Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 2013

Παλαιόπιστοι - Οι μαρτυρικοί "Γ.Ο.Χ." της Ρωσίας

 
Παλαιόπιστοι ονομάζονται οι χριστιανοί που αποσχίσθηκαν από τη Ρωσική Εκκλησία αντιδρώντας στην εκκλησιαστική μεταρρύθμιση του πατριάρχη Μόσχας Νίκωνα το 1653. Στη συνέχεια καταδιώχθηκαν ανελέητα από τους τσάρους και αναρίθμητοι από αυτούς βασανίστηκαν, ακρωτηριάστηκαν και θανατώθηκαν! Αναμφίβολα πρόκειται για μια κατάμαυρη σελίδα στην ιστορία της Ρωσίας και της Ρωσικής Εκκλησίας - αυτό δεν μειώνει φυσικά την αξία των Ρώσων αγίων που έζησαν ανά τους αιώνες και που δεν είχαν σχέση με τις εκτροπές των ισχυρών, μάλιστα συχνότατα αντιδρούσαν σ' αυτές.

Γνωρίστε την ιστορία και τα μαρτύρια των Παλαιοπίστων, τις σημερινές παρατάξεις, στις οποίες είναι διασπασμένοι, αλλά και τις προσπάθειες σοβαρών προσώπων της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και της Ρωσικής Εκκλησίας της Διασποράς να τους πλησιάσουν και να γιατρέψουν το σχίσμα που ταλαιπωρεί τη ρωσική Ορθοδοξία εδώ και τρισήμισι αιώνες: με ένα κλικ αγάπης εδώ!

Εικόνα: Άγιοι των Παλαιοπίστων (μη αναγνωρισμένοι από την Ορθόδοξη Εκκλησία)

7 σχόλια:

  1. Οι παλαιοπίστοι μπορει να μοιάζουν με τους ΓΟΧ αλλά καμία σχέση δεν έχουν. Ειναι σαν να λέτε οι μουσουλμάνοι μοιάζουν με του Χριστιάνους. Πολύ επιφανειακή προσέγγιση του θέματός.
    Καταρχάς η αλλαγή έγινε νόμιμα απο τον Πατριάρχη με νόμιμη σύνοδο! Όχι οπως στην Ελλάδα σε μια νύκτα με ψευτοσύνοδο του μασόνου Πατριάρχη. Οι ΓΟΧ δέν έχουν αλλο τυπικο απο το τυπικο των πατέρων ισα ισα οι Νεοημερολογίτες αλλάζουν το τυπικο τους σιγά σιγά και καταργούν. Οπότε λίγη προσοχή σας παρακαλώ στην προσέγγιση θεμάτων απο την Εκκλησιά σας που με πολύ αφέλεια καταδικάζει και αλλάζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν συμφωνώ μαζί σας. Καθόλου μάλιστα.
    Η αλλαγή των ημερολογίων έγινε και στην Ελλάδα με κανονική σύνοδο, και μάλιστα ακολούθησε την απόφαση ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ συνεδρίου, με εκπροσώπηση πάρα πολλών τοπικών Εκκλησιών, αν όχι όλων.
    Σχετικά εδώ, στο κεφάλ. 3:
    http://syghorisis.blogspot.gr/2014/01/blog-post_19.html
    Αν η αλλαγή ήταν κάτι σωστό ή όχι, είναι άλλο θέμα.
    Εξακολουθώ να πιστεύω ότι το σχίσμα των Παλαιόπιστων είναι πολύ όμοιο με των Παλαιοημερολογιτών ή ΓΟΧ. Γι' αυτό και μπορεί να οδηγήσει σε συμπεράσματα αλλά και σε σκέψεις για τη θεραπεία του.
    Σημειωτέον ότι τους Παλαιόπιστους δεν τους "καταδικάζω" εντελώς. Δεν είμαι "η Εκκλησία", άλλωστε, για να καταδικάσω κάποιον. Είχαν ένα δίκιο και επιπλέον διώχθηκαν ανελέητα από το τότε τσαρικό καθεστώς με τις ευλογίες της επίσημης Εκκλησίας της Ρωσίας. Και αποσχίστηκαν για την πίστη, όχι για λόγους προσωπικούς ή εθνικιστικούς.
    Οι Νεοημερολογίτες δεν αλλάξαμε αυθαίρετα το τυπικό της Εκκλησίας. Εκτός αυτού όμως, η Εκκλησία μπορεί ν' αλλάζει το τυπικό της (δικό της είναι) και πάμπολλες φορές το έχει κάνει. Φανταστείτε δηλ. να γινόταν σχίσμα όταν η γιορτή των Χριστουγέννων έφυγε από τις 6 Ιανουαρίου και πήγε στις 25 Δεκεμβρίου, ημέρα μάλιστα μιας κορυφαίας εορτής των ειδωλολατρών!!
    Αναρωτιέμαι: Τι θα έλεγαν οι σημερινοί ΓΟΧ αν ζούσαν τότε;
    Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χαίρομαι για την απάντηση, αλλα επιτρέψτε μου να διαφώνησω ώς οτι το συνέδριο ηταν Πανορθόδοξο. Πάνορθόδοξο συνέδριο σημαίνει συμετοχή εκπροσόπων όλων τον ορθοδοξων εκκλησίων!Το συνέδριο λοιπόν...
    Σ’ αυτό παραβρέθηκαν, μόλις 6 επίσκοποι. Είναι, ο Κυζίκου Καλλίνικος,
    εκπροσωπών τον Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, ο Μαυροβουνίου Γαβριήλ,
    εκπροσωπών το Πατριαρχείο Σερβίας, ο Νικαίας Βασίλειος, εκπροσωπών την
    Εκκλησία της Κύπρου, ο Δυρραχίου (μετέπειτα Μυτιλήνης) Ιάκωβος, εκπροσωπών
    την Εκκλησία της Ελλάδος. Επίσης παρέστησαν οι τυχαία παρεπιδημούντες τότε
    στην Κωνσταντινούπολη Ρώσοι επίσκοποι, ο Κισνοβίου Αναστάσιος (των Ρώσων
    της Διασποράς), και ο Αλεουτίδων Νήσων (Αμερικής) Αλέξανδρος, τους οποίους ο
    Μελέτιος Μεταξάκης θεώρησε ότι εκπροσωπούν την Εκκλησία της Ρωσίας!
    Από τους ανωτέρω 6 αρχιερείς, οι 4 κατηγορήθηκαν ως μασόνοι! Αυτοί ήταν
    ο Μεταξάκης, ο Αλεουτίδων Νήσων Αλέξανδρος, ο Νικαίας Βασίλειος και ο
    Δυρραχίου Ιάκωβος. Στο Συνέδριο αυτό δεν εκπροσωπήθηκαν τα Πατριαρχεία
    Αλεξανδρείας, Αντιοχείας, Ιεροσολύμων, Ρωσίας, και Βουλγαρίας. Το τελευταίο
    Πατριαρχείο τότε βρίσκονταν σε σχίσμα.
    Είπατε ότι " Εκτός αυτού όμως, η Εκκλησία μπορεί ν' αλλάζει το τυπικό της (δικό της είναι) και πάμπολλες φορές το έχει κάνει. Φανταστείτε δηλ. να γινόταν σχίσμα όταν η γιορτή των Χριστουγέννων έφυγε από τις 6 Ιανουαρίου και πήγε στις 25 Δεκεμβρίου, ημέρα μάλιστα μιας κορυφαίας εορτής των ειδωλολατρών!!". Πάλι λυπάμε για το τρόπο που αντιλαμβάνεστε το ημερολογιάκο. Να επισημάνω πώς δεν μας ενδιαφέρει αν η γιορτη είναι 25 ή 6 κτλ, ουτες η άλλως ο Θεός ειναι άχρονος, δεν τον νοιάζει αν ειναι 15 η 14. Το σημάντικο ειναι η ενότητα της πίστεως που χάθηκε μετα την αλλάγη αυθέρετα και χωρίς κανένα ορθοδοξο λογο, ισα ισα εγινε για τήν ένωση των "εκκλησιών" (Λατίνους κτλ).
    Αν αυτο δεν σας λέει κατι τι να πώ άλλο...
    Επίσης δεν καταδικάζω και εγω τους παλιόπιστους αλλά οσο και να μας συγκρίνετε δεν κάνουμε τον σταυρό μας με 2 δάχτυλα, ούτε λέμε 2 φορές Κυριε ελέησον, υπάρχουν διαφορες στο τυπικό αρκετες, που δεν υπάρχει στους ΓΟΧ.
    Αυτά να με συγχωράτε τον αμαρτώλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Συμπλήρωση σχολίου πάνω στο βατραχάκι..απο αλλο μπλογκ.
    "Ἂν θελήσουμε νὰ παρουσιάσουμε τοὺς συνειρμοὺς καὶ τὶς ἀναλογίες μὲ τὸ βατραχάκι, θὰ λέγαμε πὼς βρισκόμαστε στὴ θέση ποὺ ἦταν τὸ βατραχάκι, ὅταν μέσα στὴν χύτρα ἐπικρατοῦσαν «50 βαθμοὶ καὶ ἡ ἐνόχληση ἦταν πιὰ μεγάλη, ἀλλὰ καὶ ἡ κούραση ἐπίσης· γι’ αὐτὸ καὶ ὑπομένει καὶ δεν ἀντιδρᾶ»."

    Κάποια βατραχάκια πήδηξαν και τα λέτε αιρετικά.
    Το μόνο δικιο που σας δίνω είναι η ανεξέλγκτες παρατάξεις ΓΟΧ που δημιουργήθηκαν αλλα ακόμα και αυτο σας βαραινει πιο πολύ, γιατί οφείλετε σε εσας και στον εφυσηχασμό και στην αναζυτηση της ανθρώπινης δόξα και φόβο μήπως χασετε τον μισθό σας και το αξίωμα σας (δεν αναφέρομαι προσωπικα).
    Ευλόγησον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εντάξει λοιπόν.
    Αν το συνέδριο δεν ήταν πανορθόδοξο, πού είναι η αντίδραση των λοιπόν Ορθοδόξων Εκκλησιών, που δεν εκπροσωπήθηκαν;
    Κατά τους ΓΟΧ όλη η Εκκλησία κατάντησε σχισματική (κάποιες Εκκλησίες γιατί άλλαξαν το ημερολόγιο, ενώ οι άλλες γιατί δεν αντέδρασαν στην αλλαγή διακόπτοντας την κοινωνία) και η αυθεντικότητά της διασώζεται μόνο στις ομάδες που διέκοψαν την κοινωνία με τις μητρικές Εκκλησίες τους.
    Δεν αναρωτιέστε όμως, αδελφέ, αν το σύνολο της Εκκλησίας είχε δίκιο και οι αποκοπείσες ομάδες των "γνησίων" σφάλλουν.
    Ακριβώς το ίδιο θα έλεγαν και οι Παλαιόπιστοι. Εκείνοι εμμένουν στα εκκλησιαστικά τους έθιμα και εσείς στο ημερολόγιο.
    Λέτε ότι έγινε εορτολογική διάσπαση των ορθοδόξων. Συμφωνώ. Αλλά συγχωρήστε με, εσείς δεν προκαλείτε διάσπαση με το αποκόπτεστε;
    Τέλος πάντων, στο ιστολόγιό μας "Συγχώρησις", όπου και το πλήρες άρθρο για τους Παλαιόπιστους, εκφράζουμε τη γνώμη μας. Περισσότερα, εκεί.
    Σας ευχαριστώ. Ο Θεός εύχομαι να είναι μαζί σας και να βοηθήσει στη θεραπεία του ημερολογιακού, στο οποίο θεωρώ ταπεινά ότι μέγιστη ευθύνη έχει και η καθ' ημάς Εκκλησία (ν.ημ.) και οι ποικίλες παρατάξεις των ΓΟΧ...
    Με αγάπη Χριστού και χωρίς καμιά διάθεση αντιπαράθεσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Επίσης να συμπληρώσω για την γιορτή των Χριστουγέννων, έγινε για εκκλησιαστική ενότητα και οχι για διάσπαση οπως έγινε η αλλαγή του ημερολογίου, που οι εκπρόσωποι το γνώριζαν, αυτός ηταν άλλωστε και ο λόγος που έγινε κατ'εμε. Τώρα για την αντίδραση που λέτε υπήρξε και ηταν απο το πατριαρχείο της Ρωσίας και κυρίως απο τον λαό, όπου Φιλανδία και Ρωσία ξεκίνησαν να αλλάξουν το ημερολόγιο και μετά την αντίδραση η Ρωσία το επανέφερε και η Φιλανδία έως και σήμερα έχει Λατινικό ημερολόγιο και πασχάλιον! Τώρα για τα άλλα Πατριάρχια δεν γνωρίζω, αλλα συμφωνείτε πως έγινε αντικανονικά.
    Οι ΓΟΧ απλά παρέμειναν στις πατερικές Ορθόδοξες θέσεις τους η εκκλησία προκάλεσε σχίσμα. Τέλος πάντων ειναι ενα θέμα που σίγουρα σας έχει κουράσει πολύ και θα κλείσει σε λίγο αιώνα και δεν θα έχει λυθεί. Δεν μπαίνω πάντως στο κομμάτι περι εγκυρότητας της ιεροσύνης. Στο μπλόγκ Συγχώρησις δεν έχω καταλάβει ακριβώς ποιές ειναι η θέσεις σας. Με έχει μπερδέψει μπορώ να πώ.
    Τέλος πάντων δεν υπάρχει διάθεση κακή στην συζήτηση ίσα ίσα που διαβάζω πολλά άρθρα σας και είναι πολύ ωραία. Αυτά και η Παναγιά μαζί μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αγαπητέ αδελφέ,
    Ευχαριστώ για όλα όσα γράφετε.
    Η θέση μας στη "Συγχώρηση" είναι ότι χρειάζονται αμοιβαίες υποχωρήσεις από τους χριστιανούς παλαιού και νέου ημερολογίου για να λυθεί το σχίσμα. Υποχωρήσεις όχι σε ζητήματα πίστεως, αλλά σε άλλα, που αφορούν στην αμοιβαία αντιπάθεια και σε, κατά τη γνώμη μας, προκαταλήψεις.
    Φυσικά πρέπει να λυθεί και το πρόβλημα του Οικουμενισμού, ΟΜΩΣ επίσης πρέπει να τοποθετηθεί σε σωστές βάσεις, γιατί από πλευράς των ΓΟΧ ακούγονται και υπερβολές.
    Επίσης να αναφέρουμε ότι η εορτή των Χριστουγέννων δεν άλλαξε ημερομηνία για να επέλθει ενότητα των χριστιανών. Αυτό συνέβη με την καθιέρωση του εορτασμού του Πάσχα. Τα Χριστούγεννα τοποθετήθηκαν στις 25 Δεκ. για να σκεπάσουν την ειδωλολατρική γιορτή του Ήλιου.
    Αν έχετε αντίθετες πληροφορίες περί των Χριστουγέννων, θα μας ενδιέφεραν.
    Σας ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή