Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου 2017

Παναγία Πισιδιώτισσα: μια θαυματουργή εικόνα της Παναγίας στην Πισιδία της Μικράς Ασίας


http://alanya-orthodox.com

Η εικόνα  αυτή της Παναγίας, όπως φαίνεται από τις γραπτές πηγές, είναι μία από τις αρχαιότερες βυζαντινές εικόνες. Ο ναός στον οποίον  βρισκόταν αποθησαυρισμένη είχε κτιστεί πρός τιμήν της Θεοτόκου και ήταν στην πόλη Σωζόπολη της Πισιδίας, το σημερινό Uluborlu, γι αυτό και ονομάστηκε Πισιδιώτισσα. Η ύπαρξη της εικόνας στη Σωζόπολη μαρτυρείται μέχρι και τον 8ον αιώνα, οπότε παύουν να υπάρχουν πληροφορίες για αυτήν. Η σπάνια ιδιαιτερότητα που παρουσιάζει η παράσταση την βρεφοκρατούσας αυτής Θεοτόκου είναι ότι βαστάζει τον Χριστό με το αριστερό χέρι, ενώ με το δεξί ευλογεί. Όχι τόσο σπάνιο αλλά πρωτότυπο εν πολλοίς είναι και το γεγονός ότι φέρει αυτοκρατορικό στέμμα, στοιχείο κοινό με την απεικόνιση της Παναγίας Ατταλειώτισσας. Σύμφωνα με τις πηγές, από το δεξί χέρι της Θεοτόκου που ευλογεί, έρρεε άφθονο μύρο, με το οποίο γίνονταν θαύματα.

Οι πρώτες μαρτυρίες για την εικόνα της Παναγίας της Πισιδιώτισσας ανάγονται στον 6ον αιώνα. Η πρώτη μαρτυρία προέρχεται από τον βίο του αγίου Θεοδώρου του Συκεώτου, Επισκόπου Αναστασιουπόλεως. Εκεί αναφέρονται πολλά θαυμαστά γεγονότα που πραγματοποιούνταν χάρι στη θαυματουργό εικόνα της Παναγίας, όπως ιάσεις χρονίως  πασχόντων, θεραπείες στειρότητος, σωτηρία από θανάσιμους τραυματισμούς.

Ανάμεσα στις πολλές αυτές αναφορές η πιό εντυπωσιακή είναι αυτή που περιγράφει θεραπεία δαιμονονισμένου παραλυτικού, στο ναό της Παναγίας, όπου από την εικόνα εκσφενδονίστηκε μύρο στο πρόσωπο του αγίου Θεοδώρου και τον έχρισε ολόκληρον.

Μία άλλη μαρτυρία για τη θαυματουργό και μυροβλύζουσα εικόνα της Θεοτόκου στη Σωζόπολη της Πισιδίας προέρχεται από τον βίο του Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Ευτυχίου (552-565 και 577-582), ο οποίος τιμάται ως Άγιος. Ο βιογράφος του περιγράφει μία σειρά θαυμάτων της εικόνας. Ένα από αυτά είναι η γέννηση υγιούς τέκνου, στην Αμάσεια, από ένα ζεύγος, που όλα τα παιδιά τους γεννιόνταν πεθαμένα. Ο Πατριάρχης Ευτύχιος τους έχρισε με το Μύρο από την εικόνα της Παναγίας τους ευχήθηκε και μάλιστα προέβλεψε ότι το παιδί που θα γεννηθεί και τους προέτρεψε να το βαπτίσουν με το όνομα Πέτρος. Όπως και έγινε.

Το ζευγάρι κατέφυγε και πάλι στον Άγιο, ο οποίος τους έχρισε με το μύρο και απέκτησαν και δεύτερο παιδί και πρότεινε στους γονείς να το βαπτίσουν Ιωάννη. Το διπλό αυτό θαύμα έγινε γνωστό στην ευρύτερη περιοχή και κορυφώθηκε ο σεβασμός των ανθρώπων πρός την εικόνα, με αποτέλεσμα να συρρέουν πλήθη ασθενών για να λάβουν τη θαυματουργική θεραπεία από το μύρο της εικόνας της Θεοτόκου.
Με το μύρο της εικόνας ο Πατριάρχης Ευτύχιος θεράπευσε τον κωφάλαλο υιό ενός ιερέως, δαιμονισμένους, βρέφη ετοιμοθάνατα, τυφλούς, άλαλους, κυρίως παιδιά. Η φράση "χρίσας τω αγίω μύρω της αχράντου δεσποίνης ημών Θεοτόκου" επαναλαμβάνεται περισσότερες από τριάντα φορές στο βίο του αγίου Ευτυχίου.

Μία ακόμα μαρτυρία για τη θαυματουργό εικόνα στη Σωζόπολη προέρχεται από τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Γερμανό Α' (715-730, τιμάται ως Άγιος την 12η Μαΐου). Ο  Γερμανός πατριαρχεύει κατά τους χρόνους της εικονομαχίας, και σε επιστολή του πρός τον Επίσκοπο Κλαυδιουπόλεως  Θωμά  γράφει χαρακτηριστικά ότι μεταξύ των άλλων θαυμαστών γεγονότων που επιτελούν οι εικόνες είναι τα θαύματα που γίνονται με το μύρο που αναβλύζει από την παλάμη της Παναχράντου Θεοτόκου, που είναι αγιογραφημένη στην εικόνα που υπάρχει στη Σωζόπολη της Πισιδίας. 
Τα θαύματα αυτά είναι ολοφάνερα, κανείς δέν μπορεί να εκφράσει αμφιβολία ή αντίρρηση, διότι πολλοί τα είδαν και τα επιβεβαιώνουν.
Η επιστολή αυτή αναγνώστηκε αργότερα, κατά την 7η Οικουμενική Σύνοδο (787), ως βασικό επιχείρημα κατά της εικονομαχίας και υπέρ της απόδοσης τιμής στις ιερές εικόνες.


Από τον 8ον αιώνα και μετά δέν σώζονται μαρτυρίες για την θαυματουργή εικόνα σε βυζαντινά κείμενα. Πολλούς αιώνες αργότερα υπάρχει η πληροφορία ότι εικόνα της Παναγίας Πισιδιώτισσας κατείχε η μητέρα του Τσάρου Μιχαήλ Federovich Romanov, η οποία εκάρη μοναχή με το όνομα Μάρθα. μετά τον θάνατό της η εικόνα αποθησαυρίστηκε στη Νέα Μονή του Σωτήρος (Novospassky) στη Μόσχα, μέχρι το 1917. Η εικόνα χάθηκε μετά την επικράτηση του Σοβιετικού Καθεστώτος στη Ρωσσία.

Από το γεγονός ότι στα εκκλησιαστικά Ημερολόγια, μέχρι σήμερα, αναγράφεται ότι την 3/16 Σεπτεμβρίου εορτάζεται η Εικόνα της Παναγίας Πισιδιώτισσας, συμπεραίνεται ότι η εικόνα μεταφέρθηκε κάποτε στη Ρωσία και θα έγινε γνωστή από θαύματά της και εκεί. Άλλωστε αντίγραφά της μόνον στη Ρωσσική Εκκλησία έχουν διασωθεί. Το πρώτο  δε, αντίγραφο της θαυματουργής εικόνας, το οποίον έχουμε φέρει στην Αλάνυα, ιστορήθηκε σε Αγιογραφείο της Μόσχας τον Ιανουάριο του 2014.


Το θαυμαστόν είναι ότι αντίγραφα και αυτής της Εικόνας της Παναγίας της Πισιδιώτισσας επιτελούν θαύματα στις ημέρες μας. Θα παραθέσουμε εδώ το πρώτο, από τα όσα έχουμε πληροφορηθεί.

Στις αρχές Αυγούστου του 2014, ένας υπέρηχος έδειξε ότι το έμβρυο που κυοφορούσε η  Χ.Μ. στον Χολαργό είχε σοβαρό πρόβλημα  στον πνεύμονα. Την έπιασε φόβος μεγάλος και απελπισία. Εκείνο ακριβώς το διάστημα έτυχε να μάθει για την Παναγία την Πισιδιώτισσα στην εκκλησία,  και να πάρει ένα αντίγραφο της εικόνας Της. Συγκινήθηκε πολύ από την την ιστορία Της και από το γεγονός ότι προστατεύει τα παιδιά και άρχισε να προσεύχεται για το πρόβλημα του κυοφορουμένου βρέφους της"

Όταν έφθασε η στιγμή του τοκετού και γεννήθηκε το βρέφος, εισήχθη αμέσως στη Μονάδα Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών. Το έβαλαν σε θερμοκοιτίδα με οξυγόνο και δεν  άφησαν τη μητέρα καθόλου να το κρατήσει. Μετά από τρείς εβδομάδες οι γιατροί αποφάσισαν να κάνουν αξονική και οι εξετάσεις έδειξαν ότι υπάρχει όγκος και θα πρέπει να χειρουργηθεί, χωρίς να ξέρουν σίγουρα και να εγγυηθούν ότι ένα βρέφος θα μπορούσε να αντέξει μια τόσο δύσκολη εγχείρηση.


Ημερομηνία για το χειρουργείο ορίστηκε από τους γιατρούς η 3η Σεπτεμβρίου του 2014 (ημέρα εορτής της Παναγίας της Πισιδιώτισσας). Οι γονείς ήταν σε κατάσταση τραγική. Επικοινώνησαν  με τον Πατέρα της Εκκλησίας, που τους είχε δώσει την εικόνα, εκείνος τους έστειλε την Παράκληση της Παναγίας της Πισιδιώτισσας. Όλο το διάστημα προσευχόμασταν για τη ζωή του βρέφους μπροστά στην εικόνα Της. Την παραμονή της εγχείρησης έκαναν έναν τελευταίο υπέρηχο στο βρέφος για να επιβεβαιώσουν αυτά που ήδη πίστευαν. Ο υπέρηχος αυτός όμως ανέτρεψε τα πάντα! Όχι, δεν επρόκειτο για όγκο! Ήταν κάτι αθώο που θα μπορούσε ν΄ αφαιρεθεί όταν το βρέφος θα μεγάλωνε σε μια επέμβαση εύκολη πια. Το πρόβλημα όμως με τη δυσχέρεια αναπνοής του μωρού παρέμενε και δεν ήξεραν πώς να το αντιμετωπίσουν!


Την Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου, ανήμερα της Παναγίας της Πισιδιώτισσας, έκαναν άλλη μια ύστατη προσπάθεια στο νοσοκομείο να αποσυνδέσουν το μωρό από το οξυγόνο και το μωρό άρχισε ν' αναπνέει μόνο του. Η κατάστασή του σταθεροποιήθηκε και αντί να εγχειρίζεται εκείνη την ημέρα, η μανούλα του το κράτησε για πρώτη φορά στην αγκαλιά της. 

Αλλά και όταν ενα μήνα μετά πήγαν το μωρό για έλεγχο-υπέρηχο δεν βρέθηκε τίποτε. "Δεν το βλέπω! Τί έγινε;" ήταν τα λόγια του γιατρού!  Όλοι δόξασαν  το όνομα του Θεού και τη Χάρη Της Παναγίας Της Πισιδιώτισσας που όπως φάνηκε εισάκουσε τις προσευχές τους και τις Παρακλήσεις τους. Από τόυε το νήπιο δεν παρουσιάζει κανένα πρόβλημα.

Το μωρό σήμερα χαίρει άκρας υγείας! Το διεπίστωσα και ο ίδιος κατά την επίσκεψή μου στο σπίτι του και το αντίκρυσα στην αγκαλιά της μητέρας του γερό και χαμογελαστό!
Θαυμαστός ο Θεός! Ας ευχαριστούμε την στοργική Μητέρα μας, την Παναγία μας, για όλα τα θαυμαστά που επιτελεί.


Δείτε επίσης:

Alanya Orthodox 
Türkçe dilinde Ortodokslukla ilgili metinler - Orthodoxy in Turkish - Ορθοδοξία στα τουρκικά 

Συγκλονιστική αφήγηση για την ανακομιδή των ιερών λειψάνων του Αγ.Νεκταρίου (3 Σεπτ.) 
Η ζωή του Αγίου Νεκταρίου μέσα από αγιογραφίες 
Καλή χρονιά (1 Σεπτεμβρίου), άγιος Μάμας, μνήμη π. Σεραφείμ Ρόουζ κ.π.ά. - Επανάσταση 3ης Σεπτεμβρίου...
Άγιος Άνθιμος Νικομηδείας & άλλοι άγιοι στις 3 του Σεπτέμβρη 
 
Μπαίνοντας ο Σεπτέμβριος, ο 1ος μήνας, ο μήνας των Γενεθλίων της Παναγίας 
Η Παναγία των Ελλήνων! (αφιέρωμα)
Σύντομη βιογραφία της Παναγίας
Ορθόδοξες Παναγίες απ' όλο τον κόσμο
Εμφανίσεις και θαύματα της Παναγίας ανά τους αιώνες 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου