*****
Αντιχαλκηδόνιες Εκκλησίες της Ινδίας
Στην Ινδία έχουμε την Εκκλησία της Μαλάνκαρα (από εκεί η φωτο) και την Εκκλησία του Μαλαμπάρ, ανεξάρτητες μεταξύ τους αντιχαλκηδόνιες Εκκλησίες (χωρίστηκαν το 1772), αλλά με φιλικές σχέσεις.
Τα μέλη τους καυχώνται για την καταγωγή των Εκκλησιών τους από τον άγιο απόστολο Θωμά, που, ως γνωστόν, κήρυξε και μαρτύρησε στην Ινδία. Όμως μέσα στη δίνη των γεγονότων από τον 7ο αιώνα μ.Χ. βρέθηκαν ανάμεσα στους νεστοριανούς και τους συροϊακωβίτες, με αποτέλεσμα να προσχωρήσουν στους τελευταίους και να ενταχθούν στη Συριακή Εκκλησία (ιακωβιτική), με την οποία είναι ενωμένες και σήμερα.
Από το 17ο αιώνα, εποχή της αποικιοκρατίας, μετά από πιέσεις και μεθοδεύσεις Πορτογάλων Ιησουιτών, δημιουργήθηκε ουνιτική Εκκλησία στο Μαλαμπάρ (και το 1930 στη Μαλάνκαρα), δηλ. εκκλησιαστικές κοινότητες ενωμένες με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία.
Περισσότερα (αγγλικά) στους ιστότοπους:
http://orthodoxwiki.org/Malankara_Jacobite_Syriac_Orthodox_Church
http://orthodoxwiki.org/Church_of_India
http://en.wikipedia.org/wiki/Malankara_Church
Ιστοσελίδα της Εκκλησίας της Μαλάνκαρα
Άλλη ιστοσελίδα τους
Για την Εκκλησία του Μαλαμπάρ δείτε εδώ
Ας σημειωθεί ότι στην Ινδία υπάρχει και κανονική Ορθόδοξη Εκκλησία, από μια (περιορισμένη δυστυχώς) ιεραποστολική δραστηριότητα. Σημαντικό post εδώ. Στην Ινδία ως γνωστόν έδρασε και η Γερόντισσα Γαβριηλία, καθώς και ο π. Λάζαρος Μουρ.
*****
Στους Αντιχαλκηδόνιους, κατ' εμέ, θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και τους παρακάτω, αν και επίσημα δεν κατατάσσονται σε αυτούς:
Οι Μαρωνίτες του Λιβάνου
Από εδώ, με λίγα από εδώ.
Με το όνομα Μαρωνίτες προσδιορίζεται μια ιδιαίτερη θρησκευτική ομάδα Σύρων, οι οποίοι κατοικούν κυρίως στο Λίβανο, και η ύπαρξή τους οφείλεται στην αποδοχή της αιρέσεως του Μονοθελητισμού κατά τον 7ο αιώνα.
Σήμερα είναι κομμάτι της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.
Η ονομασία τους συνδέεται με την μονή του Αγίου Μάρωνος (ενός
ασκητή που ο θάνατός του τοποθετείται στις αρχές του 5ου αιώνα), η οποία
λειτουργούσε ως πνευματικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής. Ο άγιος Ιωάννης Μάρων (350 - 410 μ.Χ.) κοντά στο Όρος Ταύρος που βρίσκεται στην περιοχή της Απάμειας στη Συρία, μια διοικητική υποδιαίρεση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Το χάρισμα της θεραπείας από τον Άγιο Μάρωνα προσέλκυσε ένα μεγάλο
πλήθος και πολλοί τον ακολούθησαν επιδιώκοντας τη ζωή της
προσευχής και της ταπείνωσης κάτω από τη δική του πνευματική καθοδήγηση.
Η φήμη του Αγίου εξαπλώθηκε σε όλη τη Βυζαντινή αυτοκρατορία. Ο Άγιος
Ιωάννης ο Χρυσόστομος του απέστειλε μια επιστολή γύρω στο 405 μ.Χ.
εκφράζοντας το σεβασμό του και του ζητούσε να προσευχηθεί γι’ αυτόν.
Μετά το θάνατό του το 410 μ.Χ. χτίστηκε ένας ναός και αφιερώθηκε στη
μνήμη του.
|
Μαρωνιτικό έμβλημα (από εδώ) |
Οι μοναχοί
της μονής ήταν ορθόδοξοι και είχαν αποδεχθεί τις αποφάσεις της Δ' Οικουμενικής Συνόδου (451) περί της ενώσεως των δύο φύσεων του Χριστού.
Όμως, στα 638 επί Ηρακλείου, ο οποίος ακολουθούσε φιλενωτική πολιτική απέναντι σε ορθοδόξους και Μονοφυσίτες[1], δέχθηκαν την περίφημη Έκθεση του αυτοκράτορα, δηλ. το διάταγμα το οποίο επέβαλλε την άποψη ότι ο Χριστός
είχε μία θέληση και μία ενέργεια (αιρετική άποψη) αντί για δύο θελήσεις
και δύο ενέργειες, θεία και ανθρώπινη, εφόσον έχει δύο φύσεις (ορθόδοξο
δόγμα)[2]. Επίσης, το διάταγμα αυτό του Ηρακλείου απαγόρευε κάθε περαιτέρω συζήτηση επί του θέματος. Τελικά, η καταδίκη του Μονοθελητισμού και του Μονοενεργητισμού από την ΣΤ΄ Οικουμενική Σύνοδο (680) προσέκρουσε στην αντίδραση των μοναχών του Αγίου Μάρωνος οι οποίοι παρέμειναν αμετακίνητοι στις μονοθελητικές τους δοξασίες. ["Ν": κατά του μονοθελητισμού (& της αυτοκρατορικής εξουσίας του Κώνστα Β΄, που τον επέβαλλε) αγωνίστηκαν με αυτοθυσία οι άγιοι Μαρτίνος Ρώμης, Σωφρόνιος Ιεροσολύμων και κυρίως Μάξιμος Ομολογητής, ένας από τους μεγαλύτερους αγίους διδασκάλους της Ορθοδοξίας και μια μεγάλη μορφή γενικώς].
Οι Μαρωνίτες που διεκδικούσαν την ανεξαρτησία τους από τους Βυζαντινούς και τους Σαρακηνούς, με την παρότρυνση του Λατίνου πατριάρχη των Ιεροσολύμων, αναγνώρισαν την πνευματική πρωτοκαθεδρία της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας (1182) και η ένωση οριστικοποιήθηκε με τη σύνοδο της Φλωρεντίας (1445). Μετά την ένωση, οι Μαρωνίτες
διατήρησαν τα έθιμά τους, τη λειτουργία τους, το δικαίωμα γάμου των
κληρικών και άλλες δοξασίες τους. Πάντως, αποδέχθηκαν την προσθήκη του Φιλιόκβε στο Σύμβολο της Πίστεως, τη διδασκαλία περί της μετουσιώσεως, τη χρήση αζύμων στη Θεία Ευχαριστία κ.ά.
Μολονότι οι Μαρωνίτες μιλούν την αραβική γλώσσα, χρησιμοποιούν στις θρησκευτικές τελετές τους την αραμαϊκή
(αρχαία συριακή). Τον 19ο αι. γνώρισαν πολλούς διωγμούς από τους
μουσουλμάνους και κυρίως από τους Τούρκους. Σήμερα ο αριθμός των Μαρωνιτών υπολογίζεται σε περίπου 1,3 εκατ. πιστούς.
Μέχρι τον 7ο αιώνα οι Μαρωνίτες αποτελούσαν μια ξεχωριστή
κοινότητα η οποία μιλούσε και προσευχόταν στην Αραμαϊκή γλώσσα, τη
διάλεκτο της Έδεσσας. Αραμαϊκή ήταν η γλώσσα του Χριστού και σ’ αυτή τη
γλώσσα συνεχίζουν να προσεύχονται οι Μαρωνίτες. Η κατάκτηση της περιοχής
της Συρίας από τους Άραβες και η απόφαση της Κωνσταντινούπολης να
αποσυρθούν οι Χριστιανοί από την περιοχή για σκοπούς ασφαλείας, οδήγησε
τους Μαρωνίτες να εκλέξουν το δικό τους Αρχιεπίσκοπο. Έτσι γεννήθηκε η
Μαρωνιτική Εκκλησία, η ιστορία της οποίας χαρακτηρίζεται από την
απομόνωση και τις συνεχείς διώξεις των μελών της. Λόγω των συνεχών
διώξεων πολλοί Μαρωνίτες έφτασαν και στην Κύπρο.
Σημείωση: Εδώ δείτε αγίους των Μαρωνιτών, οι οποίοι είναι αναγνωρισμένοι από τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία (μέρος της οποίας αποτελούν πλέον οι Μαρωνίτες).
Περισσότερα για τους Μαρωνίτες δείτε εδώ (αγγλικά).
Οι Μαρωνίτες της Κύπρου (από εδώ)
(Η σελίδα τους, όπου θα βρείτε περισσότερα)
Οι Μαρωνίτες είναι μία από τις θρησκευτικές ομάδες της Κύπρου, η τρίτη μεγαλύτερη μετά τους ορθόδοξους και τους μουσουλμάνους (Τουρκοκύπριους). Ανήκουν στο ανατολικό χριστιανικό δόγμα της Καθολικής Εκκλησίας το οποίο εδρεύει στην Αντιόχεια ["Ν": ουνία - δηλ. καθολικοί που συνεχίζουν να έχουν τα χαρακτηριστικά άλλων χριστιανικών ομάδων]. [Από εδώ: Οι Μαρωνίτες της Κύπρου έχουν Μαρωνίτη αρχιεπίσκοπο, που εκλέγεται από
την Ιερά Σύνοδο της Μαρωνιτικής Εκκλησίας στο Λίβανο και επικυρώνεται
από τον Πάπα].
|
Ο ορθόδοξος αρχιεπίσκοπος Κύπρου υποδέχεται τον αρχιεπίσκοπο των Μαρωνιτών του Λιβάνου (από εδώ) |
Πιστεύεται ότι κατοίκησαν για πρώτη φορά στην Κύπρο στα τέλη του 7ου αιώνα όταν ο Ιουστινιανός Β’ μετακίνησε τους Μαρδαϊτες
από τις ακριτικές περιοχές της Συρίας στην περιοχή της Αττάλειας όπου η
γειτονική απόσταση με την Κύπρο ώθησε αρκετούς να μετακινηθούν και να
κατοικήσουν στα βορειοδυτικά της νήσου. Νέο κύμα Μαρωνιτών κατέφθασε
στην Κύπρο στα τέλη του 8ου αιώνα μετά τις αιματηρές καταστροφές που
δέχθηκε η Συρία από τους Ισλαμιστές. Μεταναστεύσεις υπήρξαν και στη
διάρκεια των επόμενων αιώνων με αποκορύφωμα την μαζική μετανάστευση του
12ου αιώνα όταν ο Γκυ Λουζινιάν τους προσέφερε γη και ύδωρ σε βαθμό που
σύμφωνα με τον Γάλλο ιστορικό Μας Λατριέ έφτασαν τους 80.000 και ζούσαν
σε 60 χωριά[2].
Το 1316 ιδρύθηκε στη Λευκωσία η Μαρωνίτικη αρχιεπισκοπή, με πρώτο επίσκοπο τον Ανανία [3], η οποία μετά τον θάνατο του Κύπριου Επισκόπου Λουκά το 1673, μεταφέρθηκε στη Βηρυτό για να επιστρέψει ξανά στη Λευκωσία το 1988. Από το 1840 ακολουθούν το λατινικό ημερολόγιο.
Πριν την τουρκική εισβολή του 1974, οι Μαρωνίτες κατοικούσαν σε τρία χωριά της επαρχίας Κερύνειας, τα Μαρωνίτικα χωριά όπως λέγονταν, ο Κορμακίτης, ο Ασώματος,και η Καρπάσια και ενα χωριό στην επαρχία Λευκωσίας την Αγία Μαρίνα.
Σήμερα οι Μαρωνίτες υπολογίζονται στους 6.000 και είναι διασκορπισμένοι
σε όλη τη νήσο εκτός από ελάχιστους εγκλωβισμένους μεγάλης ηλικίας[2], ενώ διαθέτουν δικούς της συλλόγους, σχολεία, αλλά και γλώσσα. Έχουν δικές τους εκκλησίες, μοναστήρια και νεκροταφεία.
Στη πολιτική, οι Μαρωνίτες, με την ανεξαρτησία το 1960
βάση του άρθρου 9 περί θρησκευτικών ομάδων μπορούν να εκλέγουν έναν
εκπρόσωπο στη Βουλή των Αντιπροσώπων, χωρίς όμως δικαίωμα ψήφου[4].
Οι Μαρωνίτες της Κύπρου έχουν τη δική τους γλώσσα, την Κυπριακή
Μαρωνιτική Αραβική. Η Κυπριακή Μαρωνιτική Αραβική Γλώσσα, ομιλείται
δυστυχώς μονάχα στο χωριό Κορμακίτης και γίνεται προσπάθεια αναβίωσης
της γλώσσας, μέσω της μη Κυβερνητικής οργάνωσης, Χκι Φι Σάννα.
Οι νεστοριανοί (Ασσυριακή και Χαλδαϊκή Εκκλησία)
Βλ. Φειδάς, από την Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, τ. 21/Θρησκείες, Εκδοτική Αθηνών 1992, λ. "Νεστοριανισμός":
|
Έμβλημα της Νεστ. Εκκλησίας από εδώ |
Οι οπαδοί του Νεστόριου ονομάστηκαν Νεστοριανοί και αρνήθηκαν να δεχτούν τις αποφάσεις της Γ΄ Οικουμενικής Συνόδου και τη διδασκαλία της. Οι σημαντικότεροι Νεστοριανοί εξορίστηκαν, άλλοι υπέστησαν διώξεις και άλλοι αναγκάστηκαν να καταφύγουν στην Περσία, όπου η επιρροή τους στο δημόσιο βίο και στην παιδεία υπήρξε σημαντικό κίνητρο για τη συρροή και μετριοπαθέστερων Νεστοριανών, οι οποίοι ενίσχυσαν την οργάνωση μιας Νεστοριανής Εκκλησίας στη Μεσοποταμία.
Οι θρησκευτικές έριδες στο Βυζάντιο κατά τον 5ο αι. ευνόησαν την ανάπτυξη της Νεστοριανικής Εκκλησίας. Στα τέλη του 5ου αι. υπήρχαν αξιόλογες νεστοριανικές κοινότητες στην Περσία, στις Ινδίες, στην Κίνα, στη Σογδιανή, στη Συρία, στην Αραβία, στην Αίγυπτο και σε άλλες περιοχές της Ασίας.
Η οργάνωση της Νεστοριανικής Εκκλησίας, με επικεφαλής τον Καθολικόν, προσαρμόστηκε στο πατριαρχικό σύστημα, με μητροπολιτικες περιφέρειες, και ασκούσε μεγάλη επιρροή στο περσικό κράτος. Ωστόσο, η κατάλυσή του, στα μέσα του 8ου αι., από τους Άραβες, περιόρισε αισθητά το δυναμισμό της Νεστοριανικής Εκκλησίας. Η δήμευση μεγάλου μέρους της περιουσίας της ανέστειλε την ιεραποστολική της δραστηριότητα, αλλά δεν εξουδετέρωσε την επιρροή της στο δημόσιο βίο. Οι Μογγόλοι περιέβαλαν με ιδιαίτερη συμπάθεια τη Νεστοριανική Εκκλησία και υποστήριξαν τη δράση της, η τελική όμως στροφή των Μογγόλων στο Ισλάμ κατά το 14ο αι. συνοδεύτηκε από σκληρούς διωγμούς των Νεστοριανών.
Ουνιτική νεστοριανή Εκκλησία (Χαλδαϊκή)
Οι περιπέτειες της Νεστοριανικής Εκκλησίας δημιούργησαν σοβαρά προβλήματα στην άσκηση της διοίκησης. Ο Καθολικός δεν είχε μόνιμη έδρα και περιφερόταν ανάλογα με τις πολιτικές εξελίξεις. Η χαλάρωση της ποιμαντικής μέριμνας εξασθένησε το φρόνιμα του λαού. Η οργανωμένη δράση της λατινικής Ουνίας κατά το 16ο αι. επωφελήθηκε από τη χαλάρωση του ομολογιακού φρονήματος και πέτυχε να αποσπάσει σημαντικό αριθμό Νεστοριανών. Αυτοί υποτάχθηκαν στον παπικό θρόνο και διαμόρφωσαν την ουνιτική Νεστοριανική Εκκλησία, η οποία ονομάστηκε Χαλδαϊκή. Η παραδοσιακή Νεστοριανική Εκκλησία έλαβε την ονομασία Ασυρριακή, για να διακρίνεται από την ουνιτική Χαλδαϊκή Εκκλησία, αλλά η δράση των Προτεσταντών Μισιοναρίων [=ιεραποστόλων] κατά την περίοδο της αποικιοκρατίας κατέληξε στην ίδρυση προτεσταντικών κοινοτήτων.
Φωτο: ο (Ρωμαιοκαθολικός) Πατριάρχης Βαβυλώνος της Χαλδαϊκής Εκκλησίας Mar Raphael I Bidawid (από εδώ).
Διάφορες νεστοριανικές κοινότητες προσχώρησαν κατά το 19ο αι. στην Ορθοδοξία και εντάχθηκαν στη δικαιοδοσία της Ρωσικής Εκκλησίας. Οι επιδρομές των Κούρδων εναντίον των νεστοριανικών κοινοτήτων και ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος προκάλεσαν τη μετανάστευση πολλών Νεστοριανών στη Δύση, αλλά η παρουσία της Νεστοριανικής Εκκλησίας στο Ιράκ παραμένει πάντα ισχυρή.
Η Νεστοριανική Εκκλησία είναι μέλος του Παγκοσμίου Συμβουλίου των Εκκλησιών και προωθεί τις σχέσεις της με το λοιπό χριστιανικό κόσμο.
Περισσότερα (στα αγγλικά) δείτε:
Assyrian Church of the East (& πολύ περισσότερα εδώ)
Christians of Iraq
Ιστοσελίδα του ΠΣΕ για την Ασσυριακή Εκκλησία εδώ & Holy Apostolic Catholic Assyrian Church of the East.
Syro-Chaldaic Rite (1) - Bibleportal.com
Chaldean Catholic Church (πολλά άρθρα για τη Χαλδαϊκή Εκκλησία - αγγλικά - στο Google).
|
Ασσυριακό σχολείο στην Αυστραλία. Στη μέση ο Καθολικός της Ασσυριακής Εκκλησίας Dinkha IV (από εδώ). |
*****
Ο διάλογος των Ορθοδόξων με τους Αντιχαλκηδόνιους
Εδώ και δεκαετίες ήδη διεξάγεται διάλογος Ορθοδόξων και Αντιχαλκηδόνιων, στον οποίο έχουν συμμετάσχει και προσωπικότητες όπως ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης και ο καθηγητής Γ. Δ. Μαρτζέλος (ο συγκεκριμένος διάλογος δεν αφορά τους Μαρωνίτες και τους Νεστοριανούς).
Οι Αντιχαλκηδόνιες Εκκλησίες εμφανίζονται πρόθυμες να προσεγγίσουν την Ορθοδοξία, αλλά στην πράξη δε βλέπουμε να αναγνωρίζουν την Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο και τις επόμενες Οικουμενικές Συνόδους, ούτε να εγκαταλείπουν τον (μετριοπαθή έστω) μονοφυσιτισμό. Έτσι, ο διάλογος πηγαίνει ένα βήμα εμπρός και ένα πίσω, ενώ έχει ασκηθεί αυστηρή κριτική σε ορθόδοξους θεολόγους και κληρικούς, που εμφανίζονται υπεραισιόδοξοι για την προσέγγιση με τους Αντιχαλκηδόνιους (δείτε π.χ. μια δήλωση του πατριάρχη Αντιοχείας).
Παρακάτω παραπέμπουμε σε σχετικά δημοσιεύματα.
Γ. Δ. Μαρτζέλου, Καθηγητή της Δογματικής στο Παν/μιο Θεσσαλονίκης:
Ο ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΧΑΛΚΗΔΟΝΙΩΝ (ΜΟΝΟΦΥΣΙΤΩΝ). ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
π. Ι. Ρωμανίδη:
ORTHODOX AND ORIENTAL ORTHODOX CONSULTATION
Έκθεσις του Πρωτοπρεσβυτέρου Ιωάννου Σάββα Ρωμανίδου περί των εν Γενεύη Συνελεύσεων της Μικτής Υποεπιτροπής από 19ης έως 22ας Σεπτεμβρίου 1990 και της Μικτής Επιτροπής Διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξων και Ανατολικών Ορθοδόξων Εκκλησιών από 23ης έως 28ης Σεπτεμβρίου 1990
Οι Αντιχαλκηδόνιοι δεν ήταν και δεν είναι Ορθόδοξοι;
Κριτική (με πολλά θεολογικά στοιχεία για το θέμα) σε προσέγγιση του αρχιεπισκόπου Αθηνών π. Ιερώνυμου προς την Εκκλησία των Αρμενίων:
«Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος ὑπεδέχθη τὸν Πρόεδρον τῆς Δημοκρατίας τῆς Ἀρμενίας ὡς
Ὀρθόδοξον καὶ ἐν συνεχείᾳ διὰ δηλώσεων ἐχαρακτήρισε τοὺς Ἀρμενίους ὡς
Ὀρθοδόξους καὶ τοὺς παρουσίασεν ὡς ἔχοντας κοινὴν πίστιν μὲ τοὺς
Ἕλληνας, οἱ ὁποῖοι ἐγνώρισαν τὴν βαρβαρότητα τῆς αἱμοσταγοῦς γείτονος
Τουρκίας ὡς καὶ οἱ Ἀρμένιοι».
Μέρος Β΄. Αἱ δηλώσεις τοῦ Ἀθηνῶν.
Μέρος Δ΄. Οἱ βασικὲς Χριστολογικὲς διαφορὲς. «Μία φύσις του Θεού Λόγου σεσαρκωμένη».
Μέρος Ε΄. Οἱ βασικὲς Χριστολογικὲς διαφορὲς.
Μέρος ΣΤ΄. Ἐμπειρικὴ δογματικὴ. Τρία κείμενα.
Μέρος Ζ΄. Θεολογικός εγωισμός.
Μέρος Η΄. Ὁ σύγχρονος Θεολογικὸς διάλογος μὲ τοὺς Ἀντιχαλκηδονίους
ἀνατρέπει τὴν Ὀρθόδοξη Παράδοση. Δογματικὴ σύγχυση.
π. Γεωργίου Καψάνη: Θεολογικαί παρατηρήσεις ἐπί τεσσάρων εἰσηγήσεων τοῦ (Κόπτη) Μητροπολίτου Δαμιέττης κ. Bishoy περί τῶν κοινῶν δηλώσεων τοῦ θεολογικοῦ διαλόγου Ὀρθοδόξων καί Ἀντιχαλκηδονίων (εξαιτίας αυτής της συζήτησης ο προϊστάμενος της κοπτικής κοινότητας της Αθήνας π. Αθανάσιος Χενείν μεταστράφηκε στην Ορθοδοξία - βλ. τον πρόλογο στο Μέρος Α΄):
Εδώ τελειώνει, δόξα τω Θεώ, το (ερασιτεχνικό και ελλιπές) αφιέρωμά μας. Στη σχετική ενότητα του blog μας θα ανεβάζουμε αναρτήσεις που θα αφορούν το ζήτημα, με την ευχή να προσεγγίσουν οι αντιχαλκηδόνιοι αδελφοί μας - με τις πρεσβείες των ορθόδοξων αγίων που προέρχονται από τους λαούς τους - την αγία Αποστολική και όντως Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού.