- Τι είναι δηλαδή; Κάτι σαν εθνική εορτή;
- Όχι "σαν"!...
(Από το "Μεγάλο μας Τσίρκο", αναφορά στην 3η Σεπτεμβρίου)
Αννίτα Ν.Πρασσά
Γενικών Αρχείων Κράτους Ν. Μαγνησίας
Ελευθεροτυπία, Περιοδικό Ιστορικά, «Η Επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου», τεύχος 47, 7 Σεπτεμβρίου 2000.
Αργολική Βιβλιοθήκη Εμείς από Κλασσικοπερίπτωση
Η απολυταρχική διακυβέρνηση του Όθωνα, η πτώχευση του ελληνικού Δημοσίου το 1843 και η εκβιαστική τακτική των ξένων δανειστών, συνέτειναν στην επιδείνωση της κοινωνικής και πολιτικής κατάστασης στη χώρα.
Η στρατιωτική εξέγερση υπό τον συνταγματάρχη Καλλέργη με την προτροπή του Μακρυγιάννη, την ενθάρρυνση των ξένων πρεσβειών και τη συμπόρευση των πολιτικών ηγετών, ανάγκασαν τον Όθωνα να δεχτεί τη συγκρότηση συντακτικής εθνοσυνέλευσης η οποία ψήφισε το Σύνταγμα του 1844.
Τα γεγονότα της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 ήταν αποτέλεσμα της συσσωρευμένης δυσαρέσκειας κατά της απολυταρχίας του Όθωνα. Ενώ αρχικά οι αρχηγοί της συνωμοσίας σκόπευαν να εξεγερθούν στις 25
Μαρτίου 1844, αναγκάστηκαν να κινηθούν νωρίτερα, φοβούμενοι ότι το
μυστικό τους είχε προδοθεί. Τα μέτρα των ανακτόρων επέσπευσαν κατά πολύ
το κίνημα. Η απόφαση για τη σύσταση έκτακτου στρατοδικείου,
το οποίο το πρωί της 3ης Σεπτεμβρίου θα δίκαζε 83 επιφανή πολιτικά και
στρατιωτικά πρόσωπα με σκοπό την αποτροπή της λαϊκής εξέγερσης, οδήγησε
τους επικεφαλής να δράσουν ακριβώς εκείνη την ημέρα. Κατά τον Ασπρέα [i],
η κυβέρνηση φάνηκε διστακτική στη συγκεκριμένη περίσταση και έχασε ...
πολύτιμο χρόνο, παρακολουθώντας τους αρχηγούς της συνωμοσίας και
πιστεύοντας ότι η σύσταση του έκτακτου στρατοδικείου και ο διορισμός των
δικαστών έφθανε για να αποθαρρύνει τους συνωμότες και να σταματήσει τις
ενέργειές τους.
Αντίθετα, οι τελευταίοι αντέδρασαν πολύ μεθοδικά. Λίγο πριν από την έκρηξη της επανάστασης, μύησαν τον Σκαρβέλη, αρχηγό του πεζικού, και τον Σχινά, αρχηγό του πυροβολικού. «Υπό
τας συνθήκας ταύτας η επανάσταση η αποσκοπήσασα και επιτυχούσα την
ανατροπήν της απολύτου μοναρχίας, εξερράγη νύκτα της 2ας Σεπτεμβρίου υπό
χαρακτήρα απολύτως στρατιωτικόν»[ii]. Ο βασιλιάς,
μολονότι γνώριζε για τη συνωμοσία, είχε καθυστερήσει τις συλλήψεις.
Είναι πολύ πιθανό ότι φοβόταν τη λαϊκή αντίδραση σε περίπτωση σύλληψης
και δίκης επιφανών, που προέρχονταν και από τα τρία κόμματα, θεωρούσε
ότι κάθε προσπάθεια καταστολής της συνωμοσίας θα προξενούσε λαϊκή
εξέγερση και τα γεγονότα που ακολούθησαν, δικαίωσαν βεβαίως τους φόβους
και τις ανησυχίες του.
Η ανώτατη στρατιωτική διεύθυνση των επαναστατικών δυνάμεων είχε ανατεθεί στον Δημήτριο Καλέργη, ο οποίος λίγο πριν από τα μεσάνυχτα της 2ας Σεπτεμβρίου, αφού εξαπάτησε τους κατασκόπους της κυβέρνησης, συγκάλεσε το ιππικό σύνταγμα. Ανάμεσα στους αξιωματικούς, παρευρισκόταν και ο διοικητής της Σχολής Ευελπίδων, Σπυρομήλιος. Ο Καλλέργης εξέθεσε την κρισιμότητα της κατάστασης στην οποία βρισκόταν το έθνος, τόνισε ότι έπρεπε να τον ακολουθήσουν όλοι στο κίνημα, για το οποίο ήταν ενημερωμένοι οι αξιωματικοί του στρατού, και ότι θα έπρεπε ή να πετύχουν ή να πεθάνουν. Με το σύνθημα «Ζήτω το Σύνταγμα»,[iii] ενθουσίασε τους αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και στρατιώτες, οι οποίοι αμέσως το ενστερνίστηκαν. Ο Σκαρβέλης είχε παρατάξει το τάγμα των ακροβολιστών και περίμενε, ο δε Σχινάς περίμενε, ως επικεφαλής του πυροβολικού.
Το σύνθημα της εκκίνησης ήταν δυο πυροβολισμοί, μετά τους οποίους όλα τα στρατιωτικά σώματα θα ξεκινούσαν από διάφορα σημεία, κατά των ανακτόρων. Στη μια μετά τα μεσάνυχτα, ο Καλλέργης έδωσε το σύνθημα και ξεκίνησε συνοδευόμενος από μουσική, τύμπανα και σάλπιγγες.
«Δια των οδών της πρωτευούσης δεν διήλαυνε σώμα στασιάσαντος στρατού, αλλά στρατός θριαμβευτικής πορείας. Οι στρατιώται εκραύγαζον «Ζήτω το Σύνταγμα» και οι πολίται έκπληκτοι απήντουν δια της αυτής ζητωκραυγής. Αλλά και οι μεν και οι δε εγνώριζον μόνον την λέξιν, ολίγιστοι δε ίσως και το πολίτευμα, το οποίον διηυθύνοντο να επιβάλουν βία εις το Στέμμα. Η μόνη υποληφβείσα συντεταγμένη δύναμις εν τη πρωτευούση, ήτις παρέμεινε πιστή εις το Στέμμα ήτο η της χωροφυλακής»[iv].
Ο Καλλέργης, στο μεταξύ, είχε διατάξει να
ανοίξουν τη φυλακή του Μεντρεσέ και να απελευθερώσουν τους
κρατούμενους, και παράλληλα είχε στείλει αποσπάσματα στρατιωτών για να
καταλάβουν τα υπουργεία, την Εθνική Τράπεζα, το Δημόσιο Ταμείο, το
Νομισματοκοπείο και ένα σώμα του ιππικού για να ελευθερώσει τον
Μακρυγιάννη. Ο Μακρυγιάννης ήταν αποκλεισμένος στο σπίτι του, περικυκλωμένος από τη χωροφυλακή.
Παρά τον κλοιό, ορισμένοι φίλοι του είχαν καταφέρει να μπουν στο σπίτι
του, προκειμένου να ενισχύσουν την άμυνά του. Οι χωροφύλακες τότε
άρχισαν να πυροβολούν και οι έγκλειστοι ανταπέδωσαν. Κατά την ανταλλαγή
των πυρών, σκοτώθηκε ένας ενωμοτάρχης, ο μόνος νεκρός κατά τη διάρκεια
της επανάστασης. Όταν όμως έφθασε ο στρατός, οι χωροφύλακες υποχώρησαν
και ο Μακρυγιάννης μπόρεσε να βγει έξω με τους δικούς του. Στη πλατεία μπροστά από τα ανάκτορα είχε συγκεντρωθεί πλήθος λαού, φωνάζοντας συνθήματα.
Μολονότι ο Όθων – αδυνατώντας να εκτιμήσει την κατάσταση- είχε δώσει εντολή στη φρουρά των ανακτόρων να διαλύσει το στρατό που είχε περικυκλώσει τα ανάκτορα, δεν εισακούστηκε. Προσπάθησε να επικοινωνήσει με το στρατό και το πυροβολικό μέσω του υπουργού των Στρατιωτικών, Βλαχόπουλου, και του υπασπιστή του, Γαρδικιώτη Γρίβα, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Όταν ο Βλαχόπουλος πλησίασε τον Καλλέργη και τους στρατιώτες, προσπαθώντας να τους πείσει να διαλυθούν, συνελήφθη και φυλακίσθηκε μαζί με τον Γαρδικιώτη Γρίβα, κατόπιν διαταγής του Καλλέργη.
Αργά τη νύχτα, ο βασιλιάς εμφανίστηκε μαζί με το συνταγματάρχη Ες (Hess) σε ένα παράθυρο του πρώτου πατώματος που έβλεπε προς την πλατεία και ρώτησε τον Επικεφαλής Καλλέργη τι ζητούσε. Ο τελευταίος, πάντοτε έφιππος, του απάντησε:
«Μεγαλειότατε, ευδοκήσατε να ικανοποιήσετε την αίτησιν του στρατού και του λαού, ομογνωμόνως ζητούντων Σύνταγμα» [v].
Ο Όθων απάντησε οργισμένος «Ας διαλυθώσι και θέλω μεριμνήση περί της αιτήσεώς των»,
απάντηση που ήταν φυσικά αδύνατον να γίνει δεκτή και που συγχρόνως
δείχνει τον τρόπο με τον οποίο προσέγγιζε την κατάσταση. Οι
συγκεντρωμένοι, βεβαίως, ήταν αποφασισμένοι να λάβουν την απάντηση μέσα
στην ίδια νύχτα και οι διοικητές των στρατιωτικών δυνάμεων αρνήθηκαν να
απομακρυνθούν. Ο Καλλέργης απάντησε: «Μεγαλειότατε, δεν θέλουν διαλυθή, έως ου η Υ.Μ. δεν αποφασίση μετά του Συμβουλίου της Επικρατείας». Τότε παρενέβη ο Ες, που προξένησε την οργή του Καλλέργη, ο οποίος τον κατηγόρησε «ως παραίτιον και συμμέτοχον της δεινής θέσεως εις την οποίαν είχον επιβούλως καταντήσει τον βασιλέα οι αυλικοί του και τον διέταξε να απέλθη από της θυρίδος»[vi].
Ο Ες και ο βασιλιάς, μέσα στο παλάτι και
μπροστά στην ανένδοτη στάση των στρατιωτικών, αποφάσισαν να στείλουν το
διαγγελέα του βασιλιά, Στάινστορφ, για να διατάζει τον Σχινά να φέρει τα
πυροβόλα. Ο τελευταίος όμως συνέταξε το πυροβολικό στην πλατεία, στο
πλευρό των επαναστατών υπό το σύνθημα «Ζήτω το Σύνταγμα». Έτσι, όλα τα
σώματα της φρουράς συνενώθηκαν πλέον στο κίνημα. Το πλήθος του λαού που
συνέρρεε προς την πλατεία αυξανόταν όλο και περισσότερο και εκφράζοντας
τον ενθουσιασμό του.
«Όλοι ήσαν ενησχολημένοι να εκφράσωσι τον ενθουσιασμόν των, ως αν είχαν ήδη το Σύνταγμα ανά χείρας. Αι κραυγαί υπέρ του Συντάγματος εσυγχέοντο μετά της στρατιωτικής μουσικής, ήτις δεν έπαυε παιανίζουσα και ούτως η συνάθροισις ενέφαινε μάλλον χαρακτήρα πανηγύρεως, παρά την τρομεράν των επαναστάσεων εικόνα» [vii].
Στις 3 η ώρα το πρωί, συγκλήθηκε το Συμβούλιο της Επικρατείας,
για να επικυρώσει και να νομιμοποιήσει τις επαναστατικές πράξεις. Ο
στρατός έθεσε υπό επιτήρηση τα σπίτια των υπουργών και κάλεσε τους
συμβούλους της Επικρατείας να εισέλθουν στην αίθουσα συνεδριάσεων, όπου
είχαν ήδη προσέλθει οι Μεταξάς,Ζωγράφος, Παλαμήδης και Ψύλλας.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, η οποία άρχισε στις 3 το πρωί, ο
στρατός φρουρούσε το κτίριο, ενώ μέσα στο κτίριο παρευρίσκονταν οι
Μακρυγιάννης, Σπυρομήλιος και άλλοι αξιωματικοί, αποκλείοντας κάθε
εισβολή από έξω και εμποδίζοντας πιθανή αποχώρηση συμβούλων. Στο τέλος
της συνεδρίασης, συντάχθηκε προκήρυξη η οποία αναγνώριζε το κίνημα,
καθιστούσε το Συμβούλιο συνυπεύθυνο, καθησύχαζε τον λαό και το στρατό
και τους ενέπνεε θάρρος.
«Λαός και στρατός είχον ήδη ό,τι επεθύμουν, την νομιμότητα αντιπροσωπευομένην από εν νομοθετικόν σώμα, το οποίον εις την κατάστασιν ταύτην, την άνευ κυβερνήσεως, ανελάμβανε την διεύθυνσιν των πραγμάτων και εξησφάλιζε την κοινήν ησυχίαν» [viii].
Εκτός από την προκήρυξη, το Συμβούλιο συνέταξε και μια αναφορά προς το βασιλιά με την οποία ζητούσε την παραχώρηση του Συντάγματος. Επίσης, το Συμβούλιο ψήφισε ορισμένα διατάγματα με τα οποία καθοριζόταν η σύγκληση της Εθνοσυνέλευσης
σε διάστημα ενός μηνός, η σύνθεση του προσωρινού υπουργείου, η
εξουσιοδότηση του υπουργείου να συγκαλέσει την Εθνοσυνέλευση, η παύση
των μελών του προηγούμενου υπουργικού συμβουλίου, ο καθορισμός του όρκου
του στρατού και των πολιτικών αρχών, καθώς και η απόλυση από τις
δημόσιες υπηρεσίες όλων των ξένων, εκτός από τους παλιούς φιλέλληνες [ix]. Το Συμβούλιο της Επικρατείας, ύστερα από πρόταση του Κ. Ζωγράφου, εξέλεξε επιτροπή αποτελούμενη από τους Γ. Κουντουριώτη, Λ. Μαυρομιχάλη, Γ. Λινιάνα, Γ. Ψύλλα, Αν.Λόντο και το γραμματέα του Συμβουλίου, Κ. Προβελέγγιο, η οποία θα παρουσίαζε τις αποφάσεις του στο βασιλιά, ο οποίος με τη σειρά του θα επικύρωνε και θα υπέγραφε.
Η επιτροπή αυτή παρουσίασε τις αποφάσεις του Συμβουλίου στο βασιλιά, ο οποίος ζήτησε να συμβουλευθεί, πριν απαντήσει, τους πρεσβευτές, τους ξένους πρεσβευτές. Το αίτημα αυτό, όπως ήταν αναμενόμενο, δεν έγινε δεκτό. Αντίθετα, επέμειναν στον Όθωνα να απαντήσει το συντομότερο δυνατόν και να υπογράψει το διάταγμα για τη σύγκληση της Εθνικής Συνέλευσης, η οποία θα συνέτασσε το Σύνταγμα του ελληνικού κράτους.
Όταν δε αργότερα οι πρεσβευτές
ζήτησαν να μπουν στα ανάκτορα και να επικοινωνήσουν με το βασιλιά
(γεγονός που προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση στο παρευρισκόμενο πλήθος), ο
Καλλέργης τους απαγόρευσε την είσοδο, φοβούμενος ότι θα επηρέαζαν
αρνητικά τον Όθωνα. Τους τόνισε ότι δεν μπορούσε να επιτρέψει την
είσοδο σε κανέναν, αν πρώτα δεν αποφάσιζε το Συμβούλιο της Επικρατείας
με το βασιλιά, ενώ παράλληλα τους διαβεβαίωσε ότι ο βασιλιάς δεν
διατρέχει κανέναν κίνδυνο.
«Σύμφωνα με τον Πισκατόρυ (Piscatory), ο (Ρώσος) Κατακάζης (Catacasy) έδειχνε καταπτοημένος, μάλλον επειδή φαινόταν ότι ο Όθων δεν θα παραιτούνταν, ο (Άγγλος) Λάιονς (Lyons) δικαιολογούσε τους πάντες και τα πάντα, ο πρεσβευτής της Πρωσίας κατέκρινε τους πάντες και τα πάντα, ο Πρόκες-Οστεν (Prokesch Osten) καταδίκαζε τις πράξεις αλλά δικαιολογούσε τους ανθρώπους» [x].
Οι πρεσβευτές των Προστάτιδων Δυνάμεων,
Αγγλίας, Γαλλίας και Ρωσίας, σύμφωνα με τον Μακρυγιάννη, γνώριζαν για
τη συνωμοσία και, όπως ο ίδιος τους είχε παρουσιάσει διαφορετικά στον
καθέναν την κατάσταση, περίμεναν και ήλπιζαν ότι η συνωμοσία θα
προωθούσε τελικά τις επιδιώξεις της κυβέρνησης του καθενός. Πάντως, οι
περισσότεροι υποψιάζονταν ανάμιξη του Κατακάζη, πιστεύοντας ότι
επιθυμούσε την αντικατάσταση του Όθωνα με ορθόδοξο πρίγκιπα.
Ορισμένοι υποψιάζονταν ανάμιξη του Λάιονς και, κατά τον αγγλόφιλο Δραγούμη, ο Καλλέργης απαγόρευσε την είσοδο των πρεσβευτών στα ανάκτορα ύστερα από υπόδειξη του γραμματέα της αγγλικής πρεσβείας, Γκρίφιθς (Griffiths). Η αυστριακή διπλωματία διατύπωσε κατηγορίες κατά του, υπεράνω υποψίας, Πισκατόρι. Το γεγονός, όμως, ότι οι πρεσβευτές δεν διαμαρτυρήθηκαν, ισοδυναμεί με ηθική υποστήριξη προς την επανάσταση. Ο βασιλιάς είχε πλέον πεισθεί ότι «είχεν απογυμνωθεί από πάσης στρατιωτικής και πολιτικής δυνάμεως» και «ή έπρεπεν να υποκύψει ή να αποφασίση την απομάκρυνσιν αυτού από τον θρόνον». Από την άλλη πλευρά, κατά τον Ασπρέα [xi], «το γόητρον του Στέμματος βαρέως πληγέν περιεσώζετο κακώς δια του διατάγματος εκείνου». Ο βασιλιάς, όπως υποστήριζε αργότερα, προτιμούσε την παραίτηση, αλλά φοβήθηκε ότι η αναχώρησή του θα οδηγούσε σε αναρχία.
Πράγματι, ύστερα και από την επέμβαση της βασίλισσας Αμαλίας, ο Όθων δέχθηκε να υπογράψει το διάταγμα για τη σύγκληση της Εθνικής Συνέλευσης, έπαυσε τους υπουργούς της κυβέρνησης, που ήταν η τελευταία κυβέρνηση της απόλυτης μοναρχίας, και ανέθεσε το σχηματισμό νέας κυβέρνησης στον Α. Μεταξά.
Το νέο υπουργικό συμβούλιο, στο οποίο συμμετείχαν κορυφαία στελέχη της επανάστασης και στο οποίο εκπροσωπούνταν και τα τρία κόμματα, είχε ως εξής: Πρόεδρος και υπουργός των Εξωτερικών ο Α. Μεταξάς, υπουργός των Στρατιωτικών ο Αν. Λόντος, των Ναυτικών ο Κωνσταντίνος Κανάρης, της Δικαιοσύνης ο Λέων Μελάς, των Εκκλησιαστικών και της Παιδείας ο Μιχαήλ Σχινάς, των Οικονομικών ο Δρόσος Μανσόλας και των Εσωτερικών ο Ρήγας Παλαμήδης.
Ο Καλλέργης δεν συμμετείχε στο
κυβερνητικό σχήμα, αλλά ανέλαβε την ανώτατη διοίκηση της φρουράς. Μετά
την ορκωμοσία των νέων υπουργών, ζητήθηκε από τον Όθωνα η υπογραφή δυο
νέων διαταγμάτων, σύμφωνα με τα οποία καθιερωνόταν η 3η Σεπτεμβρίου ως
εθνική εορτή και απονέμονταν τιμητικές διακρίσεις
στους συνωμότες. Ο βασιλιάς πάλι αρνήθηκε την υπογραφή των τόσο
προσβλητικών – κατά τη γνώμη του- διαταγμάτων και ζήτησε τη γνώμη των
πρεσβευτών, τονίζοντας ότι προτιμούσε να παραιτηθεί υπέρ του αδελφού
του. Οι πρεσβευτές, αδυνατώντας να πείσουν τους υπουργούς να αποσύρουν
τα περιμάχητα διατάγματα, ύστερα και από την επιμονή του Καλλέργη
κατάφεραν να μεταπείσουν το βασιλιά.
Στο σημείο αυτό, είναι χαρακτηριστική για τη νοοτροπία και τον τρόπο σκέψης του Όθωνα η αντίδρασή του, όπως την περιγράφει ο Πισκατόρι προς τον Γκιζό:
«Παρετήθην όλων των προνομίων μου. Δεν είμαι πλέον βασιλεύς, [...] εφ’ όσον μου επέβαλον τους Υπουργούς, Εθνικήν Συνέλευσιν, Σύνταγμα, εφ’ όσον ο στρατός έπαυσε να με υπάκουη» [xii].
Στο μεταξύ, το πλήθος του λαού που ήταν
συγκεντρωμένο από το πρωί στην πλατεία ζητούσε επίμονα να βγει ο
βασιλιάς με τους υπουργούς του στον εξώστη, γιατί διαφορετικά απειλούσε
ότι θα παραβιάσει τις πόρτες των ανακτόρων. Οι υπουργοί τότε
καθησύχασαν το λαό, λέγοντας ότι τα αιτήματα είχαν όλα γίνει αποδεκτά
και μετά άρχισε να αποχωρεί ήρεμος. Στις 3 το μεσημέρι, διαλύθηκε και ο
στρατός, που και αυτός βρισκόταν ακόμη εκεί, δεχόμενος τις ζητωκραυγές
του συγκεντρωμένου λαού.
Η επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 ήταν μια επανάσταση σχεδόν αναίμακτη [xiii], στην οποία συμμετείχαν ενωμένοι στρατός και λαός. Φυσικά, η ειρηνική και ήπια εξέλιξή της ήταν αποτέλεσμα τύχης, όπως υποστηρίζει ο Μ. Στασινόπουλος [xiv]. Όπως χαρακτηριστικά παρατηρούσε η εφημερίδα «Αθηνά»,
«[...] οι Έλληνες έδειξαν πόσον προέβησαν εις τον πολιτισμόν, πόσον κατενόησαν τα δικαιώματά των και τον τρόπον, καθ’ ον πρέπει να τ’ αποκτήσωσι, χωρίς ν’ αφήσωσιν ουδεμία κηλίδα εις την ιστορίαν. Δέκα έτη τους εσυκοφάντησαν ως ανθρώπους πλήρεις παθών και μίσους και δόλου, τους εξηυτέλισαν, ως υπομένοντας την δουλείαν και την διαφθοράν, και εις μιαν ημέραν έδειξαν ούτοι πόσον είναι ζηλότυποι της ελευθερίας των, πόσον είναι επιεικείς μετά την νίκην, πόσον είναι γενναίοι προς τους προξένους της δυστυχίας των».[xv]
Η επανάσταση και τα αποτελέσματά της
γρήγορα διαδόθηκαν σε ολόκληρη τη χώρα, προξενώντας ενθουσιασμό.
Σύντομα, απολύθηκαν όσοι Βαυαροί παρέμεναν ακόμη στις θέσεις τους, οι
οποίοι μάλιστα απομακρύνθηκαν και από τη χώρα.
"Ν": Έχει σχέση: Μνήμη (αγίου) Χριστοφόρου του Παπουλάκου
"Ν": Έχει σχέση: Μνήμη (αγίου) Χριστοφόρου του Παπουλάκου
Υποσημειώσεις
[i] Γεώργιος Κ. Ασπρέας, Πολιτική Ιστορία της Νεωτέρας Ελλάδος 1821-1928, τ. Α’ 1821-1865. Αθήναι 1930, σ. 160 επ.
[ii] Ο.π., σ. 161.
[ii] Ο.π., σ. 161.
[iii] John Petropoulos, Πολιτική και συγκρότηση κράτους στο ελληνικό βασίλειο (1833-1843), Αθήνα (ΜΙΕΤ), 1985, σ. 576-577.
[iv] Ο.π., σ. 162.
[v] Ο.π.
[vi] Αθηνά, 8.9.1843. Πρβλ. Γ. Φιλάρετος και Ε. Λυκούδης, Σύνταγμα της Ελλάδος μετά εισαγωγής και σχολίων κατ’ άρθρα υπό Γεωργίου Ν. Φιλαρέτου (στο εξής: Εισαγωγή Γ. Φιλαρέτου), Αθήναι 1889, σ. 65.
[vii] Εισαγωγή Γ. Φιλάρετου, σ. 66.
[vii] Εισαγωγή Γ. Φιλάρετου, σ. 66.
[viii] Ο.π., σ. 68.
[ix] Για τον «εκβαυαρισμό» της Ελλάδας επί Όθωνος βλ. Γεώργιος Ν. Φιλάρετος, Ξενοκρατία και Βασιλεία εν Ελλάδι (1821-1897), Αθήναι 1897, σ. 82 επ.
[x] Petropoulos, ο.π., σ. 580. Πρβλ. Δημήτριος Α. Πετρακάκος, Κοινοβουλευτική Ιστορία της Ελλάδος, τ. Β’, Οθώνειος Περίοδος (1833-1862), Αθήναι, σ. 292-293.
[x] Petropoulos, ο.π., σ. 580. Πρβλ. Δημήτριος Α. Πετρακάκος, Κοινοβουλευτική Ιστορία της Ελλάδος, τ. Β’, Οθώνειος Περίοδος (1833-1862), Αθήναι, σ. 292-293.
[xi] Ασπρέας, ο.π., σ. 163.
[xii] Ιωάννης Χρ. Πούλος, «Η Επανάστασις της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 επί τη βάσει των γαλλικών αρχείων». Δελτίον της Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος, τ. ΙΑ’ (1956), σ. 244, Petropoulos. ο.π., σ. 581, Παύλος Πετρίδης, Νεοελληνική Πολιτική Ιστορία 1828-1843, τ. Α’, τ.χ. 1, Θεσσαλονίκη (Παρατηρητής), σ. 232, ο ίδιος, Πολιτικοί και συνταγματικοί θεσμοί στη νεότερη Ελλάδα (1821-1843), Θεσσαλονίκη (University Studio Press) 1990, σ. 237.
[xiii] Όπως έχει προαναφερθεί, σκοτώθηκε μόνο ο χωροφύλακας έξω από την κατοικία του Μακρυγιάννη.
[xiii] Όπως έχει προαναφερθεί, σκοτώθηκε μόνο ο χωροφύλακας έξω από την κατοικία του Μακρυγιάννη.
[xiv] Μ. Δ. Στασινόπουλος, Το πρώτον σχέδιον καταστατικής μεταρρυθμίσεως της μοναρχίας του Όθωνος, Αθήναι 1968, σ. 75.
[xv] Δημοσιεύεται στο Εισαγωγή Γ. Φιλάρετου, σ. 70.
Τραγούδια για τις 3 του Σεπτέμβρη και το Μακρυγιάννη
Φίλοι κι αδέρφια
Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης (όλοι εδώ)
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος
Πρώτη εκτέλεση: Νίκος Ξυλούρης (από τη μνημειώδη θεατρική επιθεώρηση Το Μεγάλο μας Τσίρκο)
Θα σε ξανάβρω στους μπαξέδες (το τραγούδι αναφέρεται στο στρατηγό Μακρυγιάννη)
Στίχοι: Μάνος Ελευθερίου (όλοι εδώ)
Μουσική: Ηλίας Ανδριόπουλος
Πρώτη εκτέλεση: Άλκηστις Πρωτοψάλτη & Αντώνης Καλογιάννης
Μπάρμπα Γιάννη Μακρυγιάννη
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος
Εκτέλεση: Νίκος Ξυλούρης
Ξέρω ότι αφορμή για τη συγκεκριμένη ανάρτηση στάθηκε η επέτειος, αλλά εφόσον δε συνηθίζεις να γράφεις για καθαρά ιστορικά θέματα, και δεδομένης της νέας βαυαροκρατίας στο ελληνικό κράτος κρίνω την επιλογή σου για ένα μικρό ιστορικό διάλειμμα ως ΟΛΑ ΤΑ ΛΕΦΤΑ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΙ ΣΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ!
Θα μπορούσα να είχα κάνει ακριβώς το ίδιο σχόλιο.Συμφωνώ και επαυξάνω.
ΑπάντησηΔιαγραφήVenceremos με τον ένα ή τον άλλον τρόπο, γρήγορα εύχομαι. Και κουράγιο. Τουλάχιστον στο (εντελώς)τέλος θα περάσει του Κυρίου.Ευτυχώς!
Σας ευχαριστώ, αδελφοί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο συγκεκριμένο θέμα θεωρώ πως έχει και πνευματική διάσταση, όπως και κάθε ιστορικό θέμα δηλαδή, αν μου επιτρέπετε.
Η ιστορία, κατά την ταπεινή μου γνώμη, είναι πρωτίστως πνευματική υπόθεση (αφορά δηλ. στη σωτηρία ή την απώλεια της ψυχής των ανθρώπων ή ενός εκάστου ανθρώπου, στη διεκδίκησή του από τον αρπακτικό διάβολο και τους ανθρώπους-όργανά του και στην αντίσταση των ανθρώπων του Θεού) και μόνο δευτερευόντως πολιτική, κοινωνική ή οικονομική.
Για το συγκεκριμένο θέμα φυσικά μέτρησε και η επικαιρότητά του, όπως επισημαίνετε κι εσείς με την ευχή "και στα δικά μας". Συνεύχομαι επαυξητικά. Ο Θεός βοηθός. Και ας είναι αναπαυμένοι οι πρωταγωνιστές εκείνων των γεγονότων, εκατέρωθεν.