Το μαρτύριο του αγίου Αρέθα και των συν αυτώ. Έργο του Πέρη Ιερεμιάδη (ζωγραφική με επεξεργασμένο χώμα). |
Επί
της βασιλείας Ιουστίνου (518-527), βασίλευε στην Αξώμη της Αιθιοπίας ο
άγιος βασιλεύς Ελεσβαάν (Σημείωση: Ονομάζεται επίσης και Κάλεβ Έλλα
Ασμπέχα (520-540). Σχετικά με την πρώτη χριστιανική ιεραποστολή στην
Αιθιοπία, βλ. τον βίο του αγίου Φρουμεντίου [30 Νοεμ.]). Στο γειτονικό
βασίλειο της Ομηρίτιδος στην Ευδαίμονα Αραβία (Σημείωση: Το αρχαίο
βασίλειο του Σαβά, η σημερινή Υεμένη.), η εξουσία ήταν στα χέρια ενός
άνδρα σκληρόκαρδου και πολεμοχαρούς, του Δου-Νοουάς, ο οποίος είχε
ασπασθεί τον Ιουδαϊσμό λαμβάνοντας το όνομα Γιουσούφ, και ο οποίος δεν
έπαυε τις επιδρομές εναντίον του χριστιανικού βασιλείου της Αιθιοπίας.
Μετά από λαμπρές νίκες, ο Ελεσβαάν κατόρθωσε να τον υποτάξει, να
εγκατασταθεί στο βασίλειο του και να τον υποχρεώσει να καταβάλει φόρο
υποτέλειας (518). Μετά από κάποια χρόνια ωστόσο ο Δου-Νοουάς κατάφερε
να συγκεντρώσει μεγάλο στράτευμα και άρχισε τις επιδρομές εναντίον των
χριστιανικών πόλεων που βρίσκονταν στο βασίλειο του για να εξοντώσει
όσους αρνούνταν να αλλαξοπιστήσουν και να ποδοπατήσουν τον τίμιο και
ζωοποιό Σταυρό.
Κατευθύνθηκε
τότε προς την πόλη Ναζράν (Νεγράν) της βορείου Υεμένης, πόλη πλούσια
με πολλούς κατοίκους, που ήταν χριστιανοί από την εποχή της βασιλείας
του Κώνσταντος, υιού του αγίου Κωνσταντίνου του Μεγάλου (337-360).
Επικεφαλής της πόλεως και της γύρω περιοχής ήταν ο Αρέθας, ένας σοφός
και όσιος γέροντας με κατάλευκη γενειάδα, του οποίου όλοι γνώριζαν και
σέβονταν την ενάρετη βιοτή. Αφού ανέπτυξε τους δώδεκα χιλιάδες
στρατιώτες του σε θέση πολιορκίας, ο Δού-Νοουάς άρχισε να προκαλεί τους
υπερασπιστές της πόλεως απειλώντας ότι θα τούς περνούσε όλους από
μαχαίρι αν δεν παραδοθούν και δεν αρνηθούν τήν πίστη τους. Προς μεγάλη
του έκπληξη διαπίστωσε ότι αντί να τούς πτοήσουν, οι απειλές του
ενδυνάμωναν τον ζήλο των χριστιανών να θυσιαστούν για τον Χριστό.
Φοβούμενος ότι μια παρατεταμένη πολιορκία θα του προκαλούσε σημαντικές
απώλειες, αποφάσισε να αλλάξει τακτική και να μεταχειριστεί τέχνασμα. Με
κολακείες και ψευδείς υποσχέσεις κατόρθωσε ο πανούργος να πείσει τους
προύχοντες να του επιτρέψουν να εισέλθει στην πόλη με μικρή συνοδεία
για μια εθιμοτυπική επίσκεψη καθ’ ότι ήταν ηγεμόνας της περιοχής.
Του
άνοιξαν λοιπόν τις πύλες δίνοντας πίστη στις υποσχέσεις του και
εμπιστευόμενοι εαυτούς στην προστασία του Θεού. Ευπροσήγορος και
χαμογελαστός ο Δού-Νοουάς επέδειξε ασυνήθιστη ευγένεια και έπλεξε το
εγκώμιο της πόλεως για τον πλούτο των μνημείων της, την ευημερία και την
ομόνοια των κατοίκων. Φεύγοντας προσκάλεσε τους άρχοντες να
επισκεφθούν την επαύριον το στρατόπεδο του. Όταν την επομένη το πρωί
άνοιξαν τις πύλες για να εξέλθουν οι προύχοντες, επικεφαλής των όποιων
ήταν ο άγιος Αρέθας, ο Δού-Νοουάς διέταξε να τους συλλάβουν όλους.
Εκμεταλλευόμενος την ταραχή και τη σύγχυση των κατοίκων, οι στρατιώτες
του εισήλθαν στην πόλη, την κατέλαβαν και την λεηλάτησαν εν ριπή
οφθαλμού.
Ο άγ. Αρέθας (από εδώ) |
Λίγο
αργότερα, έφθασε στον χώρο του μαρτυρίου μια γυναίκα, μαζί με το
τριετές βρέφος της για να χρησθεί και εκείνη με λίγες σταγόνες από το
αίμα των μαρτύρων. Οι στρατιώτες την συνέλαβαν και την οδήγησαν στον
τύραννο, ο όποιος αμέσως διέταξε να καεί ζωντανή. Ωσάν νεοσσός που έχει
χάσει τη μητέρα του, φώναζε το βρέφος μέσα στη δυστυχία του.
Συγκινημένος από την ομορφιά και τη χάρη του μικρού αγοριού, ο τύραννος
το πήρε στην αγκαλιά του και προσπάθησε να το παρηγορήσει. Το ρώτησε τι
επιθυμούσε πιο πολύ και μεγάλη υπήρξε η έκπληξη του όταν το άκουσε να
ψελλίζει ότι ήθελε να συμμερισθεί το μαρτύριο με τη μητέρα του. «Μα τί
είναι το μαρτύριο;» το ρώτησε ο τύραννος. «Μαρτύριο είναι να πεθάνεις
για τον Χριστό ώστε εκ νέου να ζήσεις». «Ξέρεις, όμως, ποιος είναι αυτός
ο Χριστός;» «Έλα στην εκκλησία και θα σου τον δείξω», απάντησε με
παρρησία το βρέφος. Τίποτε δεν στάθηκε δυνατό να κλονίσει την απόφαση
του νηπίου, που απεδείχθη σοφότερο πολλών γερόντων του κόσμου τούτου. Κι
όταν είδε να ρίχνουν τη μητέρα του στη φωτιά, ξέφυγε με μιας από την
αγκαλιά του τυράννου, έτρεξε στη φωτιά και δίχως δισταγμό εισήλθε στις
φλόγες του πυρός για να βρει τη μητέρα του και να ενωθούν μαζί με τον
Χριστό.
O άγιος Ελεσβαάν (από εδώ & εδώ) |
Το
χριστιανικό στράτευμα πολέμησε ανδρείως και γρήγορα ανακατέκτησε, με
τη βοήθεια του Θεού, την πόλη Ναζράν και την Ομηρίτιδα χώρα (525). Ο
βασιλεύς Ελεσβαάν, που είχε καταστεί όργανο της οργής του Θεού εναντίον
των Εβραίων [= ο Δου-Νοουάς είχε
ασπασθεί τον Ιουδαϊσμό] και των έχθρων των χριστιανών, εγκατέστησε στην πόλη έναν
επίσκοπο (Σημείωση: βλ. βίο αγίου Γρηγεντίου [19 Δεκ.]), με την
περιουσία που είχε αφήσει ο άγιος Αρέθας οικοδόμησε νέους ναούς, και
κατόπιν επέστρεψε στο βασίλειο του.
“Νέος
Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας”, υπό ιερομονάχου Μακαρίου
Σιμωνοπετρίτου, εκδ. Ίνδικτος (τόμος δεύτερος – Οκτώβριος, σ. 285-289)
Επισκεφτείτε και:
Ευχαριστώ ανώνυμο αδελφό για τα παρηγορητικά και ενθαρρυντικά του λόγια. Δεν ανεβάζω το σχόλιό του για ευνόητους (σ' αυτόν) λόγους, αλλά νιώθω ότι οφείλω να του απαντήσω, για να γνωρίζει ότι έλαβα και εγκολπώθηκα την αγάπη του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσωπικά στη μπλογκόσφαιρα βρίσκω πάρα πολλές μπλογκονησίες κατάφυτες με παραδείσια βότανα.
Για τους αγαπημένους -και σε μένα- Αγίους Σαράντα, κλικ στο "Ο Τούρκος που τιμούσε τους Αγίους Σαράντα": http://o-nekros.blogspot.gr/2012/03/blog-post_832.html
Ο Θεός μαζί σας.
το συγκλονιστικό σε αυτη την ιστορία είναι η ομολογια του
ΑπάντησηΔιαγραφήμικρου παιδιου και η αφοβια του για το μαρτύριο.. Αραγε αν
στις μερες μας γινονταν ενας
αντιστοιχος διωγμός θα υπηρχαν
παιδακια που θα εδιναν τη
ζωή τους για τον Χριστο ακομα
και αν οι γονείς τους μαρτυρούσαν;