδιά με θέμα το Halloween, δημιουργώντας ένα κλίμα έντονης αντιπαράθεσης στην πόλη.

Σύγκρουση Εθνικής Μνήμης και Ξενόφερτων Εθίμων

Ο κ. Γεώργιος έθεσε ευθέως το ζήτημα της εθνικής μνήμης και της αξιοπρέπειας, καταδικάζοντας την επιλογή να γιορτάζονται τα «σκοτάδια» αντί του «Ελληνικού Φωτός».

Ο Ιεράρχης τόνισε ότι με το ξενόφερτο αυτό έθιμο, για την υποτιθέμενη «κοινωνία» ζωντανών και νεκρών, προσβάλλεται βάναυσα η μνήμη των ηρώων προγόνων μας.

Εκείνοι θυσιάστηκαν για την Ελευθερία, την Αξιοπρέπεια και το Ελληνικό Φως, ενώ ορισμένοι νεοέλληνες επέλεξαν να εορτάσουν με τα σκοτάδια, τις κολοκύθες, τις νεκροκεφαλές, τις νυχτερίδες και τις αράχνες των «χαλλοουϊστών», υπογράμμισε.

Προσβολή της Ελληνορθόδοξης Ταυτότητας

Πέραν της χρονικής σύμπτωσης με το ωραίο «σκηνικό» για τον εορτασμό της Εθνικής Επετείου, ο Μητροπολίτης Γεώργιος τόνισε ότι προσβάλλεται και η ελληνορθόδοξη ταυτότητα της κοινωνίας μας, υποστηρίζοντας ότι υιοθετούνται ήθη και έθιμα αντίθετα με τον κώδικα αρχών και αξιών του Έθνους μας.

Ο Ιεράρχης τέλος εξέφρασε την ανησυχία του για το γεγονός ότι όλα αυτά τα ξενόφερτα εθίζουν και εξοικειώνουν σταδιακά τα παιδιά με ό,τι τερατώδες, ό,τι τρομακτικό, ό,τι «νεκροποιό».

Συμπληρώνουμε:

Ο Μητροπολίτης Κίτρους Γεώργιος εκλέχθηκε καθηγητής του ΑΠΘ

Happy Halloween?

Αποκολοκύνθωση / Χάλλοουιν

Σημειώνουμε ότι ο Δ. Νατσιός διάβασε στη Βουλή την ανακοίνωση του μητροπολίτη Κίτρους & στηλίτευσε τη διείσδυση του Χάλλοουιν ακόμη και στα σχολεία της πατρίδας μας. 

Τι κάνει η ΝΙΚΗ για τον προσωπικό αριθμό

 

 
Εκδηλώσεις (όσες βρήκα - και συνεχίζονται) 
 
 
 
  
 
 
   
 
Κάρπαθος, 23 Μαΐου 2025 
 
Σύμη, 20 Οκτωβρίου 2025
  
 Βίντεο με ομιλίες & συνεντεύξεις του Δ. Νατσιού και άλλων στελεχών & βουλευτών της ΝΙΚΗΣ για τον προσωπικό αριθμό (μεταξύ άλλων, της Μαρίας Εζνεπίδου, ανιψιάς του αγίου Παϊσίου, και του Αθανάσιου Ρακοβαλή, βιογράφου του αγίου & βουλευτή Επικρατείας της ΝΙΚΗΣ)
 
16σέλιδο έντυπο


Το 16σέλιδο έντυπο της ΝΙΚΗΣ για τον Προσωπικό Αριθμό και τις Ηλεκτρονικές Ταυτότητες 

Κυκλοφόρησε σε χιλιάδες αντίτυπα σε όλη την Ελλάδα, αλλά και μέσω των εφημερίδων "Εστία" & "Δημοκρατία".
Μπες στο σύνδεσμο και διάβασέ το ηλεκτρονικά, στείλε το στους γνωστούς σου & στις ομάδες Βάιμπερ όπου συμμετέχεις, μη φοβάσαι να "εκτεθείς" - εδώ γίνεται ο Αγώνας για την πατρίδα και η ΝΙΚΗ δεν είναι "ένα κόμμα", αλλά η Επανάσταση που περίμεναν οι παππούδες σου, οι γονείς σου & εσύ! Αν θέλεις, πάρε και τηλέφωνο ή στείλε email στη ΝΙΚΗ και ζήτα να σου στείλουν έντυπα, να τα μοιράσεις στην πόλη σου, στην ενορία σου, όπου μπορείς, είτε μόνος είτε μαζί με αδελφούς & φίλους.
 
Το πολυσέλιδο ενημερωτικό έντυπο της ΝΙΚΗΣ για τις ηλεκτρονικές ταυτότητες (για τις οποίες επίσης έκανε πάρα πολλές εκδηλώσεις ανά την Ελλάδα και παρεμβάσεις στο Κοινοβούλιο)
 
Θεσμικές ενέργειες 
 
 
 
*****
 
 
Μερικά από τα πολλά άρθρα, τοποθετήσεις κ.τ.λ.
 
 

 

Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2025

Η αγία Αναστασία η Ρωμαία και η Μονή Οσίου Γρηγορίου (& η εμφάνισή της σε έναν ορθόδοξο Αφρικανό, τον Φουρτουνάτο...)

 

Η αγία Αναστασία η Ρωμαία και η Μονή Οσίου Γρηγορίου (& η εμφάνισή της σε έναν ορθόδοξο Αφρικανό, τον Φουρτουνάτο...) 

 
Από εκεί και μετά (& ο σύγχρονος Χιλιανός μάρτυρας Ιωσήφ Μουνιόθ Κορτέζ)
 
Άγιος Ζηνόβιος ο Ιατρός και Ζηνοβία η αδελφή του (30 Οκτ.)

Η αγία μάρτυς Απολλωνία, προστάτις των οδοντιάτρων (30 Οκτωβρίου)


Saint Jose Munoz-Cortes the new martyr of Athens/ Greece, from Chile & Canada (+31 October 1997) 
 

Ο Χιλιανός νεομάρτυρας Χοσέ (Ιωσήφ) Μουνιόθ-Κορτέζ (+ 31 Οκτ. 1997)

Άγιοι στις 28, 29, 30 & 31 Οκτωβρίου...

 

Τρίτη 28 Οκτωβρίου 2025

1940 – Το «ΌΧΙ» που ενώνει το Έθνος

 

1940 – Το «ΌΧΙ» που ενώνει το Έθνος

1940: Η Παναγία στο μέτωπο

‘‘Έφυγε η Παναγία με τον Άγιο Γεώργιο στο Μέτωπο...” ~ Άγιος Γεώργιος Καρσλίδης

Εθνική καταγωγή και εκκλησιαστική συνείδηση: μια λεπτή ισορροπία  

Χειμάρρα 1940: Μια 9χρονη, μαζί με τους γονείς της, έθαψε 6 Έλληνες στρατιώτες στην αυλή του σπιτιού της...

Το ΟΧΙ του κλήρου (της Ορθόδοξης Εκκλησίας) κατά τη ναζιστική Κατοχή

Η Εθνική και Αντιστασιακή δράση των Ελλήνων Ορθοδόξων Κληρικών κατά τη Γερμανική κατοχή 1941-1944

Ο Ιερέας που αποκεφάλισαν οι γερμανοί, επειδή δεν τον τρυπούσαν οι σφαίρες!

Η γιορτή της Αγίας Σκέπης  

 

Ο άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς και οι Ναζί στο Νταχάου...

Η Αγία Σκέπη της Θεοτόκου και το έπος του '40

Δευτέρα 27 Οκτωβρίου 2025

Το Ημερολόγιο της Αρετής: μια εφηβική ταινία για τους αγίους Τέσσερις Μάρτυρες του Ρεθύμνου (ολόκληρη η ταινία)



Θεόδωρος Ι. Ρηγινιώτης / Ευχή

"Το Ημερολόγιο της Αρετής" είναι μια κινηματογραφική ταινία που δημιουργήθηκε από το Γυμνάσιο Ατσιποπούλου Ρεθύμνου, με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από το μαρτύριο των αγίων Τεσσάρων Νεομαρτύρων Αγγελή, Μανουήλ, Γεωργίου και Νικολάου, που κατάγονταν από τις Μέλαμπες Αγίου Βασιλείου και αποκεφαλίστηκαν από τους Τούρκους στο Ρέθυμνο στις 28 Οκτωβρίου 1824.

Στην ταινία πρωταγωνιστούν έφηβοι μαθητές και μαθήτριες του Γυμνασίου, συνεπικουρούμενοι από Ρεθεμνιώτες ερασιτέχνες ηθοποιούς και με την καθοδήγηση εμπνευσμένων καθηγητών και καθηγητριών τους. Αφηγείται την ιστορία της Αρετής, ενός κοριτσιού της εποχής των Τεσσάρων Μαρτύρων (που είναι χαρακτήρας μυθοπλασίας), η οικογένεια της οποίας συνδέεται με τους Τέσσερις Μάρτυρες και ζει από κοντά τη φυλάκιση και το μαρτύριό τους, τα οποία αποτυπώνει στο καθημερινό της ημερολόγιο. "Και πώς να μιλήσεις, όταν είσαι μόνο δεκατεσσάρων χρόνων, και μάλιστα κορίτσι;".

Το ημερολόγιο αυτό ανακαλύπτει στην εποχή μας μια άλλη έφηβη, απόγονος της Αρετής, η Μυρτώ, την ημέρα της αποβολής της από το σχολείο. Ξεφυλλίζοντάς το μαζί με τους φίλους της ανακαλύπτουν έναν κόσμο πρωτόγνωρο γι' αυτούς.
"Δεν έχουμε το δικαίωμα ν' αντιδράσουμε. Είμαστε σκλάβοι". "Η καταπίεση έχει πολλά πρόσωπα. Στη δική τους περίπτωση όμως, τα πήρε όλα".

Η ταινία αυτή είναι μια ευχάριστη έκπληξη σε μια εποχή όπου όλοι οι ευαίσθητοι άνθρωποι αναζητούμε την ταυτότητά μας. Το άδολο, θεατρικό παίξιμο των παιδιών αποδίδει με αυθεντικότητα στιγμές από τη ζωή των εφήβων στο σχολείο και στην καθημερινότητά τους, ενώ πραγματικά στιγμιότυπα από τον εορτασμό των αγίων Τεσσάρων Μαρτύρων στο Ρέθυμνο, και όχι μόνο, συμπληρώνουν την εξαιρετική ατμόσφαιρα.

Αξίζει ανεπιφύλακτα να γνωρίσουμε τη Μυρτώ και τους φίλους της και, μαζί μ' εκείνους, να ζήσουμε με τη φαντασία μας τον ηρωισμό των Τεσσάρων Μαρτύρων και των άλλων υπόδουλων χριστιανών του Ρεθύμνου, που, παρά τις απελπιστικές συνθήκες, διατηρούσαν αδούλωτη την ψυχή τους και ψηλά τη σημαία της πίστης τους.

Συγχαρητήρια στα παιδιά, στους καθηγητές τους και σε όλους τους συντελεστές. Οι Τέσσερις Μάρτυρες ας είναι πρότυπά τους για όλη τους τη ζωή κι ας μεταφέρουν αυτή τη φλόγα και στα δικά τους παιδιά κάποια στιγμή. Το ευχόμαστε.

Το επίσημο διαδικτυακό κανάλι του Γυμνασίου Ατσιποπούλου για την ταινία "Το Ημερολόγιο της Αρετής": https://www.youtube.com/@ImerologioAretisAtsipopouloGym

"Πού χάθηκε η Δημοκρατία για να τη βρει η κυβέρνηση;"

Άκουσέ το και δεν θα χάσεις. Και, αν σε εμπνέει, κοινοποίησέ το, να το ακούσουν κι άλλοι. Καλή Λευτεριά. 

Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025

Αφιέρωμα στον άγιο Δημήτριο (26 Οκτωβρίου)


Ιστορικά στοιχεία για τον άγιο Δημήτριο

 
 
 
Δέκα βίντεο για τη ζωή του αγίου Δημητρίου (έξι για την ακρίβεια, γιατί τα άλλα έχουν εκπέσει)

Saint Demetrios the Great Martyr of Thessalonik
 
 
"Τότε εμφανίστηκε ο Άγιος Δημήτριος με το άλογό του και τις πήρε μαζί του"

Άγιος Δημήτριος & Ρωμηοσύνη

 


Προσευχή προς τον άγιο Δημήτριο για τη Μακεδονία και για ολόκληρη τη Βαλκανική

Άγιος Δημήτριος, ο προστάτης των Βαλκανίων (εικ.)

Η τιμή του αγίου Δημητρίου μεταξύ των Σλάβων (εκτενές άρθρο με πολλά στοιχεία για την προστασία του αγίου προς τη Θεσσαλονίκη και την επέκταση της τιμής του στα σλαβικά έθνη, ακόμη και εκείνα που κάποτε επιχείρησαν να εκπορθήσουν την πόλη του & νικήθηκαν)

Ο ναός του αγίου Δημητρίου στην Ξηροκρίνη Κωνσταντινουπόλεως & τα θαύματα του αγίου στους μουσουλμάνους (& εδώ) 

"Απ' του άη Δημήτρη ώς του άη Γιώργη" στη ζωή και την ψυχή του λαού μας

Το Ψυχοσάββατο & η Μεγάλη Εβδομάδα του αγίου Δημητρίου 

Άγιος Δημήτριος ο Μυροβλύτης ο Αρματωμένος την Αρματωσιά του Θεού

Αναζητώντας τη Ρωμηοσύνη (ως νέα πολιτική και πολιτισμική πρόταση) 

 


Ὁ Χριστός καί ὁ δαιμονισμένος τῶν Γαδαρηνῶν - Προσέγγιση τοῦ π. Κωνσταντίνου Στρατηγόπουλου

Ιωάννης Νεονάκης (& εδώ) 

Κυριακή ΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ
 
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ (Λουκ. η΄ 27-39)
 
27 Ἐξελθόντι δὲ αὐτῷ ἐπὶ τὴν γῆν ὑπήντησεν ἀνήρ τις ἐκ τῆς πόλεως ἔχων δαιμόνια· καὶ χρόνῳ ἱκανῷ οὐκ ἐνεδύσατο ἱμάτιον, καὶ ἐν οἰκίᾳ οὐκ ἔμενεν, ἀλλ᾿ ἐν τοῖς μνήμασιν.
28 ἰδὼν δὲ τὸν Ἰησοῦν καὶ ἀνακράξας προσέπεσεν αὐτῷ, καὶ φωνῇ μεγάλῃ εἶπε· τί ἐμοὶ καὶ σοί, Ἰησοῦ, υἱὲ τοῦ Θεοῦ τοῦ Ὑψίστου; δέομαί σου, μή με βασανίσῃς.
29 παρήγγελλεν γὰρ τῷ πνεύματι τῷ ἀκαθάρτῳ ἐξελθεῖν ἀπὸ τοῦ ἀνθρώπου· πολλοῖς γὰρ χρόνοις συνηρπάκει αὐτόν· καὶ ἐδεσμεύετο ἁλύσεσιν καὶ πέδαις φυλασσόμενος, καὶ διαρρήσσων τὰ δεσμὰ ἠλαύνετο ὑπὸ τοῦ δαιμονίου εἰς τὰς ἐρήμους.
30 ἐπηρώτησεν δὲ αὐτόν ὁ Ἰησοῦς λέγων· τί σοι ὄνομα ἐστίν; ὁ δὲ εἶπεν· λεγιὼν, ὅτι εἰσῆλθεν δαιμόνια πολλὰ εἰς αὐτόν.
31 καὶ παρεκάλουν αὐτὸν ἵνα μὴ ἐπιτάξῃ αὐτοῖς εἰς τὴν ἄβυσσον ἀπελθεῖν.
32 ἦν δὲ ἐκεῖ ἀγέλη χοίρων ἱκανῶν βοσκομένη ἐν τῷ ὄρει· καὶ παρεκάλεσαν αὐτὸν ἵνα ἐπιτρέψῃ αὐτοῖς εἰς ἐκείνους εἰσελθεῖν· καὶ ἐπέτρεψεν αὐτοῖς.
33 ἐξελθόντα δὲ τὰ δαιμόνια ἀπὸ τοῦ ἀνθρώπου εἰσῆλθεν εἰς τοὺς χοίρους· καὶ ὥρμησεν ἡ ἀγέλη κατὰ τοῦ κρημνοῦ εἰς τὴν λίμνην, καὶ ἀπεπνίγη.
34 ἰδόντες δὲ οἱ βόσκοντες τὸ γεγονὸς ἔφυγον, καὶ ἀπήγγειλαν εἰς τὴν πόλιν καὶ εἰς τοὺς ἀγρούς.
35 ἐξῆλθον δὲ ἰδεῖν τὸ γεγονός, καὶ ἦλθον πρὸς τὸν Ἰησοῦν, καὶ εὗρον καθήμενον τὸν ἄνθρωπον ἀφ᾿ οὗ τὰ δαιμόνια ἐξεληλύθει, ἱματισμένον καὶ σωφρονοῦντα, παρὰ τοὺς πόδας τοῦ Ἰησοῦ· καὶ ἐφοβήθησαν.
36 ἀπήγγειλαν δὲ αὐτοῖς καὶ οἱ ἰδόντες πῶς ἐσώθη ὁ δαιμονισθείς.
37 καὶ ἅπαν τὸ πλῆθος τῆς περιχώρου τῶν Γερασηνῶν ᾐτήσαντο αὐτὸν ἀπελθεῖν ἀπ᾿ αὐτῶν, ὅτι φόβῳ μεγάλῳ συνείχοντο· αὐτὸς δὲ ἐμβὰς εἰς τὸ πλοῖον ὑπέστρεψεν.
38 ἐδεῖτο δὲ αὐτοῦ ὁ ἀνὴρ ἀφ᾿ οὗ ἐξεληλύθει τὰ δαιμόνια εἶναι σὺν αὐτῷ· ἀπέλυσεν δὲ αὐτὸν ὁ Ἰησοῦς λέγων·
39 ὑπόστρεφε εἰς τὸν οἶκόν σου, καὶ διηγοῦ ὅσα σοι ἐποίησεν ὁ Θεός. καὶ ἀπῆλθεν καθ᾿ ὅλην τὴν πόλιν κηρύσσων ὅσα ἐποίησεν αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς.

Ἀπόδοση
 
Οταν ἐβγῆκε εἰς τὴν ξηράν, τὸν συνήντησε κάποιος ἀπό τήν πόλιν, ὁ ὁποῖος εἶχε δαιμόνια ἀπὸ πολλὰ χρόνια• δὲν ἤτανε ντυμένος καὶ δὲν ἔμενε σὲ σπίτι ἀλλὰ εἰς τὰ μνήματα. Οταν εἶδε τὸν Ἰησοῦν, ἔκραξε καὶ ἔπεσε εἰς τὰ πόδια του καὶ μὲ δυνατὴν φωνὴν εἶπε, “ Τί ἐπεμβαίνεις σ᾿ ἐμέ, Ἰησοῦ, Υἱὲ τοῦ Θεοῦ τοῦ Ὑψίστου; Σε παρακαλῶ μὴ μὲ βασανίσης”. Διότι ὁ Ἰησοῦς εἶχε διατάξει τὸ πνεῦμα τὸ ἀκάθαρτον νὰ βγῇ ἀπὸ τὸν ἄνθρωπον. Πολλὲς φορὲς τὸν ἔπιανε καὶ τότε τὸν ἔδεναν μὲ ἁλυσίδες καὶ χειροπέδες καὶ τὸν ἐφύλαγαν. Αὐτὸς ὅμως ἔσπαζε τὰ δεσμὰ καὶ ἐφέρετο ἀπὸ τὸ δαιμόνιον εἰς τὰς ἐρήμους.
Τὸν ἐρώτησε δὲ ὁ Ἰησοῦς, Ποιό εἶναι τὸ ὄνομά σου;”. Ἐκεῖνος δὲ εἶπε, “ Λεγεών ”, διότι εἶχαν μπῆ πολλὰ δαιμόνια μέσα του, καὶ τὸν παρακαλοῦσαν νὰ μὴ τὰ διατάξῃ νὰ πᾶνε εἰς τὴν ἄβυσσον. 
Ὑπῆρχε δὲ ἐκεῖ μία ἀγέλη ἀπὸ χοίρους ποὺ ἔβοσκε εἰς τὸ βουνό. Καὶ τὸν παρεκάλεσαν νὰ τοὺς ἐπιτρέψῃ νὰ μποῦν εἰς ἐκείνους. Καὶ τοὺς τὸ ἐπέτρεψε. Ἐβγῆκαν τὰ δαιμόνια ἀπὸ τὸν ἄνθρωπον, ἐμπῆκαν εἰς τοὺς χοίρους καὶ ὥρμησε ἡ ἀγέλη πρὸς τὸν κρημνὸν καὶ ἔπεσε εἰς τὴν λίμνην καὶ ἐπνίγηκε. 
Οταν οἱ βοσκοί εἶδαν τί συνέβη, ἔφυγαν καὶ τὸ ἀνήγγειλαν εἰς τὴν πόλιν καὶ εἰς τὴν ὕπαιθρον. Ἐβγῆκαν δὲ μερικοὶ νὰ ἰδοῦν τὸ γεγονὸς καὶ ἦλθαν εἰς τὸν Ἰησοῦν καὶ εὑρῆκαν τὸν ἄνθρωπον, ἀπὸ τὸν ὁποῖον εἶχαν βγῆ τὰ δαιμόνια, να κάθεται κοντά στα πόδια τοῦ Ἰησοῦ, ντυμένος καὶ σωφρονισμένος, καὶ ἐφοβήθηκαν. Αὐτόπται μάρτυρες ἐπίσης τοὺς εἶπαν πῶς ἐθεραπεύθηκε ὁ δαιμονισμένος.
Τότε ὅλος ὁ πληθυσμὸς τῆς περιοχῆς τῶν Γαδαρηνῶν τὸν παρεκάλεσε νὰ φύγῃ ἀπ' αὐτούς, διότι κατείχοντο ἀπὸ φόβον μεγάλον. Αὐτὸς τότε ἐμπῆκε εἰς τὸ πλοιάριον καὶ ἐπέστρεψε. Ὁ ἄνθρωπος ἀπό τον ὁποῖον εἶχαν βγῆ τά δαιμόνια, παρεκάλεσε νὰ μείνῃ μαζί του, ἀλλ᾽ ὁ Ἰησοῦς τοῦ εἶπε νά φύγῃ μὲ τὰ ἑξῆς λόγια, “Γύρισε εἰς το σπίτι σου και διηγοῦ ὃσα σοῦ ἒκανε ὁ Θεός». Και ἒφυγεν και ἒλεγε σε ὃλην την πόλιν ὃσα τοῦ ἒκανε ὁ Ἰησοῦς.
 
Τό Εὐαγγέλιο και ὁ Ἀπόστολος κάθε Κυριακῆς συγκεντρώνονται ἐδώ: https://www.facebook.com/groups/1287665715669478
  
Προσέγγιση τοῦ π. Κωνσταντίνου Στρατηγόπουλου στό κατά Λουκᾶ η΄27-39 (Ὁ Χριστός καί ὁ δαιμονισμένος τῶν Γαδαρηνῶν).
[Ἀπομαγνητοφώνηση - σύνδεσμος ὀμιλίας στο τέλος τοῦ κειμένου]
 

Γνωστή καί πάλι ἡ διήγηση καί ἀπό ἄλλες περιπτώσεις παράλληλης θεραπείας δαιμονισμένων ἀπό τόν Χριστό, ἡ ὁποία ὅμως διήγηση δέν μπορεῖ νά κοιταχτεῖ μονοτόνως, δηλαδή μόνο μέ μιά ματιά, ὅτι ὁ Χριστός βρίσκει ἕνα δαιμονισμένο καί τόν γιατρεύει. Αὐτό εἶναι δεδομένο. Ἡ περικοπή ἀνοίγει ἄλλες πολύ βαθιές προοπτικές καί μάλιστα κεντρικό σημεῖο ἀφετηρίας, γιά νά μποῦμε στίς βαθύτερες προοπτικές τῆς περικοπῆς, εἶναι αὐτό τό ὁποῖο εἶπε ὁ δαιμονισμένος ὅταν ὁ Χριστός τόν ρώτησε «ποιό εἶναι τό ὄνομά σου;», πού εἶπε «λεγεών», γιατί, λέει τό κείμενο, ἦταν πολλά τά δαιμόνια πού εἶχε μέσα.

Προσέξτε αὐτή τήν πολλαπλότητα. Δέν θά τό δεῖτε αὐτό μόνο ποσοτικά, τά πολλά τά δαιμόνια. Μπορεῖ καί νά εἶναι, ἀλλά ἀναφέρεται σέ κάτι πολύ βαθύ ποιοτικό, πού ἀφορᾶ τήν ποικιλία τῶν δαιμονικῶν καταστάσεων πού ζοῦμε χωρίς νά τό καταλαβαίνουμε. Αὐτό κάνει ἡ περικοπή καί μᾶς βάζει σέ μιά σκληρή ἀναμέτρηση μέ δαιμονικά πράγματα πού ζοῦμε καθημερινά χωρίς νά τό καταλαβαίνουμε. Νά ἀκολουθήσω τήν πορεία τῆς περικοπῆς προσπαθώντας μέ ἁδρό τρόπο νά περιγράψω, ἀξιοποιώντας τά λόγια τῆς περικοπῆς, αὐτό τό «πολλά δαιμόνια». Τί εἶναι αὐτό τό πολλαπλό; Τί εἶναι αὐτά τά πολλά; Κάποιος θά πεῖ «πολλά πάθη», πράγματι ἔτσι εἶναι, ἀλλά τό κείμενο τό περιγράφει μέ ἄλλο τρόπο, καί ἐξωτερικό καί ἐσωτερικό. Κοιτάξτε τήν πορεία τοῦ κειμένου:

Πρῶτα-πρῶτα βάζει τόν δαιμονισμένο νά μετριέται μέ τήν ἀδυναμία νά σταθεῖ σέ ἕναν τόπο - ὅταν κάνω τήν ἀνάλυση τώρα, νά βάζετε σέ ἕναν παράλληλο ἐκφραστικό τρόπο τόν ἑαυτό σας καί τόν ἑαυτό μας. Τήν ἀδυναμία λοιπόν νά σταθεῖ σέ ἕναν τόπο, καί αὐτό τό ἐκφράζει, τό θέμα τοῦ τόπου, πολυποίκιλα. Πρῶτα-πρῶτα τό λέει: «Δέν μποροῦσε νά μείνει στήν οἰκία του, ἀδυνατεῖ νά κάτσει κάπου». Ὑπάρχουν χίλιοι λόγοι γι᾽ αὐτό, ἀλλά τίποτε δέν μπορεῖ νά εἶναι δυσκολία παρά μόνο ὁ ἑαυτός μας καί τό δαιμονικό στοιχεῖο πού κουβαλᾶμε, ἡ ἀδυναμία δηλαδή νά στραφοῦμε νά κάνουμε κάτι γιά τόν κόσμο - αὐτό εἶναι τό δαιμονικό - καί κάνουμε τό ἀντίθετο, καί περιμένουμε οἱ ἄλλοι νά κάνουν κάτι γιά μᾶς κι ἄν δέν γίνεται οἱ τόποι δέν μᾶς ἀντέχουν.

Εἶναι λοιπόν ἡ ἀδυναμία μας νά σταθοῦμε στόν τόπο. Χίλιες αἰτίες μπορεῖ νά ὑπάρχουν, ἀλλά μέσα κρύβεται κάτι δαιμονικό. Κάτι περιμένουμε νά γίνει καί δέν γίνεται καί ἀδυνατοῦμε νά σταθοῦμε στούς τόπους· καί μάλιστα κάνει μιά προέκταση τό κείμενο καί λέει: «ἠλαύνετο εἰς τὰς ἐρήμους», πήγαινε σέ ἔρημους τόπους. Βέβαια καί οἱ ἀσκητές πήγαιναν στίς ἐρήμους, ἀλλά πήγαιναν γιά νά ἁγιάσουν στίς ἐρήμους. Αὐτός πήγαινε στήν ἔρημο γιά νά ἀναπαυθεῖ. 
 
Βλέπετε, ἡ δεύτερη ἀναζήτησή μας σέ σχέση μέ τούς τόπους, ἡ δαιμονική μας ἀναζήτηση, πιστεύοντας πού κάποιοι τόποι, κάποια ἀλλαγή τῶν τόπων θά μᾶς ἀλλάξουν καί ἡ ὁριστική κατάληξη τοῦ τόπου του ἦταν, λέει, τά μνήματα ὅπου ἔμενε. Τό μνῆμα εἶναι χῶρος θανάτου, ἐκεῖ πού δέν ὑπάρχει ἐλπίδα, ἐκεῖ πού δέν ὑπάρχει ζωή, ἐκεῖ πού δέν ὑπάρχει Χριστός. Ὅπου καί νά κουβαλᾶμε τά δαιμονικά στοιχεῖα μας καί προσπαθοῦμε νά τά ἀναπαύσουμε πουθενά δέν θά ἀναπαυόμαστε καί καθημερινά σέ φαινομενικά ὡραίους τόπους θά μένουμε, ἀλλά σέ μνήματα θά μένουμε γιατί ἐκεῖ δέν θά ὑπάρχει ζωή, δέν θά ὑπάρχει ἐλπίδα. Ὅταν λέω «νά ὑπάρχει ὁ Χριστός» σημαίνει ὁ Χριστός νά γίνει βίωσή μας, νά γίνουμε ἐμεῖς μέσα ἀπό τόν Χριστό ἐλπίδα τοῦ κόσμου καί, ἀντί νά ἀπαιτοῦμε, νά κάνουμε κάτι γιά τούς ἄλλους. Αὐτό εἶναι τό στοιχεῖο τῆς δαιμονικῆς ἀναμετρήσεως μέ τούς τόπους.

Καί ἔρχεται μιά ἄλλη πρόκληση δαιμονικῆς ἀναμετρήσεως μέ τήν ἐμφάνιση. Ἐδῶ ἀναφέρεται στά ροῦχα μέν, ἀλλά τό κείμενο πάει πολύ μακριά οὐσιαστικά, γιατί εἶναι αὐτό πού εἴμαστε ἡ ἐμφάνιση. Ἐδῶ τό λέει, «δέν μποροῦσε νά βάλει ροῦχα ἐπάνω του». Εἶναι πρακτικό τό θέμα, ἀδυναμία κάτι νά τοῦ ἀρέσει, καί ἐκεῖνο πού ἐπέλεγε ἦταν νά φοράει ἁλυσίδες. Αὐτό εἶναι ἡ ἔκφραση τοῦ δαιμονικοῦ στοιχείου, ἡ ἐναγώνια ἀναζήτησή μας τοῦ πῶς φαινόμαστε πρός τά ἔξω. Ἔτσι νά πάρετε καί τό ἔνδυμα, νά πάρετε τή βαθιά θεολογική προοπτική του. Νά θυμηθεῖτε πού ὁ ἄνθρωπος ἐνεδύθη «χιτῶνας δερματίνους» μετά τήν πτώση. Εἶναι πολύ βαθιά ἡ προοπτική αὐτή, τό πῶς φαινόμαστε, τό πῶς θέλουμε νά φαινόμαστε, οἱ ἀπαιτήσεις πού ἔχουμε γιά τό πῶς θά μᾶς καταλάβουν. Αὐτό εἶναι δαιμονικό στοιχεῖο, γιατί τό θέμα εἶναι ὄχι νά μᾶς καταλάβουν, [ἀλλά] ἐμεῖς τί θά καταλάβουμε ἀπό αὐτούς. Ἐκεῖ κρύβεται λοιπόν δαιμονικό στοιχεῖο κι ἄς μή φαινόμαστε ἐξωτερικά δαιμονισμένοι.

Ἕνα τρίτο στοιχεῖο πού πολλαπλασιάζει αὐτή τήν ταραχή τοῦ κόσμου εἶναι τό δαιμονικό κοινωνικό στοιχεῖο. Βλέπετε, ὁ Χριστός γιατρεύει καί αὐτοί τόν διώχνουν, τοῦ λένε «νά φύγεις». Εἶναι ἄλλη ἱστορία, ὅτι κάποιοι προσπαθοῦν νά κρατήσουν ἰσορροπίες στόν κόσμο (ἡσυχία, τάξη, ἀστυνόμευση). Φαίνονται καλά πράγματα. Ὅλα εἶναι δαιμονιώδη χωρίς τόν Χριστό, γιατί ἄν ὅλα αὐτά τά κάνουν καί βγάλουν ἔξω τόν Χριστό, δέν ἔκαναν τίποτε, ἁπλῶς κρατοῦν μιά δαιμονιώδη ἡσυχία καί ἐμεῖς τέτοια δαιμονιώδη ἡσυχία δέν τή θέλουμε. Ἐμεῖς θέλουμε μιά χριστοειδή ταραχή στόν κόσμο. «Ἐγώ ἦρθα γιά νά βάλω πῦρ στόν κόσμο», εἶπε ὁ Χριστός. Ὅσοι λοιπόν μᾶς ὑποσχεθοῦν σέ κοινωνικό ἐπίπεδο ὅτι θά ἐξασφαλίσουν ἰσορροπίες ἡσυχίας πολυποίκιλης (κοινωνικῆς, οἰκονομικῆς, ὅ,τι καί νά σᾶς ποῦν) καί ἐκεῖ ἀπουσιάζει ἡ ταραχή τοῦ Χριστοῦ, νά μήν τούς πιστέψετε. Εἶναι τό τρίτο δαιμονικό στοιχεῖο.

Καί ἔρχεται ἕνα ἄλλο, πιό βαθύ, δαιμονικό στοιχεῖο, πού ἔρχεται ὁ δαίμονας καί παρακαλεῖ τόν Χριστό νά μήν τόν καταστρέψει. Φοβᾶται τόν Χριστό. Εἶναι ἄλλο δαιμονικό στοιχεῖο. Τόν ἀναγνωρίζει, ἀλλά δέν Τόν ἀντέχει. Βλέπετε, εἶναι μιά ἄλλη ἱστορία, πού εἶναι τό δαιμονικό στοιχεῖο τοῦ θρησκευόμενου ἀνθρώπου ἤ τοῦ θρησκευτικοῦ ἀνθρώπου πού ἔρχεται νά θέσει στοιχεῖα πίστεως στόν Χριστό, ἀλλά δέν ἀντέχει νά ἀναμετρηθεῖ μαζί Του, μέ τήν ἀγάπη Του, καί λέει: «μέχρι ἐδῶ· μέχρι ἐδῶ εἴμαστε».

Ὅλος αὐτός ὁ καμβάς χαρακτηρίζει, μέ ἕναν ἁδρό τρόπο πραγματικά, αὐτό τό πολυποίκιλο τῆς λεγεῶνος τῶν δαιμόνων. Ἦταν πολλά τά δαιμόνια, τά ὁποῖα κουβαλᾶμε κι ἐμεῖς πάνω μας καθημερινά, καί ἡ λύση αὐτῆς τῆς τραγωδίας μέσα ἀπό τό κείμενο εἶναι -καί πάλι στή φράση τοῦ κειμένου- ὅτι ἦρθαν οἱ περίοικοι τοῦ τόπου καί βρίσκουν τόν δαιμονισμένο «παρά τούς πόδας τοῦ ᾿Ιησοῦ», «ἱματισμένον καί σωφρονοῦντα». Βλέπετε, τό «ἱματισμένον» ἀλλάζει τόν τρόπο ὄχι ἁπλῶς τῆς ἐμφανίσεώς του· ἀλλάζει τό πῶς θέλει νά φανεῖ ὁ ἴδιος. Εἶναι αὐτός πού εἶναι. Καί προσέξτε τή λέξη, τή λέξη-κλειδί πιά: Ἦταν «σωφρονῶν». 
 
Προσέξτε: «σώας τάς φρένας». Εἶναι αὐτό πού κάνει ἡ Ἐκκλησία· γιατρεύει τόν νοῦ, γιατρεύει τάς φρένας, γιατί ὅλη αὐτή ἡ ἱστορία τοῦ δαιμονικοῦ στοιχείου εἶναι ἀκριβῶς μιά ἱστορία φρενῶν, τοῦ νοῦ, διαστροφῆς τοῦ νοῦ, καί ἐκεῖ πάνω μπορεῖ νά ἔρθει μιά ὁριστική κατάσταση καί πρακτικοῦ δαιμονισμοῦ, ὅπως σέ ἕναν διεστραμμένο νοῦ μποροῦν νά ἐγκατασταθοῦν καί τά δαιμόνια. Εἶναι ὅμως μιά ἱστορία διαστροφῆς τοῦ νοῦ. «Σώας τάς φρένας» καί κάθεται πλάι στόν Χριστό «σωφρονῶν», πού σημαίνει ὅσοι εἶναι κοντά στόν Χριστό εἶναι σωφρονοῦντες, ἔχουν καθαρό τόν νοῦ, ἔχουν καθαρή τή διάνοια, ἔχουν περάσει ἀπό τήν κάθαρση τοῦ νοῦ.

Τό κείμενο λοιπόν εἶναι πάρα πολύ βαθύ, εἶναι πολύ προκλητικό καί μᾶς ἀναγάγει σέ πολλά καθημερινά γεγονότα, πού θά μπορεῖτε νά τά ἀναλύσετε σέ μιά συγκριτική πορεία μέ τή ζωή σας καί νά δεῖτε ποῦ μπορεῖ νά χάνουμε κάτι καί πῶς μποροῦμε νά γιατρευτοῦμε.

...καί τόν Χριστό δέν τόν ἄντεξαν οὔτε τά δαιμόνια οὔτε οἱ περίοικοι. Ἄς εὐχηθοῦμε νά μήν εἴμαστε σάν αὐτούς, ἀλλά νά εἴμαστε αὐτοί πού εἴμαστε παρά τούς πόδας τοῦ Χριστοῦ σωφρονοῦντες.

Εὐαγγέλιο και Ὁμιλία: